מאקו אסף מידע על קטינים ללא הסכמת ההורים

איסוף המידע נעשה במסגרת מיון קטינים לתוכניות ריאליטי של שידורי קשת - הבעלים של האתר ● במסגרת בירור בין החברה לרמו"ט הוחלט, כי האתר יפסיק את איסוף המידע בצורה זו, וכי יעשה זאת רק בהסכמת ההורים ותוך מתן גילוי נאות

הורים, רצוי להשגיח על ההתנהגות של ילדיכם ברשת. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

אתר מאקו יפסיק לאסוף מידע על קטינים ללא הסכמת הוריהם – כך עולה מבירור שערכה הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים (רמו"ט) עם שידורי קשת, הבעלים של האתר. כמו כן, המידע שנאסף עד כה מקטינים ללא הסכמת הוריהם יימחק.

הבירור נערך לאחר שהאתר אפשר לקטינים למסור מידע עליהם לצורך רישום לתוכניות ריאליטי של שידורי קשת – ואסף אותו. ההליך הסתיים בהסכמה בין רמו"ט לקשת.

במהלך הבירור נמצא, כי קטינים יכולים ואף מוזמנים להירשם כמועמדים לתוכניות ריאליטי באתר, תוך מסירת מידע אישי רב אודותיהם ואודות משפחתם וחבריהם, ללא הסכמה של הוריהם. גם נוסח ההסכמות עליהם נדרשו קטינים "להסכים" לכאורה היה גורף מאוד והביא לוויתור גורף על זכויותיהם.

מרמו"ט נמסר, כי היא הציגה את הממצאים לקשת ובין הצדדים נוהל משא ומתן על האופן שבו יכולה החברה, באמצעות מאקו, לגייס מועמדים לתוכניות ריאליטי לילדים, תוך צמצום החשש של מסירת מידע אישי רב ללא הסכמה או פיקוח הורים.

במסגרת ההתדיינות התברר, כי המידע שנאסף לא הועבר לגורם חיצוני מחוץ לקשת והגורמים הפועלים מטעמה, ולא שימש לכל מטרה פרט להליך המיון לתוכניות.

רמו"ט דנה עם קשת בעקרונות שמשלבים מחד את התכליות המבוקשות על ידי קשת ומאידך, עמידה בהוראות החוק. העקרונות המוצעים מבוססים על נייר העמדה שפרסמה הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע בנושא איסוף מידע על קטינים.

קשת יכולה לבחור עתה את האופן בו תאסוף את המידע. היא יכולה במסגרת זו לאסוף מקטין פרטי קשר בלבד, כאשר איסוף מידע רב יותר אודותיו לצורך הליך המיון ייעשה רק לאחר קבלת הסכמה מהאפוטרופוס של הקטין. לחילופין, היא יכולה לאסוף מידע בלי פרטים מזהים, כאשר הקישור לפרטים המזהים ייעשה רק בהסכמה של אפוטרופוס. אופציה שלישית היא לאסוף מידע הכולל פרטי קשר ומידע נרחב יותר בשיטה סבירה המוודאת הסכמה של אפוטרופוס.

במסגרת כל אחת מהחלופות הללו נדרשה קשת לכתוב גילוי נאות, בשפה ברורה ובהירה התואמת את רמת ההבנה של הקטין ובהתאם להוראות סעיף 11 לחוק. במסגרת הגילוי הנאות תבהיר החברה באתר מיהו הגורם המעבד את המידע, מהן מטרות השימוש בו, מי הגורם האחראי על השימוש בו, אופן העיון במידע ואופן מחיקתו במידה שמי שמסר את המידע מעוניין בכך.

במסגרת הפיקוח התחייבה קשת להפסיק את איסוף המידע מקטינים באופן שפעלה בו בטרם הפיקוח. בהמשך לכך, קשת נדרשה למחוק את המידע שנאסף על קטינים ללא הסכמה מדעת של הורה, ושהמשך השימוש בו לא הותר על ידי הורה, בהתאם למנגנון קבלת הסכמה סביר.
על רקע האמור, ומאחר שהמידע לא הועבר לכל גורם חיצוני ולא שימש לכל מטרה פרט להליך המיון, ובשים לב לשיתוף הפעולה של קשת בתיקון אופן פעילותה, מצאה רמו"ט לנכון לסיים את הטיפול בתלונה בצעדים המתקנים שננקטו על ידה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים