הממשלה תשקיע 50 מיליון שקלים במחקרים בתחום הסייבר

בשנה הקרובה יעמוד סכום ההשקעה במחקרים על 15 מיליון שקלים ● גובה המענק לכל מחקר עשוי להגיע עד לשני מיליון שקלים וגובה המלגה לתלמידי מחקר - עד ל-300,000 שקלים ● פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה: "נושא הסייבר הוא אחד מתחומי העדיפות שאותם מקדם המשרד השנה" ● ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי: "הענקת מלגות לחוקרים בתחום הקיברנטי היא צעד ראשון להעלאת הנושא למודעות הלאומית"

מטה הסייבר הלאומי ומשרד המדע והטכנולוגיה ישקיעו 50 מיליון שקלים במחקרים ובמלגות בתחום הסייבר והמיחשוב המתקדם בשלוש השנים הקרובות. גובה המענק לכל מחקר עשוי להגיע עד לשני מיליון שקלים וגובה המלגה לתלמידי מחקר – עד ל-300,000 שקלים. בשנה הקרובה יעמוד סכום ההשקעה במחקרים על 15 מיליון שקלים.

במסגרת התכנית הוקמה קרן לקידום מחקרים שיעסקו בעולם הסייבר. "התכנית היא חלק משורת צעדים עליהם החליטו משרד המדע והטכנולוגיה ומטה הסייבר הלאומי, במטרה לבצר את יכולותיה של מדינת ישראל בתחום, באמצעות השקעות בהון האנושי ובטכנולוגיה", נמסר מהמשרד.

נושאי המחקר המרכזיים שבהם תשקיע התכנית, הם הגנת המרחבים הקיברנטיים השונים, בדגש על הרמה הלאומית והארגונית; מרכיבים בהגנת סייבר כגון ניטור, זיהוי, תמונת מצב, בקרת נזק ושרידות; תשתיות הידע בנוגע למרחב הקיברנטי; נושאים הקשורים בהגנת המרחב הקיברנטי, כגון בתחומי הפסיכולוגיה, משפט, כלכלה, אתיקה ויחסים בינלאומיים; ומיחשוב מתקדם.

פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה, אמר היום (ה') כי "נושא הסייבר הוא אחד מתחומי העדיפות שאותם מקדם המשרד השנה, במטרה למנף את יכולות המחקר של ישראל בתחום, וליצור בסיס מחקרי שיסייע למוכנותה של ישראל לאתגרים העומדים בפניה".

לדברי ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי, "הענקת מלגות לחוקרים בתחום הקיברנטי היא צעד ראשון להעלאת הנושא למודעות הלאומית ולהפיכתה של ישראל למרכז מחקר מדעי וטכנולוגי מוביל בתחום חשוב וקריטי זה".

הצהרות לחוד – ומעשים לחוד
בעת ההכרזה על הקמת מטה הסייבר, במאי שנה שעברה, הדגיש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את החשיבות הרבה בהשקעה בתשתיות בתחום הקיברנטי: "אנו מתכוונים להצעיד את ישראל לחוד החנית של תחום הסייבר בעולם. לצד החשיבות הביטחונית, יש כאן גם הזדמנות כלכלית גדולה".

חודש לאחר מכן אמר נתניהו באוניברסיטת תל אביב, כי "ישראל חייבת להיות גורם משמעותי בתחום הסייבר העולמי. צריך לעשות זאת לא רק כי זה חשוב לביטחון המדינה, אלא גם כי זה חשוב למיצובה של ישראל כמדינה מובילה במאה ה-21. אנחנו מתארגנים לשם כך, אף על פי שהתחום עדיין מעורפל, כדי להיערך ולאפשר את השינויים שיקרו".

אלא שבחלוף חודשים ספורים נחשף בלעדית באנשים ומחשבים, כי למרות הצהרות ונאומים של ראש הממשלה נתניהו, תקציב הסייבר הלאומי ב-2011-2012 יעמוד על עשרות מיליוני שקלים בלבד, ולא מיליארד או מאות מיליוני שקלים – כמובטח. לאנשים ומחשבים נודע עוד, כי כמה סכומים לטובת תקציב הסייבר האזרחי נדונו בסביבת ראש הממשלה. האחד, 400-500 מיליוני שקלים, עליהם הצהיר נתניהו במסיבת עיתונאים בחודש מאי 2011. הסכומים האחרים נדונו בחדרי חדרים, בדיונים עם גורמי ביטחון אזרחיים ועם יועצים שונים לתחום – והם היו גבוהים בהרבה.

בסוף 2010 ובתחילת 2011 דובר על סכום של 1.8 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות שיוקצה לטובת הסייבר הלאומי האזרחי, ולאחר המחאה החברתית של הקיץ שעבר, ירד הסכום הנדון ל-1.4 מיליארד שקלים. אלא שבפועל, כך נודע לאנשים ומחשבים, הסכומים שהגיעו לשטח עמדו על עשרות מיליוני שקלים בלבד, והפעילות בתחום מתבצעת ברמה שלדית בלבד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים