רנית זקצר, מטריקס: "ה-IT הישן משול לפיל, ואילו ה-IT חדש משול לבלרינה; עכשיו עליהם לרקוד יחד"

"נדרש לחשוב מחדש על האופן בו ה-IT עובד בעידן ה-Post PC ולהביא למצב בו הפיל והבלרינה רוקדים יחד ומביאים יותר ערך עסקי לארגונים", אמרה זקצר - ה-CTO של ענקית ה-IT הישראלית, באירוע להשקת פעילותה של מטריקס כאינטגרטורית של מוצרי אפל בישראל ● לדבריה, "ה-IT צריך לעבור מתרבות ה-'לא' לתרבות ה-'איך' (כן)"

"ה-IT הישן משול לפיל בהיבט היותו מגושם, ואילו ה-IT החדש והמעודכן, הטומן בחובו את השימוש הנרחב של מכשירים ניידים לסוגיהם, משול לבלרינה. עכשיו כולם צריכים לרקוד יחד", כך אמרה רנית זקצר, ה-CTO של מטריקס. לדבריה, "נדרש לחשוב מחדש על האופן בו ה-IT עובד בעידן ה-Post PC ולהביא למצב בו הפיל והבלרינה רוקדים יחד ומביאים יותר ערך עסקי לארגונים. ה-IT צריך לעבור מתרבות ה-'לא' לתרבות ה-'איך' (כן)".

זקצר דיברה באירוע שנערך היום (ג') ב-"מקום על הים" בנמל יפו. באירוע של מטריקס ונציגת אפל (Apple) בישראל, iDigital, הושקה פעילות מטריקס כאינטגרטורית (ASI, ר"ת Apple System Integrator) מקומית של מוצרי החברה בארץ. במסגרת זו, תספק מטריקס פתרונות ושירותים לארגוני האנטרפרייז בישראל, המבוססים על מוצרי אפל. את האירוע הנחתה גילי רון, סמנכ"ל שיווק ושיתופי פעולה במטריקס.

זקצר ציטטה משפט של חברת המחקר פורסטר (Forrester), לפיו "העולם הנייד הוא הפנים החדשות לערוץ הקשר, לחיבור של הארגון מול ועם הלקוח". לדבריה, "בזכות החדשנות של אפל, הפלטפורמה הניידת החדשה יוצרת מערכת קשרים ויחסים הדוקה וחדשה בין הארגון ולקוחותיו".

הטכנולוגיה הניידת, אמרה, "המשולבת במגמה של הצטרכנות ה-IT, משנה לחלוטין את האופן בו עסקים פועלים". זקצר ציטטה כמה נתונים מחברות המחקר: 60% מהאנשים בעולם משתמשים במכשירים ניידים שלהם לצורכי עבודה; 70% מהעובדים השתתפו במימון המכשירים בחכמים שלהם. את המושג BYOD (ר"ת Bring Your Own Device, "הבא את המכשיר האישי שלך מהבית"), אמרה זקצר, "יש לשנות ל-Bring Your Own Digital Experience".

היא ביצעה הבחנה בין ילידים ומהגרים דיגיטליים. המהגרים, אמרה, הם בעלי "מבטא זר": הם מטלפנים לוודא הגעה של מייל, או מדפיסים מייל שקיבלו. הילידים, לעומתם, מעתיקים שיעורי בית מ-וויקיפדיה (Wikipedia), ובמקביל משוחחים בחדרי צ'טים ומעדכנים סטטוסים בפייסבוק (Facebook). בנוסף, ציינה, הם כמעט ולא משתמשים בדואר האלקטרוני. המצב בו שתי הקהילות הנפרדות הללו נמצאות כיום בארגונים, אמרה זקצר, עלול להביא לכאוס. האתגר, ציינה, הוא להשתלט על כאוס זה, להחדיר את האנרגיות החדשות שקיימות בעולם המובייל, וזאת מבלי לפגוע בהזדמנויות העסקיות שהוא מביא עימו.

זקצר פירטה את אוכלוסיות המשתמשים במכשירים הניידים. הראשונה, לדבריה, הם הצרכנים מהמגזר הפרטי, הרוצים לקבל מידע ושירותים. השניה, היא הקהילה העסקית החיצונית לארגון – B2B2C. הכוונה, הסבירה, היא לעסקים שעובדים מול העסקים שעובדים מול לקוחות הקצה. השלישית, אנשי השטח – המכירות, השירות והתחזוקה, "הפלטפורמה הניידת עושה להם לא טוב – אלא מצוין". האוכלוסיה הרביעית, אמרה זקצר, היא המנהלים, שאין להם זמן והמכשיר הנייד מסייע להם. האוכלוסיה החמישית, לדבריה, היא העובדים שהביאו את המכשירים שלהם מהבית, וכעת נדרש להחליט אילו מהיישומים הארגוניים הם יוכלו לצרוך על גבי מכשירים אלה.

עם הכניסה לעולם הנייד, אמרה זקצר, נדרש תהליך של אוצרות, כמו אוצר במוזיאון, של בחירה והצגת היישומים המתאימים ספציפית לאותו ארגון. מגמה נוספת השייכת לעולם הנייד היא "משחקיות" או "משחקיזציה" – משמע הכנסת משחקים לטובת הגדלת התפוקה והפוריות של העובדים. הדבר קורה, אמרה, כי "למרות תדמיתה, המשחקיות יוצרת רצינות ומחויבות מצד העובדים". כך, אמרה, "ניתן לפעול בכמה עולמות בתוך העולם הנייד, למשל למידה מקוונת. השיתופיות של העובדים היא בעלת ערך. המשחק יוצר אצלם חוויה. העולם הנייד מעצים את סקרנות העובדים".

לדברי זקצר, למציאות הרבודה יש הרבה יישומים בעולם הנייד. כך, היא תיארה יישום של דואר ארה"ב, בו הלקוח מצלם את מוצר שברצונו לשלוח ומקבל מענה האם ביכולתו לשלוח אותו ומהו גודל החבילה לה הוא זקוק. דגמה נוספת, ציינה, היא שבעת סיור במחסן של ארגון, רוצים לדעת מהו מוצר מסוים. במקום להקליד מספר קטלוגי ארוך, על מנת לברר מהו המוצר הארוז, או לפתוח את המארז של המוצר, ניתן לשים את המכשיר הנייד מול תווית, ולקבל תיאור מלא של המוצר ותמונה שלו.

את משפטו של חוקר התקשורת מרשל מקלוהן, "המדיום הוא המסר", אמרה זקצר, נדרש לשנות כיום ל-"חוויית המשתמש היא המסר". המשמעות, הסבירה היא שניסיון רב נצבר בעולם הנייד במגזר הצרכני וכעת יש להביא ניסיון זה אל תוך הארגונים. היבט חשוב, ציינה זקצר, הוא "המגניבות" שנדרש לשמר, כי היא מביאה החזר השקעה מהיר, בשל העובדה שהעובדים משתמשים יותר במכשירים החכמים – אם היא קיימת. בנוסף, אמרה "אסור להתפשר על חוויית המשתמש, היא קריטית להצלחת היישום".

זקצר ציינה, כי למטריקס יש היצע בעל ארבעה היבטים בעולם של אפל: יישומים עסקיים המניבים ערך עסקי מהעולם הנייד; פיתוח לעולם הנייד; שירות; וכלי ניהול, שליטה ואבטחת מידע, "על מנת להשתלט על הכאוס".

אירועים קרובים