יד ושם העלה לאוויר גרסה חדשה של אתר שמות הנספים בשואה, הכולל 4.1 מיליון מהקורבנות

בין היתר, מאפשר האתר החדש גם יכולת חיפוש בשפה הספרדית - לצד החיפוש הקיים באנגלית, עברית ורוסית, ואפשרות למילוי פשוט וקל יותר של "דפי עד" ● מחר, יום הזיכרון לשואה, יתקיים ביד ושם החל מהשעה 11:00, יום איסוף לפריטים אישיים מתקופת השואה ● יד ושם קורא לניצולי השואה, לבני משפחתם ולכל מי שברשותו חומרים הנוגעים בשואה, למסרם ליד ושם למשמרת עד ● הפריטים שייאספו יעברו דיגיטציה, ויונגשו לקהל במערכת מחשבי יד ושם

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיצוין ברחבי הארץ החל מהערב (ד'), העלו אנשי ה-IT של מוסד יד ושם גרסה חדשה של אתר שמות הנספים בשואה. האתר מכיל את פרטיהם של 4.1 מיליון מהקורבנות ומאפשר כעת גם יכולת חיפוש בשפה הספרדית, לצד החיפוש הקיים באנגלית, עברית ורוסית.

המאגר המרכזי של שמות קרבנות השואה עלה לרשת בנובמבר 2004 עם פחות מ-3 מיליון שמות. עם העלאת מאגר השמות לאינטרנט, יצא המוסד במבצע חדש ורחב היקף לאיסוף שמות חסרים מהציבור הרחב. במקביל, הואץ תהליך מיחשוב השמות שמקורם במסמכים ארכיונים. יותר ממחצית מתוך השמות הידועים כעת מקורם ב-"דפי עד" – טפסים ובהם שמותיהם ופרטיהם האישיים של הנספים, שממלאים קרוביהם או מכריהם. מקור יתר השמות הוא במסמכים ארכיונים ובפרויקטים הנצחתיים של קהילות וניצולים. הקושי העיקרי באיסוף השמות הוא באיתור שמותיהם של יהודים שנרצחו במזרח אירופה ובשטחי ברית המועצות לשעבר, היות ושם – בניגוד למצב שהיה במערב אירופה, הרצח בוצע במקום המגורים של היהודים ולא נעשו רשימות גירוש על ידי הנאצים.

"האתר בגרסתו החדשה הוא הרבה יותר מהיר וידידותי", אמר לאנשים ומחשבים מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם. "בין היתר, הוא מאפשר כעת למלא 'דפי עד' באינטרנט בצורה קלה יותר. בנוסף, יד ושם מסייע לניצולי השואה במילוי 'דפי עד' בביתם. הסיוע ניתן על ידי רשת של מתנדבי יד ושם הפרוסה ברחבי הארץ".

ליבר ציין, כי בהיבט תיעוד הנספים, חוקרי המוסד ממשיכים לטפל ב-6.6 מיליון רשומות ובהם מידע על קרבנות השואה, על מנת להגדיל את מאגר השמות הקיים, תוך הצלבת נתונים וניפוי נתונים כפולים ומשולשים. "בעשור האחרון הצלחנו להוסיף יותר מ-1.5 מיליון שמות למאגר השמות", ציין.

מיכאל ליבר, מנמ"ר יד ושם. צילום: קובי קנטוריד ושם, אמר ליבר, ממשיך במקביל במבצע לאומי בשם "לאסוף את השברים", שנועד לאיסוף מסמכים, תעודות, יומנים, תצלומים, חפצים ויצירות אמנות מתקופת השואה, שנמצאים בידיהם של אנשים פרטיים בארץ. לדבריו, "לאסוף את השברים" הוא "מבצע הצלה, כנגד השעון, במאמץ לאסוף את החפץ והמסמך ביחד עם סיפורם, כדי שלא יאבדו".

מחר, יום הזיכרון לשואה, יתקיים ביד ושם החל מהשעה 11:00, יום איסוף לפריטים אישיים מתקופת השואה. יד ושם קורא לניצולי השואה, לבני משפחתם ולכל מי שברשותו חומרים הנוגעים בשואה, למסרם ליד ושם למשמרת עד. "התיעוד שייאסף יסייע בשיחזור גורלם של היהודים בתקופה זו ובעזרתו נמלא את חובתנו ההיסטורית לשמר ולהנציח את קורותיהם של היהודים בשואה לדורות הבאים", אמר ליבר. "בשנה האחרונה, מאז תחילתו של המבצע באפריל 2011, נאספו 51 אלף פריטים. הפריטים שנאספו עוברים דיגיטציה, ומונגשים לקהל במערכת מחשבי יד ושם".

פרויקט נוסף שהסתיים השנה הוא, השלב השני בהטמעת מערכת ניהול קשרי לקוחות, Dynamics CRM, מתוצרת מיקרוסופט (Microsoft). בשלב זה חיברו אנשי ה-IT של יד ושם את ה-CRM למערכות IT נוספות של המוסד. בין שאר המודולים של המערכת שיושמו ביד ושם, נמנה גם מודול לניהול פניות הציבור, המאפשר לטפל בנושא בשקיפות מלאה. המערכת משמשת 150 עובדים ביד ושם, חלקם אנשי Call Center וחלקם עובדי יד ושם. המערכת משמשת בין השאר לניהול, טיפול ומעקב בפניות שונות, המכילות כמה בקשות שונות, הדורשות עבודה עם כמה מערכות IT של יד ושם, כגון תיקון פרטי נספים מחד, ובקשה לקבלת מידע בנושא אחר. עוד המערכת משמשת לטיפול בפרויקט "לאסוף את השברים", שהחל לפני שנה.

650 טרה-בייט של נתונים
מערכות ה-IT של יד ושם, המטפלות בהיקף עצום של מידע, פועלות בסביבת אחסון מתוצרת EMC. אלו מטפלות ביותר מ-650 טרה-בייטים של נתונים – כמות שגדלה השנה בכ-100 טרה-בייטים. יד ושם, כמוסדות שימור מורשת ותרבות אחרים בעולם, שותפה לפרויקט שימור המורשת הגלובלי של EMC, במסגרתו ענקית האחסון מספקת למוסדות אקדמיים ומכוני מחקר מערכות אחסון מתקדמות במחיר נמוך. הגיבוי אף הוא של EMC ומניעת שכפול נתונים נעשית עם דטה דומיין (Data Domain), מבית EMC.

במחצית השניה של השנה, אמר ליבר, יעלה לאוויר מאגר נתונים של חסידי אומות עולם. בימים אלה הם פועלים להרחבתו, עם הכנסת סיפורי הצלה ומידע חזותי נוספים על המצילים והניצולים.

יד ושם, אמר, אחראי מטעם ממשלת ישראל על תכנון וביצוע תערוכה חדשה בביתן היהודי במוזיאון אושוויץ-בירקנאו בפולין. בחודשים האחרונים, אמר, אנשי ה-IT בראשותו מלווים את מנהלת הפרויקט ביד ושם, ששוקדת על הקמת התערוכה החדשה. התצוגה המיועדת, שמתמקדת בהיבטים העיקריים של השואה, עתירת מיצגי מולטימדיה מתקדמים, ציין.

פעילות רב-ערוצית
המוסד, אמר ליבר, "שם לו למטרה להעמיק את הקשר עם הציבור, בין באמצעות מערכת ה-CRM, ובין במגוון פעילויות ברשת. זאת, כחלק מהרצון להנחיל את זיכרון השואה בקרב הציבור בארץ ובעולם". כך, אמר, יד ושם פועל במתכונת רב-ערוצית, "בפייסבוק (Facebook), בטוויטר (Twitter), באינסטגרם (Instagram), באתר ובאמצעות רשת חברתית שהקמנו לטובת מחנכים המפיצים את לימוד השואה. זאת, לצד קורסים מקוונים בתחום. כל אלה מהווים עוד ערוצי תקשורת המסייעים להנצחת השואה".

ליבר סיים בציינו, כי השנה הם פעלו באופן נרחב בטיוב תשתיות ה-IT ביד ושם, לטובת פרויקטים המתוכננים ב-2013. "אנו מסיימים בימים אלה שני פרויקטי קונסולידציה מסיביים", אמר, "של מרכז התיקשוב ביד ושם וגם של אתר האינטרנט. 95% מהשרתים שלנו הם וירטואליים, מבוססי מכונות של VMware. אנו צופים ירידה בהוצאות החשמל בסדר גודל של מאות אלפי שקלים בשנה".

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליכטר דן

    סבי וסבתי נספו באקצייה ברפלובקה 1942 יחד עם בנם ונכדיהם. מדובר במשפחת דוב. אני מעוניין בפרטים נוספים. תודה

  2. ברנר צביה

    אני יודעת שסבי וסבתי ניספו בשואה , יעקב והינדה שטרנטל , מעונינת לדעת יותר פרטים , להבדיל מאחרים לא ידוע לי שאבי קיבל פיצויים, אני יודעת שהשם שלהם רשום ברשימת הניספים בפולין

  3. שמטולסקי נחום ולאה

    הייתי מבקש לדעת פרטים על משפחת שמטולסקי לאה ונחום וזאב האומנם אמרתי אבל אני לא רואה שום תגובה

  4. שמטולסקי נחום ולאה

    הייתי מבקש לדעת פרטים על משפחת שמטולסקי לאה ונחום וזאב

  5. הלל זוהר

    אשמח לקבלתשובה לגבי המשפחה של אמי שנספתה בשואה

  6. הלל זוהר

    באתר שמות הנספים בשואה מבקשים תגובה לכתבה. אנחנו רוצים לדעת אם שמות היקרים לנו רשומים, איך אפשר לברר? תודה מראש משפחת זוהר גבעתיים

אירועים קרובים