ריצ'ארד אלן, פייסבוק: "הרגולטורים לא צריכים להפריע – השוק יסדיר בעצמו את נושא הפרטיות"

"במקרים של רגולציה עודפת, אנשים יחשבו פעמיים האם לפתוח אתר שיגיע למאות אלפי ומיליוני משתמשים בלי ללמוד קודם כל משפטים", אמר אלן, מתאם הרגולציה מול מוסדות האיחוד האירופי מטעם פייסבוק, בפאנל שנערך בנושא ● נילי קרוס, סגנית נשיא האיחוד האירופי, טענה מנגד שהחברות המשתמשות במידע אישי של גולשים צריכות לגלות שקיפות ולאפשר להם לעבור לספק מתחרה, עם הנתונים שלהם

נושא הפרטיות ברשת, וברשתות החברתיות בפרט, נמצא בכותרות מזה זמן. בשבועות האחרונים הוא עלה בהקשר של השינויים שערכו גוגל (Google) בתנאי השימוש ופייסבוק (Facebook) בממשק המשתמש, מבלי לאפשר למשתמשים המתנגדים לשינויים אלה לעשות משהו. אתמול (ד') נדון הנושא בפאנל שנערך במסגרת כנס CeBit 2012, שמתקיים בימים אלה בהנובר, גרמניה.

דיטר קאמפ, נשיא ביטקום, הנחה את הפאנל. השתתפו בו ריצ'ארד אלן, מתאם הרגולציה מול מוסדות האיחוד האירופי מטעם פייסבוק, נילי קרוס, סגנית נשיאת האיחוד האירופי, פיטר שר, הממונה על תחום פרטיות המידע בגרמניה, ופרופ' לוץ האוזר.

אלן הביע לכל אורך הדיון התנגדות ל-"רגולציה עודפת", בטענה שזו עלולה לחנוק את היצירתיות. "אנשים יחשבו פעמיים האם לפתוח אתר שיגיע למאות אלפי ומיליוני משתמשים בלי ללמוד קודם כל משפטים", אמר. לדבריו, "הרגולטורים לא צריכים להפריע – השוק יסדיר בעצמו את נושא הפרטיות".

קאמפ ציין שפייסבוק היא דוגמה לשימוש במידע האישי לצרכי שיווק. הוא עמד על כך שהמשתמשים לא מודעים לשימוש הרב במידע שהם מפרסמים בפייסבוק, על ידי הרשת החברתית וצדדים שלישיים כאחד. הוא הוסיף, כי המידע האישי הפך למטבע של המאה ה-21 שחברות סוחרות בו עם הצדדים השלישיים ושאל: "האם מותר לחשוב על המידע האישי כעל מטבע? האם זה מוסרי?"

על כך השיב אלן: "באינטרנט אתה מתחרה על תשומת הלב של האנשים. ברשתות חברתיות אנשים רוצים לספק מידע אישי. יש דרישה מהלקוחות לקשר חופשי עם חבריהם, תוך מניעת פגיעה בפרטיות. הדבר הקריטי ביותר הוא שקיפות וגילוי אחריות. אנשים משתמשים בשירות שלנו ויודעים מתי אנחנו בסדר ומתי לא – ומעירים לנו".

קרוס אמרה, כי "אמון ואבטחה חיוניים לחברה כולה. הצרכנים צריכים לדעת שיש להם שליטה והוגנות. באג'נדה החדשה שלנו הלכנו צעד קדימה, אם כי יש צורך להגביר עוד את הרגולציה, כדי להגדיל את האמון". היא הוסיפה, כי "צריך להשתמש במידע פרטי בצורה תחרותית ויש להעביר אותו למי שייתן תנאים יותר בטוחים". עם זאת, היא הודתה, כי "הדור הצעיר חושב בצורה שונה מהדור שלי בכל הנוגע להגנה על מידע אישי".

שר מנה את שלושת העקרונות שלדבריו יש לדאוג להם בכל הנוגע לפרטיות: שקיפות, בקרה בידי המשתמש ומתן תשומת לב לפרטיותו, עוד משלב התכנון. הוא מתח ביקורת על הפרקטיקה של פייסבוק שלפיה כאשר משתמש מבקש למחוק את החשבון שלו, היא מאפשרת לו לעשות זאת, אולם שומרת את המידע שנצבר אודותיו. "אם אתה עבד של שירות ואינך יכול לקבל את המידע בחזרה, אתה חייב להישאר לקוח גם אם אתה מודאג מההגנה על הפרטיות שלך", אמר.

בהקשר זה הציעה קרוס שהחברות יאפשרו ללקוחות למשוך את המידע ולעבור איתו לחברה מתחרה, כפי שלקוחות שומרים על מספר הטלפון שלהם במעבר בין חברות.

"לשנות את הכללים בהדרגתיות"
פרופ' האוזר אמר שיש לדאוג שהצדדים השלישיים לא ישתמשו במידע האישי על הגולשים לרעה. "מבחינה טכנולוגית, אנחנו חייבים לספק תשתית שבה ניתן לזהות את מקום המידע ולזהות מי ניגש ללקוח", אמר. "או אז, כדאי לספק את המידע על כך למשתמשים, כך שהם יוכלו לדעת מה קורה עם הנתונים שלהם. זאת, לא כמו המצב כיום, שבו מעבירים את המשתמשים למסמך משפטי והם צריכים רק לאשר שקראו. אף אחד לא באמת קורא את תנאי הרישיון".

לסיום, התייחס שר לאירועי השבועות האחרונים ואמר, כי "כשחברה משנה את התנאים בלי לשאול את הלקוח היא עושה מעשה לא הוגן, וראינו זאת בשבועות האחרונים. הלקוח יכול או לקבל את התנאים החדשים או לעזוב את השירות. זו לא הדרך להגביר את האמון". אלן השיב על כך באמרו ש-"האתגר שלנו הוא לספק שירות מורכב בדרך קלה. צריך לענות לרגולציות ולספק הסבר בשפה ברורה, אולם לא לשנות את הכללים באופן דרמטי. אפשר לשנות אותם בהדרגתיות".

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים בגרמניה

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    אולי נציע לריצ'ארד אלן שנשמור על ההכנסות שלו אצלנו?! הרי הוא מציע בדיוק אותו דבר... אז בעצם למה לא?!

אירועים קרובים