הממשלה אישרה מינוי ד"ר אביתר מתניה לראש מטה הסייבר הלאומי

ד"ר מתניה, איש מפא"ת שבמשרד הביטחון, ייכנס לתפקידו בינואר ● המינוי הוצע לפניו לתת-אלוף (מיל') יאיר כהן, לשעבר מפקד 8200 וכיום בכיר באלביט, אלא שכהן סירב בשל הקיצוץ התקציבי במטה הסייבר ● בנימין נתניהו, ראש הממשלה, אמר, כי "הסייבר הופך להיות מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי שלנו, אנחנו חייבים לתת הגנה חזקה למדינת ישראל בתחום הזה"

הממשלה אישרה שלשום (א') את מינויו של ד"ר אביתר מתניה לראש מטה הסייבר הלאומי. לאנשים ומחשבים נודע, כי המינוי הוצע לתת-אלוף (מיל') יאיר כהן, לשעבר מפקד יחידה 8200 וכיום בכיר באלביט, אלא שכהן סירב, בשל הקיצוץ התקציבי במטה הסייבר.

בפתח ישיבת הממשלה אמר בנימין נתניהו, ראש הממשלה, כי "הסייבר הופך להיות מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי שלנו. אנחנו חייבים לתת הגנה חזקה למדינת ישראל בתחום הזה. יש בתחום הסייבר גם היבטים שמעבר לביטחון, שהם קשורים לכלכלה ולמדע, והמטה ירכז את כולם". ראש הממשלה הוסיף, כי "אני חייב לומר לממשלה שישראל נמצאת בחלק העליון, בלשון המעטה, של כוחות הסייבר בעולם, ואנחנו מתכוונים לא רק להישאר שם אלא לטפס עוד מעלה. אני בטוח שהמינוי של ד"ר מתניה, שיקבל את המימון הדרוש להפעיל את מטה הסייבר, יתרום רבות לביטחונה של ישראל ולעתידה".

ד"ר מתניה ייכנס בפועל לתפקיד בתחילת ינואר. הוא בוגר תוכנית העילית הצבאית-אקדמית תלפיות. יש לו תואר ראשון בפיסיקה ובמתמטיקה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב ותואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בתחום שיפוט וקבלת החלטות.

הוא עומד זה עשר שנים בראש התחום במפא"ת (מנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון. במסגרת זו מנוהלות תוכניות המצוינות הצבאיות-אקדמיות תלפיות ופסגות. כמו כן, ד"ר מתניה מרצה באוניברסיטה העברית והוא עמית מטעם מפא"ת בסדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי "ד"ר מתניה הוא בעל היכרות רחבה וקשרים נרחבים עם עולם המו"פ הטכנולוגי, הביטחוני והאזרחי, עם גופי המודיעין והמודיעין הקיברנטי, התעשייה הטכנולוגית והפעילות הקיברנטית". עוד נמסר, כי "לד"ר מתניה ניסיון רב שנים בהקמה ובניהול של גופים ופרויקטים טכנולוגיים, בדגש על מערכת הביטחון. הוא בעל ניסיון בתעשייה עתירת הטכנולוגיה והון הסיכון של ישראל כיזם, כמלווה חברות וכאנליסט, וכן הוא בעל ניסיון רב בניתוח מערכות ובמחקר מסוגים שונים".

יאיר כהן, שאמור היה לעמוד בראש התוכנית, הוא מנהל חטיבת ICS (ר"ת מודיעין וסייבר) באלביט מערכות. כהן, תת-אלוף במילואים ומפקד יחידה 8200 בשנים 2002-2005, סירב לקבל על עצמו את המינוי, כיוון שהממשלה לא הגיעה עימו להסכמות על היקפי התקציב ותחומי האחריות שיהיו לגוף. לא התקבלה תגובת משרד ראש הממשלה לכך.

תקציב הסייבר האזרחי – הרבה פחות מהמובטח

באחרונה פורסם בלעדית באנשים ומחשבים, כי למרות הצהרות הממשלה – תקציב הסייבר האזרחי יעמוד על עשרות מיליוני שקלים בלבד, ולא מיליארדי או מאות מיליוני שקלים – כמובטח.

לאנשים ומחשבים נודע, כי כמה סכומים לטובת תקציב הסייבר האזרחי נדונו בסביבת ראש הממשלה. האחד הוא בסך של 400-500 מיליוני שקלים, עליהם הצהיר נתניהו במסיבת עיתונאים במאי השנה. הסכומים האחרים נדונו בחדרי חדרים, בדיונים עם גורמי ביטחון אזרחיים ועם יועצים שונים לתחום – והם היו גבוהים בהרבה. בסוף 2010 ובתחילת 2011 דובר בתחילה על סכום של  1.8 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות שיוקצה לטובת הסייבר הלאומי האזרחי, ולאחר המחאה החברתית שהייתה בקיץ הוא ירד ל-1.4 מיליארד שקלים. אלא שבפועל, הסכומים שהגיעו לשטח עמדו על עשרות מיליוני שקלים בלבד, והפעילות בתחום היא ברמה שלדית בלבד. כך, לדוגמה, טרם נערכו גיוסים של אנשי מקצוע בתחום, ורק במהלך 2012 מתוכננות הכשרות לתחום הסייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים