עיריית תל אביב תשיק תכנית ללמידה מקוונת בהשקעה של 120 מיליון שקלים

במסגרת התכנית, שמהווה חלק מתכנית התיקשוב הארצית של משרד החינוך, יוענקו כ-700 מחשבים ניידים למורים בעיר כבר בחודשיים הקרובים ● על פי לוח הזמנים, בתוך שלוש שנים יעברו 58 בתי הספר היסודיים בעיר לעבודה מקוונת ולאחר מכן ייחל היישום גם בבתי הספר העל-יסודיים ● בסך הכל יארך הפרויקט שש שנים וישרת את 52,488 הילדים ובני הנוער הלומדים בעיר ● רינת אורן, סגנית מנהלת המינהל לחינוך בעיריית תל אביב: "אנו רוצים להבטיח עבודה אחרת בבתי הספר"

בצעד ראשון מסוגו בישראל, תשיק עיריית תל אביב תכנית שאפתנית ללמידה מקוונת בהשקעה של 120 מיליון שקלים – כך נודע לאנשים ומחשבים. התכנית, שמהווה חלק מתכנית התיקשוב הארצית של משרד החינוך, תיושם בשלבים במהלך שש השנים הקרובות ותשרת את 52,488 הילדים ובני הנוער הלומדים בתל אביב. יריית הפתיחה של הפרויקט תיערך היום (ג') אחר הצהריים, בטקס חגיגי שייערך במעמד ראש העיר – רון חולדאי, מנכ"ל העירייה, ראשי מינהל החינוך בעיר ונציגים ממשרד החינוך ששותף בפרויקט.

בשלב הראשון של התכנית, שיתבצע במהלך שלוש השנים הקרובות, יעברו כל 58 בתי הספר היסודיים בתל אביב לעבודה מקוונת: 22 מתוכם בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ב), 20 בשנה שאחריה (תשע"ג) ובשנת הלימודים תשע"ד יתווספו 16 בתי הספר הנותרים. במסגרת שלב זה יחולקו גם מחשבים ניידים ל-700 המורים של בתי הספר היסודיים בעיר. עם סיום השלב הראשון, יהנו כ-24,000 תלמידי בתי הספר היסודיים בתל אביב מיכולות למידה מקוונת. בשלב השני, שמתוכנן להתחיל ב-2014, יתוקשבו גם בתי הספר העל-יסודיים.

תקציב הפרויקט כולל בתוכו תשתיות, הדרכה ושדרוג עתידי של המערכות. מתוך תקציב זה, יושקעו כ-70 מיליון שקלים בשלב הראשון – ביישום התכנית בבתי הספר היסודיים, ו-50 מיליון השקלים הנותרים יושקעו בשלב השני – תיקשוב בתי הספר העל-יסודיים. מטרת הפרויקט היא לתת מענה עדכני – טכנולוגי ופדגוגי, לאוכלוסיית הלומדים ולצוותי החינוך בעיר.

לתכנית התיקשוב של העירייה שני היבטים מרכזיים שמיושמים במקביל ושלובים זה בזה: האחד – טכנולוגי, במסגרתו ייפרסו תשתיות אינטרנט אלחוטי בכל בתי הספר, יוקמו שלוש מעבדות ניידות לכל בית ספר שיכללו כ-35 מחשבים ניידים ויוקמו עמדות מורה מקוונות שיכללו עמדת עגינה למחשב, מקרן, נקודות תקשורת ומערכות סאונד. בנוסף, יוקם פורטל תיקשוב ארגוני, שיכלול תכנים בתחומי הלימוד השונים ובעתיד אף ישמש את ההורים לתקשורת מול בית הספר ולעיון בנושאים שנלמדו.

ההיבט השני של הפרויקט הוא פדגוגי, במסגרתו פותחו מסגרות להכשרה מקצועית של עובדי ההוראה לעבודה בסביבת לימוד מתוקשבת שיכללו 60 שעות הדרכה לכל מורה ואסיסטנט במשרה מלאה שיוצב בכל בית ספר לצורך תחזוקת המערכת.

לדברי רינת אורן, סגנית מנהלת המינהל לחינוך בעיריית תל אביב ומי שהובילה את הפרויקט, עד סוף נובמבר תחלק העירייה מחשב לכל מורה. עם זאת, ציינה, כי ההשקעה בתשתית היא רק אמצעי: "אנו רוצים להבטיח עבודה אחרת בבתי הספר. הרצון הוא לעשות משהו אמיתי, כזה שיציב אותנו בחזית הטכנולוגיה ויותאם לצרכים הפדגוגיים. אנחנו לא רוצים להכריז על תכנית שתתמוסס מיד אחרי ההכרזה. לצורך כך, אנו משקיעים רבות בהכשרת צוותי הוראה. כך, כבר באפריל האחרון הוכשרה קבוצה ראשונה של מורים בארבעה תחומי למידה שנבחרו – מתמטיקה, מדעים, כישורי שפה ואנגלית – כדי שיובילו את השאר".

ההכנות לפרויקט, אמרה אורן, החלו למעשה כבר בשנת הלימודים הקודמת, אז נערך פיילוט ראשוני ב-11 בתי ספר. "התחלנו בפיילוט בבתי ספר שבהם היו קיימות התשתיות המינימליות להעלאת תכנים דיגיטליים. עשינו זאת כדי ללמוד את השטח, ועל בסיס המסקנות פיתחנו את התכנית".

אורן ציינה גם את שיתוף הפעולה עם משרד החינוך ושיבחה גם את ראש העיר, "שדחף קדימה והחליט שלא מחכים יותר. אנו העיר הראשונה בארץ שמבצעת פרויקט בהיקף שכזה, ובסיומו כל בתי הספר יהיו מקוונים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורי בן-ארי

    אני מברך על התוכנית של עירית תל אביב, אך יש לזכור ולציין שיש כבר 30 רשויות (6,000 מורים עם 100,000 תלמידים) שהצטרפו לפרויקט מחשב נייד לכל מורה והנהיגו למידה מקוונת - ובראשן עירית ירושלים שהעניקה 2000 מחשבים למורי בתי הספר היסודיים שלהם. רשויות נוספות הינן: באר שבע, ערד, ירוחם, שדרות, דימונה, אשדוד, אשקלון, המועצה האזורית באר טוביה, מ.א. חוף אשקלון, אופקים, מ.א. חבל איילות, רמלה, לוד, אורנית, שוהם, רעננה, קדומים, אריאל, וכלה במ.א. בקעת הירדן, טירת הכרמל, נשר, זיכרון יעקב, המועצה האזורית מעלה יוסף, קצרין, המועצה האזורית מטה אשר, טבריה ועפולה. אנו שמחים על כניסת משרד החינוך לתכנית התקשוב ומקוים שבקרוב לכל מורה בישראל יהיה מחשב נייד וקורס מקצועי. פרטים על פעילות העמותה ניתן לראות ב www.athenafund.org חג שמח ושנה טובה, אורי בן-ארי נשיא ומייסד קרן אתנה - מחשב נייד לכל מורה בישראל

אירועים קרובים