צה"ל העלה לאוויר מערכת לניהול שירותי רפואה אזרחיים לחיילים; ההיקף: מיליוני ש'

המערכת היא חלק מפרויקט מיקור-חוץ שבמסגרתו מקבלים החיילים שירותי בריאות מקופות החולים מאוחדת ולאומית - במקום בבסיסים ● לצורך מימושו, נדרשה הקמת מערכת IT שתתמוך בניהול ובהעברת המידע בין חיל הרפואה וקופות החולים ● סא"ל ד"ר גדי לוי, ראש ענף מיחשוב ומערכות מידע במפקדת קצין רפואה ראשי, אמר ש-"בלי IT, לא ניתן היה לממש את הפרויקט"

ענף מערכות מידע ומיחשוב בחיל הרפואה של צה"ל, בשיתוף מחלקת לשם בלוט"ם שבאגף התיקשוב, העלו לאוויר מערכת IT המנהלת את שירותי הרפואה שמקבלים החיילים המשרתים בקריה ובתל השומר. שירותי הרפואה לחיילים באים מקופות החולים האזרחיות, במיקור-חוץ. הפרויקט עלה לאוויר לפני שבועות אחדים. היקפו הכספי של פרויקט ה-IT לא נמסר, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים.

פרויקט "אביב", מיקור-חוץ של שירותי הרפואה לחיילים המשרתים בבסיס המטכ"ל ובתל השומר, החל בראשית השנה. לצורך מימושו, נדרשה הקמת מערכת IT שתתמוך בניהול ובהעברת המידע בין חיל הרפואה וקופות החולים שמספקות שירותי רפואה לחיילים. קופת חולים מאוחדת מספקת שירותי רפואה למשרתי בסיס הקריה וקופת חולים לאומית מספקת שירותי רפואה למשרתי בסיס תל השומר.

הרציונל לפרויקט היה כפול: מתן שירותי רפואה איכותיים בזמינות גבוהה יותר למשרתים בעורף וחיזוק רפואת השדה, שהיא "ליבת העשייה" של חיל הרפואה – ושם יש לה יתרון יחסי על פני הרפואה האזרחית. קופות החולים יספקו לחיילים שירותים רפואיים שונים: רפואת משפחה, רפואה דחופה, רפואת מומחים, בדיקות שונות, לרבות אשפוזים, תרופות, מכשור רפואי, בדיקות הדמיה, טיפולי פיזיותרפיה ועוד. השירותים יינתנו בסניפי קופות החולים הסמוכים לביתו של החייל, או למקום שירותו, לפי בחירתו, ובהתאם לשעות הפעילות המקובלות במרפאות הקופות.

חיל הרפואה נערך לפרויקט בהיבט שהוא מיחשובי בעיקרו. הפרויקט החל באוגוסט 2010 והסתיים בסוף אותה שנה. פרויקט המיחשוב נחלק לחמישה שדות פעילות: גזירת נתונים ממאגר הרשומה הרפואית הצה"לית; שליפת נתונים מקופות החולים האזרחיות; הקמת מחסן נתונים ארגוני מיוחד עבור הפרויקט; הטמעת ממשקים בין מחסן הנתונים וקופות החולים; והטמעת ממשקים בין הרשומות הרפואיות השונות.

בהיבט הטכנולוגי, המערכת עובדת על בסיס נתונים של אורקל (Oracle) ומערכי איחסון של נט-אפ (NetApp), והיא פותחה בסביבת עבודה דוט.נט של מיקרוסופט (Microsoft). בתוך המערכת, אנשי אופיסופט הטמיעו כלי BI של מיקרוסופט – Microsoft Performance Point ו-SQL Server Reporting Services – ליצירת תובנות על התהליך החדש, למניעת תקלות ולאיתור חריגים רפואיים.

"ה-IT – קריטי להצלחת הפרויקט"

לדברי סא"ל ד"ר גדי לוי, ראש ענף מיחשוב ומערכות מידע במפקדת קצין רפואה ראשי, "בלי IT, לא ניתן היה לממש את הפרויקט. היה ברור לנו שיצירת הממשק בין נתוני הצבא ונתוני קופות החולים הוא קריטי להצלחת הפרויקט. מדובר בניהול רשימה שמשתנה באופן תדיר וכוללת חיילים רבים. מדובר בניהול אלפים רבים של ביקורי חיילים במרפאות קופות החולים ומספר נמוך יותר של אשפוזים בבתי חולים". הוא הוסיף, כי "הרשימה של החיילים היא דינמית ודורשת עדכון בזמן אמת, כי חיילים עוברים בסיסים ומשנים מיקום". במסגרת הפרויקט, ציין, "היה נדרש 'לחייל' את הקופות, כדי שיידעו לעבוד על פי התהליכים והנהלים הצבאיים".

מהן התועלות מהפרויקט?

"הן באות לידי ביטוי בכך שכשמגיע חייל לקופת החולים, לרופא המטפל בו יש את כל ההיסטוריה הרפואית שלו, כפי שהיא משתקפת מהרשומה הרפואית הצה"לית.

בשלב השני של הפרויקט, שיעלה לאוויר במאי השנה, יורחבו הממשקים בין חיל רפואה ושתי קופות החולים. אנחנו רואים בפרויקט פיילוט לחיבור נרחב יותר לרפואה האזרחית. בעתיד נרחיב את קבלת והעברת המידע, כך שנקבל מידע רפואי על מי שמתגייס, וכאשר הוא ישתחרר – נעביר מידע רפואי לקופות החולים האזרחיות".

מה לגבי היבטי אבטחת המידע הרפואי המסווג?

"במערכת הוטמע מנגנון המחבר בין הרשת האזרחית לזו הצבאית בצורה מאובטחת. הוא מבוסס על מערכות ישראליות עם התאמות על ידי מחלקת מצוב בלוט"ם. כך, יצרנו ממשק א-סינכרוני בינינו לבין קופות החולים, שיוצר עיכוב של שעתיים בלבד בהעברת הנתונים".

מה צפוי בהמשך?

"הפרויקט האמור הוא בבחינת פיילוט. בעוד שנה נבחן את התועלות הנובעות ממנו. אז נשקול האפשרות לממש אותו בכל הצבא, תוך צירוף שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות כקופות החולים הנוספות שתספקנה את השירותים לחיילי העורף".

מתעניינים ברפואה מקוונת ובמערכות מידע רפואיות? הירשמו לכנס Smart Doctor 2011

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים