להקת הביטלס תקבל תשלום ישירות מחנות iTunes

על פי מקורות בענף, ישולמו התמלוגים מהורדה של שירי הלהקה בארצות הברית ישירות לחברה שלה, Apple Corps, בעוד שהתמלוגים על שימוש בתקליטור המסטר המקורי ישולמו ישירות לחברת Sony/ATV Music Publishing, ששולטת במרבית הקטלוג של שירי הביטלס ● התשלום המפוצל מאפשר, ככל הנראה, לשלם ל-Apple Corps כמחצית מההכנסות, במתכונת של עסקת רישוי, אם כי גורם המקורב לענף מכחיש שנעשתה עסקה כזו

נראה, כי העסקה שאפשרה להציע סוף סוף את שירי הביטלס בחנות iTunes חריגה עוד יותר מכפי שסברו בתחילה: על פי מקורות בענף, ישולמו התמלוגים מהורדה של שירי הלהקה בארצות הברית ישירות לחברה שלה, Apple Corps, בעוד שהתמלוגים הטכניים (על שימוש בתקליטור המסטר המקורי) ישולמו ישירות לחברת Sony/ATV Music Publishing, ששולטת במרבית הקטלוג של שירי הביטלס.

נראה, כי פיצול התשלום אפשר להציע הצעה משתלמת יותר לחברי הביטלס, בהשוואה להסכם רגיל, שמתייחס להורדת שיר דיגיטלי כאל מכירה רגילה בחנות קמעונאית. בהסכמים רגילים מועבר כל הנתח מההכנסות לחברה שמפיצה את האלבום, והיא משלמת את התמלוגים לאמנים ולחברת המוזיקה שהפיקה אותו. כוכבים לוהטים במיוחד מקבלים תמלוגים בשיעור של עד 20 או 25 אחוזים מההכנסות שמקבלת חברת ההפצה.

התשלום המפוצל מאפשר, ככל הנראה, לשלם ל-Apple Corps כמחצית מההכנסות, במתכונת של עסקת רישוי. נראה, כי אפשרות זו היא ששכנעה לבסוף את בעלי הזכויות על שירי הביטלס להציע את היצירות של הלהקה ב-iTunes.

לא ניתן היה לקבל תגובה מדוברי EMI (איגוד האמנים), Sony/ATV ,Apple Corps או iTunes. מקור בכיר המקורב לעסקה הכחיש בכל תוקף שנעשתה עסקת רישוי. עם זאת, ניתן להעריך, כי הדמיון הרב בין העסקה שנעשתה לבין עסקת רישוי יצית מחדש את הוויכוח על טיבן של ההורדות הדיגיטליות ועל האופן שבו יש לתמחר אותן.

מאז שחר העידן הדיגיטלי התחבטו אומנים, מנהלים אישיים וחברות תקליטים בשאלה אם יש להתייחס להורדת עותק דיגיטלי של שיר כאל שימוש ברישיון בתקליטור מסטר מקורי או כאל קנייה רגילה בחנות קמעונאית. חברות התקליטים העדיפו את האפשרות השנייה, ועל פיה תמחרו את התשלום שקיבלו האומנים.

עם זאת, גופים מסוימים, דוגמת Cheap Trick ו-Allman Brothers, הגישו תביעות משפטיות נגד חברות התקליטים בטענה שיש להתייחס להורדת עותק דיגיטלי של שיר כאל עסקת רישוי לשימוש בתקליטור מסטר מקורי. התביעה של Cheap Trick הסתיימה לבסוף בפשרה, בעוד שההליכים המשפטיים בתביעה של Allman Brothers עדיין בעיצומם.

מלבד עצם החשיבות ההיסטורית של ההסכם שנחתם, בסופו של דבר, בין חברי הביטלס לבין iTunes, אפילו אם באופן רשמי אין מדובר בעסקת רישוי, הרי שהעובדה החשובה היא שהחברה של חברי הלהקה תקבל את התשלום ישירות מ-iTunes. התקדים שנוצר עשוי לפתות להקות נוספות לדרוש הסכם דומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים