ברוך גינדין, גרטנר: "2011 תהיה נורמלית יותר ולכן שוק ה-IT יצמח בשיעור קטן יחסית ל-2010"

מנכ"ל גרטנר המזה"ת מסכם את שנת 2010 וצופה אילו מגמות תאפיינה את עולם ה-ICT ב-2011 ● לדברי גינדין, "2010 עדיין לא הביאה אותנו לערכים של 2007 במונחי צמיחה, פרויקטים חדשים, תקציבי פיתוח וכו' - ולהערכתי הדבר יקרה ב-2011" ● "תקציבי המנמ"רים ב-2011 יישארו אותו דבר. במגזר הפיננסי ואצל חברות הטלקום צפוי שתקציבי ה-IT יקטנו, בשל החששות מקיטון ברווחיות, ומנגד, תהיה בשנה הבאה עליה בתקציבי ארגונים במגזרי הממשלה, הציבורי והביטחוני"

"על פי האוצר, המשק הישראלי צמח ב-2010 ב-4.5%, מה שאומר שענף ה-ICT צמח השנה ב-5% עד 6%. הדבר קרה, כי ארגונים שחררו פרויקטי IT דחופים השנה, שעוכבו בשנות המיתון. בשנת 2011 צמיחת הענף תהיה קטנה יותר כי היא נורמלית יותר", אמר בראיון לאנשים ומחשבים ברוך גינדין – מנכ"ל גרטנר (Gartner) המזרח התיכון.

לדברי גינדין, "מה שאפיין את 2010 הוא שהיא הייתה שנה בריאה, בלי כל מיני פחדים. ענף ה-IT חזר לתעסוקה מלאה, וחלק מהארגונים בענף החלו לגייס עובדים. במקביל, ארגונים החלו גם לשחרר פרויקטים, אבל רובם עדיין לא שוחרר, וכדאי לארגונים לעשות זאת ב-2011".

הוא הוסיף, כי "עד 2010 היתה עצירה של הכל, ובמהלכה היינו עדים להתקדמות גדולה. 2010 עדיין לא הביאה אותנו לערכים של 2007 במונחי צמיחה, פרויקטים חדשים, תקציבי פיתוח וכו', ולהערכתי הדבר יקרה ב-2011. אחרי דחיות רבות שהיו בשתי שנות המיתון, ארגונים החלו השנה – ויעשו זאת ביתר שאת בשנה הבאה – לתקן ולהטמיע מערכות IT. הדחיות היו מחויבות המציאות תקציבית, וכעת יש הכרח לחדש את המערכות הללו, בין אם בבנקאות, בתקשורת או בתעשיה".

"תעשיית ה-ICT המקומית בכללותה", אמר גינדין, "עוברת למימוש ולניצול טוב יותר של טכנולוגיות. היא רגועה הרבה יותר מבעבר, וחווה הרבה פחות קפיצות דרקוניות. ארגונים עורכים יותר ויותר פרויקטי השבחה, צמיחה וחדשנות, על פני 'ניקוי שולחן והתחלה מחדש'. בין שאר הטכנולוגיות התורמות לכך יש את הארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA), לפיה לא זורקים דברים, אלא 'מלבישים' על הרכיבים האלו שימושים חוזרים. בנוסף, גם ספקיות ה-IT הגדולות משחררות מדי פעם גרסה שהיא השבחה של הגרסה הקודמת, ורואים מעט הוצאות של מעבר למשהו חדש לחלוטין". גינדין ציין שגרטנר מעריכה, כי "מאפיין זה יימשך לאורך כל העשור".

היבט נוסף בגללו תימשך האבולוציה ולא רבולוציה, לדבריו, היא בשל הנטייה המגיעה מצד המשתמשים הארגוניים – המנמ"ר וה-CTO, "אשר מנצלים טכנולוגיות קיימות, ומשלבים אותן וכך יוצרים טכנולוגיה חדשה".

"ה-ICT השתנה בכללותו", קבע גינדין, "בבחינת 'הגבינה זזה', ונוצר מצב בו יש השקעה לכיוון של הרבה יותר IT אישי בארגונים מאשר IT ארגוני. אם בעבר ה-IT הארגוני הכין מערכות ודיווחים למחלקות ולהנהלות, הרי היום ה-IT הארגוני הולך לכיוון של הצטרכנות ו-IT אישי: המיחשוב הארגוני מגיע לעובדים דרך המערכות הניידות שלהם, טלפונים חכמים ומחשבים ניידים, ודרך רשתות חברתיות".

מגמה נוספת אותה ציין גינדין היא הגידול בהשפעת הרשתות החברתיות על העולם הארגוני, בצד העמקת השימוש במיחשוב נייד, והשילוב בין שתי מגמות אלו. לדבריו, "לרשתות החברתיות יש פונקציות נוספות מלבד אלו החברתיות, הן מהוות יעד עבור התעשייה לצורכי שיווק ומיתוג. באמצעותן ארגונים יכולים להגיע לקהלים ייעודיים וממוקדים, ומנגד – הם גם עלולים 'לחטוף' מהצרכנים, כמו שקרה לחברת התעופה יונייטד איירליינס (United Airlines) שניזוקה תדמיתית מסרט שהעלה נגדה זמר הקאונטרי דייב קרול. ארגונים נדרשים להיות נוכחים ברשתות החברתיות כדי גם להגן על עצמם".

על מנת לענות על כל המגמות הללו, אמר, נדרשות תשתיות IT חזקות מבעבר. "השימושים הופכים כה גדולים, ויוצרים תשתיות יקרות בזבזניות, מה שהביא לכך שהווירטואליזציה תפסה תנופה עצומה. בעבר, 65% מכוח השרתים לא נוצל, ומנגד – כמות הנתונים הארגונים צמחה מדי שנה ב-70% והגיעה ל-650% תוך חמש שנים. הלחץ על המנמ"רים מצד ההנהלות לחסוך ולהתייעל הרקיע שחקים, והמענה הטכנולוגי לכך היה ויהיה וירטואליזציה".

וירטואליזציה, אמר גינדין, היא השלב הראשון בדרך למימוש מיחשוב ענן, "וזה צפוי לתפוס תאוצה בעתיד. הוא יביאנו למצב בו נוכל לצרוך שירותי IT על פי שימוש ודרישה. הדבר עלול ליצור בעיות תזרים מזומנים לחברות התוכנה".

גם בעולם היישומים, אמר גינדין, "ה-ERP, ה-CRM, ה-BI וה-SCM – אנו רואים התפתחות ולא מהפכה. תוכנות ורכיבים נוספים על גבי המערכות הקיימות, וזה מאפשר התנהלות יותר רציונלית של המנמ"רים, היכולים לבצע השבחות, הרחבות וחדשנות תוך כדי תנועה, בלי רעידת אדמה".

הוא סיכם בציינו, כי להערכתו, "תקציבי המנמ"רים ב-2011 יישארו אותו דבר. במגזר הפיננסי צפוי שתקציבי ה-IT יקטנו, בשל לחצים מצד הרגולטור והסיכוי להקטנת רווחיות. גם חברות הסלולר צופות ירידה ברווחיות – שני מגזרים אלה הם הלקוחות הגדולים של IT. מנגד, תהיה בשנה הבאה עליה בתקציבי ארגונים במגזרי הממשלה, הציבורי והביטחוני, ואולי גם במגזר הבריאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים