ראש עיריית אום אל פאחם: "התשובה לפרובוקציות – השקעה במדע וטכנולוגיה במגזר הערבי"

חאלד חמדאן, ראש העיר, אמר את הדברים בכנס ראשון מסוגו שנערך אמש (ש') בעיר בהשתתפות מהנדסים ובוגרי מדעים מדויקים מהמגזר הערבי, במטרה לעודד הקמת תעשיות היי-טק במשולש ● אחד מהם סיפר, כי לאחר שסיים את הלימודים עבד בבניין, מפני שאף חברה לא קיבלה אותו ● יוסי כותן מעמותת צופן, שיזמה את הכנס, סיפר על פרויקט שנערך בנצרת לשילוב מהנדסים ערבים בהיי-טק, ואמר, כי העמותה שוקלת לשכפל אותו למשולש, ובכלל זה לאום אל פאחם

"התשובה לפרובוקציות היא המשך תמיכה והשקעה בתשתיות ותעסוקה במיוחד בתחומי המדע והטכנולוגיה", אמר חאלד חמדאן, ראש עיריית אום אל פאחם. חמדאן דיבר בכנס שהתקיים אמש (ש') ביוזמת העירייה, כדי לעודד הקמת תעשיית היי-טק באזור המשולש. הכנס התקיים בהשתתפות עשרות מהנדסים ובוגרי מדעים מדויקים מהמגזר הערבי, כמו גם אנשי תעשייה ערבים ויהודים, שבאו לחפש כוח אדם איכותי. חמדאן הוסיף, כי "הכנס הזה הוא הוכחה שהעיר לא מפסיקה לחיות".

את הכנס יזמה, יחד עם העירייה, עמותת "צופן – מרכזי טכנולוגיה עלית". עיריית אום אל פאחם היא אחת משלוש עשרה רשויות ערביות שנכללות בתוכנית הממשלה לפיתוח התעסוקה והתשתית בנגזר הערבי. העירייה מתכננת להקים פארק תעשייה בשטח של 120 דונמים, שמתוכו יוקצה אזור ייעודי לתעשיית ההיי-טק. הכנס נערך בקריאה לנציגי התעשיות השונות לבוא לעיר לבדוק אפשרויות ולגייס כוח אדם אקדמאי מתוך תושביה.

עמותת צופן היא מלכ"ר שנוסדה לפני שנתיים על ידי יזמים ערבים ויהודים. העמותה החלה בפרויקט ראשוני בעיר נצרת לשילוב מהנדסים ערבים בתעשיית ההיי-טק. מאז הקמתה, הצליחה העמותה, בשיתוף עם ראשי תעשיית ההיי-טק בארץ, לשלב יותר מ-100 בוגרים ערבים, בעיקר בנצרת ובגליל.

יוסי כותן, מנהל המו"פ של צופן בנצרת עלית, אמר בכנס, כי העמותה החלה בבדיקת אפשרויות התרחבות ושכפול המודל גם לערי המשולש, שאום אל פאחם היא הגדולה שבהן. לדבריו, העמותה עושה זאת בשיתוף פעולה עם הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים שבמשרד ראש הממשלה.

"תעשיית ההיי-טק הישראלית לא צריכה לברוח להודו", אמר כותן. "היא יכולה לפרוח בישראל – בכפר קאסם, בנצרת ובאום אל פאחם כמו בהרצליה ובחיפה". הוא הוסיף, כי יש ביישובים הערביים, ובכלל זה במשולש ובאום אל פאחם, מאות ואף אלפי מהנדסים שסיימו לימודי מדעים מדויקים במוסדות האקדמיים הטובים ביותר, שאינם מצליחים להשתלב בתעשיית ההיי-טק הישראלית. "אמנם, בשנתיים האחרונות חלה התקדמות בנושא, אבל זה לא מספיק", אמר.

כותן קרא לממשלה לנקוט בשורה של פעילויות למען הנושא, כגון: חיוב חברות פרטיות שזוכות במכרזים ממשלתיים לשלב עובדים ערבים, עידוד ישיר ומעשי של הקמת מרכזי מו"פ לתעשיות מתקדמות במגזר הערבי וכן יצירת תוכנית לעידוד תעסוקת נשים ערביות, בדומה לחרדיות.

ח"כ זאב בילסקי (קדימה) בירך את היוזמה של צופן ואמר, כי היא "תורמת לשיח בין יהודים לערבים".

מוחמד מחאג'נה, מבוגרי מסלול ההכשרה וההשמה להיי-טק של צופן, סיפר, כי לאחר שסיים את לימודיו בתחום המדעים המדויקים עבד בבניין, מאחר שאף חברה לא זימנה אותו לראיון. לעומת זאת, ציין, "אחרי שסיימתי את מסלול ההכשרה בצופן זומנתי לשלושה ראיונות. בכל החברות עברתי את כל המבחנים, וכעת אני מועסק בחברת MITsoft".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים