אוניברסיטת טקסס הכינה מודל תלת ממדי של דליפת הנפט במפרץ מכסיקו בעזרת מחשב-על

מטרת המודל, המבוסס על מודל קודם שפותח כדי למפות את התהוותן של סופות הוריקן, היא לסייע לחזות את מסלולו של הנפט הדולף, שחלק ממנו כבר הגיע לשפך המיסיסיפי ● לצורך הפרויקט הוקצו מיליון שעות עבודה של מחשב-על

אוניברסיטת טקסס באוסטין הכינה בעזרת מחשב-על דגם תלת ממדי של דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, שהולכת ומסתמנת כאסון האקולוגי הגדול ביותר בתולדות ארה"ב. המכון הלאומי למדעים הקצה מיליון שעות עבודה למחשב-העל של המרכז למיחשוב מתקדם באוניברסיטה, במטרה לסייע לחזות את מסלול דליפת הנפט.

שני חוקרים מאוניברסיטת טקסס – קלינטון דוסון וגורדון וולס – מסייעים לאנשי המחלקה למעקב אחר זיהומים בים ברשות הארצית לימים ואטמוספרה לחזות את התקדמות הדליפה. החוקרים מתאימים מודל בשם Advanced Circulation, שפותח בשנות השמונים כדי למפות את התהוותן של סופות הוריקן, למעקב אחר מסלול הדליפה במפרץ מכסיקו. לדברי וולס, זו הפעם הראשונה שבה משמש המודל למטרה זו. בפרויקט לוקחים חלק גם חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה ומאוניברסיטת נוטר דאם, שבה מכהן כפרופסור ג'והנס ווסטרינק, אשר הכין את המודל המקורי.

השימוש במודל זה מעניק מספר יתרונות על פני שימוש במודלים קיימים למעקב אחר דליפות, ציין וולס. לדבריו, המודלים הקיימים הם דו ממדיים בלבד, ומייצגים רק את הזרמים בפני השטח של האוקיינוס, בעוד שבמודלAdvanced Circulation   נלקחים בחשבון משתנים גיאו-פיזיים רבים יותר, דוגמת רכיבים של הרוח והגלים וכן שפכי נהרות. המודל גם מפורט יותר ומעניק תמונה באבחנה גבוהה יותר של האזור שנפגע מהדליפה.

סוכנויות ממשל רבות בארה"ב, ובהן נאס"א (NASA) והמשרד לביטחון פנים, תרמו טכנולוגיות שמסייעות לפרויקט הניקוי של המפרץ, אשר מתבצע זה השבוע החמישי – מאז ה-20 באפריל, היום בו אירע פיצוץ בבאר הנפט של חברת BP. אחד עשר בני אדם נהרגו בפיצוץ ועשרות מיליוני ליטרים של נפט כבר זרמו לים, באסון אקולוגי שמומחים מעריכים, כי הוא החמור בתולדות ארה"ב. הדליפה כבר הגיעה לשפך הדרומי של נהר המיסיסיפי, שם עוקבים אחריה החוקרים. וולס מעריך, כי הפרויקט עשוי להימשך עד סוף השנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים