אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון: "ה-IT הוא אחד הרכיבים שיספקו מענה לאיום האיראני"

"הפערים הטכנולוגיים בינינו לבין אויבינו הולכים ומצטמצמים, ובמקביל - ההתמודדות הופכת לקשה יותר", אמר שני ● לדבריו, "הכסף קונה הכל ומשבר כלכלי שכזה מביא לכך שההיצע המערבי לאותן מדינות ערב רב יותר" ● "האתגרים הטכנולוגיים בעולם התיקשוב בהקשר דרום לבנון גדלו אקספוננציאלית, ונדרש לטפל בהם ברובדי טכנולוגיות הרשת, הסייבר, התחכום והלוחמה הרשתית", הוסיף ● עוד הוא אמר, כי "בכל יישוב קהילתי בישראל יש מכון כושר; חסרים לנו מכוני כושר למוח, זו צריכה להיות המומחיות שלנו"

"האיום האיראני הולך וגדל, והוא הראשון באיומים הקיימים על מדינת ישראל – מה שמחייב הסטה של ההשקעה ותשומת הלב לתשתיות טכנולוגיות שיענו על האיום. מצב זה מחייב את ישראל לשפר את היכולת הטכנולוגית שלה, כולל זו התיקשובית, במגוון היבטים: פלטפורמה, תפיסות, דוקטרינות ורמת פתרונות. ללא ספק, ה-IT יהיה אחד הרכיבים שיספקו מענה לאיום האיראני", כך אמר אלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון.

שני היה דובר המפתח בוועידת המיחשוב הצבאי, ITforIDF 2010, שנערכה הבוקר (א') במרכז הכנסים אווניו בקרית שדה התעופה. הנחה את האירוע, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי שני, "הפערים הטכנולוגיים בינינו לבין אויבינו הולכים ומצטמצמים, ובמקביל – ההתמודדות הופכת לקשה יותר. הכסף קונה הכול ומשבר כלכלי מביא לכך שההיצע המערבי לאותן מדינות ערב רב יותר. יש מצב של גלישת טכנולוגיות".

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"השאלה היא מתי יש לאיראנים אופציה להגיע לחימוש גרעיני, לא מתי תהיה להם היכולת", אמר שני. "יש כיום באיראן העשרה של אורניום ויש כיום באיראן גם טילים. השאלה היא מתי הם ישימו את הראש ה-'נכון'. המיזוג בין העשרה ויכולת טילית הוא הבעייתי".

הוא ציין, כי "הרוח באיראן היא כיום רדיקלית. עידן רפסנג'אני מאחורינו, אין שם מתונים ואין מתינות. אנחנו, במערכת הביטחון, לא מאמינים  ששרשרת הסנקציות המוטלות ושיוטלו על איראן תשיג הישג משמעותי, ולכן – עלינו להכין את עצמנו גם לאפשרויות אחרות. ההיערכות הזו מחייבת אותנו להתיישב היטב על התשתית באטמוספרה וגם על התשתית שמעליה. תשתית החלל תייצר יכולות טכנולוגיות עתידיות בהקשר אפקטיבי".

מה עם החיזבאללה?

אתגר טכנולוגי נוסף הכרוך ב-IT, לדברי שני, הוא החיזבאללה. "איראן שולטת בארגון", אמר. "במלחמת לבנון השנייה היו ברשותו 6,000 טילים, וכיום, בחלוף ארבע שנים, יש לו 40 אלף. זה היקף אחר לגמרי". לדבריו, "האתגר של התיקשוב הוא ליצור בנק מטרות מראש ותוך כדי. האתגרים הטכנולוגיים בעולם התיקשוב בהקשר של דרום לבנון גדלו אקספוננציאלית, ונדרש לטפל בהם ברובדי טכנולוגיות הרשת, הסייבר, התחכום והלוחמה הרשתית".

לגבי תקציב מערכת הביטחון, אמר שני, כי "נוכח האיומים הגוברים, איני יודע איך ניראה בשנה הזו. אנחנו מקווים שהתקציב יישמר, אף שהאוצר לא יהיה שבע רצון מכך".

עוד הוא אמר, כי "בקרוב נקבע את זהות מטוס הקרב החדש של מדינת ישראל. מדובר במערכת טיס אחרת, עם הגיונות חמקנות שונים לחלוטין". בהתייחסו למערכת ההגנה האווירית ציין שני, כי "כלל המערכות – כיפת ברזל, קלע דוד' חץ 2 ו-3 – לא סוגרות אותנו בקופסה, כי עד שהן תהיינה בשלות ייקח עשור, ואין ערבויות ל-100% הצלחה".

שני הוסיף, כי "יש לא מעט מפקפקים בכך שהירידה של בסיסי צה"ל לדרום תקרה, אבל זה כבר קורה. יש פה מפגש של אינטרסים, בין העידן הפוסט-ציוני, של ההתיישבות בנגב, לבין מערכת שיורדת דרומה תחת אפקט ההשרדה, הכולל DRP, ביזור ותפיסה של בניית המטרופולין שמסביב". הוא אמר, כי ירידה דרומה מובילה ליתרון נוסף – שיפור תשתיות ה-IT "של שנות ה-50'". מבחן המעבר דרומה, אמר שני, יהיה בכך שהחיילים, הקצינים והאזרחים יעשו זאת בכל תחומי חייהם, ולא יצפינו מדי סוף יום עבודה. "על מכרז מרכז ההדרכה מתמודדים חמישה ספקים, ותוך חמש שנים זה יקרה", אמר.

"בכל יישוב קהילתי בישראל יש מכון כושר", אמר שני. "חסרים לנו מכוני כושר למוח. המומחיות שלנו היא המוח, ואנחנו חייבים לבנות מכונים כאלה". "יצא לי להסתובב בעולם, ואין כמו הטכנולוגיה שלנו, מבוססת המוח הישראלי", סיכם. "יש לישראל שלושה יתרונות בעולם ה-IT: זמן הגעה קצר לשוק, עם התאמות, ניסיון מבצעי אדיר שמתעניינים בו ויתרון שלא יסולא בפז העובדה שאנחנו יהודים ושיודעים להעריך אותנו. עולם ה-IT אינו חזק בייצוא, ונדרש שיפור. ה-IT הישראלי לא נמצא בכל מקום בעולם, וחבל מאוד. לא יודעים לשווק אותו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גיא

    למכוני הכושר למוח קוראים "אוניברסיטאות" ומדינת ישראל בחרה שלא לטפח אותן

אירועים קרובים