מהפגנה שיצאה מפייסבוק ועד להודעה כוזבת מ-"השב"כ" על מחבל מתאבד בתל אביב

הרשת היא כר פורה לאיוונטים, סטטוסים ומשחקים, על אחת כמה וכמה כשיש אירועים מיוחדים ● מדור חדש באנשים ומחשבים יסקור את אירועי הרשת - המשעשעים יותר ופחות - במבצע צוק איתן

מבצע צוק איתן מביא עימו, לצד הפעולות הצבאיות וירי הטילים, מלחמה קיברנטית מצד אחד ותגובות הומוריסטיות ומקוריות ברשת מצד שני. על כן, החלטנו באנשים ומחשבים לפתוח עד תום המבצע מדור שיסקר את אירועי צוק איתן ברשת ובסלולר. המדור יתעדכן לאורך היום.

הודעות מ-"השב"כ" ומ-"הארץ"
אלפי ישראלים משתמשי סלולר קיבלו בימים האחרונים הודעות SMS על אירועים ביטחוניים שונים. לפני ימים אחדים נשלחה הודעה, שנחזתה להיות מהחשבון באנגלית של עיתון הארץ, לפיה טילים נשלחו למפעלים הפטרו-כימיים בחיפה וגרמו ל-25 הרוגים, וגורמי הביטחון נערכים לפינוי העיר. היום (א') אחר הצהרים השתכללו מחבלי ה-SMS ושלחו לאלפי הגולשים הודעה מהשב"כ, כביכול. כמו בפעם הקודמת, ההודעה הייתה באנגלית (עילגת).

"מחבל מתאבד הצליח להתגנב לתל אביב ולמקומות מוגנים מרכזיים", כתבו המתחזים. המסרון מסתיים בהמלצה לפיה "היזהרו מזרים במקומות מחסה".

מהשב"כ נמסר למערכת אנשים ומחשבים כי "בשעות האחרונות מופצים מסרונים כוזבים כביכול מטעם השב"כ ובהם דיווחים אודות כוונות פיגוע וכן אודות נפגעים במספר מקומות בארץ כתוצאה מנפילת רקטות. השב"כ מדגיש כי מדובר בהודעות שקריות המופצות על ידי קבוצות האקרים בעולם ומרצועת עזה. מומלץ שלא להעביר הלאה הודעות אלה ולא לפתוח לינקים המופיעים בחלק מאותן הודעות – דבר העלול לגרום להדבקת הסלולר בווירוס העלול לשאוב מידע אישי אודות המחזיק בו".


ההפגנה האלימה שהחלה בפייסבוק

אחת הדמויות שבלטו בפייסבוק (Facebook) בסוף השבוע האחרון הייתה הראפר יואב אליאסי, המכונה "הצל", שהיה בין מארגני הפגנה של אנשי ימין, בהם תנועות כמו להב"ה ואנשי כהנא, שנערכה אמש (ש') בכיכר הבימה. הם הפגינו מול מחאה של פעילי שמאל, שמתנגדים למבצע צוק איתן, ולטענת אנשי השמאל היכו אותם עם אלות. הצל קידם את האירוע בעמוד הפייסבוק שלו וגרר אחריו עשרות פעילים. בפוסט שפרסם לאחר האירוע הוא כתב: "תודה לכל מי שהגיע. התחלנו בשלושה אנשים מול 800 וסיימנו ב-350 אנשים מול אפס שלהם. זה היה מטורף לעשות את כל זה עם אזעקות ברקע ופיצוצים בשמיים, אבל לא זזנו ועמדנו על שלנו עד הסוף".

הוא טען כי השם של קבוצת המפגינים, "האריות של הצל", הגיע מדברים שאמר לו איש משטרה שהיה במקום וכתב: "ביחד אנחנו כוח מול האויב האמיתי שמסתובב בינינו, השמאל הרדיקלי".

האיוונט: תקיפה של החמאס
בדרך כלל, אירועים (איוונטים) בפייסבוק מיועדים להפגנות, מופעי תרבות או מסיבות יום הולדת. כמה גולשים זריזים ומקוריים החליטו לפתוח עמוד אירוע… להבטחה של החמאס מהבוקר לירות טילים הערב ב-19:00.

עמוד אירוע למתקפת טילים - רעיון מקורי או בדיחה לא מצחיקה? מתוך פייסבוק

יצוין כי זה לא האיוונט הראשון מסוגו – גם על ירי הטילים אתמול נפתח אחד כזה. אלא שבעוד שאתמול האירוע התמקד בתל אביב, בהתאם ל-"הבטחת" החמאס, היום הבטיחו הפלסטינים לירות למקומות שונים בארץ, ואף מנו את האזורים שצפויים כביכול להיפגע, אולם גם האירוע של היום התמקד בעיר הגדולה.

הפעולה שלא הייתה
גל השמועות שנפוץ בימים האחרונים בווטסאפ (WhatsApp) שקשורות למבצע נמשך הבוקר. מפיצי השמועות הבטיחו בהודעה ששלחו בתפוצה רחבה כי צה"ל יחל לתקוף בתוך רצועת עזה "חזק" ב-12:16, כרבע שעה לאחר פקיעת הדד ליין שנתן לתושבים ברצועה לפנות את בתיהם.

ההודעה פנתה לעורף הישראלי וקראה לתושבים לשהות במרחבים המוגנים. כתוצאה מכך נוצרה בהלה אצל רבים. כך או כך, דובר צה"ל הכחיש את תוכן ההודעה ונכון לכתיבת שורות אלה, יותר משעה לאחר המועד, לא מדווח על פעילות קרקעית מיוחדת של כוחות צה"ל ברצועת עזה.

עוד פריצה לעמוד פייסבוק ישראלי
מספר עמודי פייסבוק נפרצו בסוף השבוע והבוקר (א') על ידי האקרים פלסטיניים, בהם זה של סטטוסים מצייצים. עמוד נוסף ברשת החברתית שנפרץ הוא זה של דומינו'ס פיצה, אולם בניגוד לסטטוסים מצייצים, הוא חזר לפעילות אחרי דקות אחדות בלבד.

פעילי חמאס במקום משולשי פיצה. מתוך פייסבוק

במקום המבצעים והמאכלים ניתן היה לראות בעמוד הפרוץ תמונות של אנשי חמאס חמושים וכיתובים בערבית, אנגלית ועברית. עם זאת, את חלק ה-"אודות" בעמוד ההאקרים לא שינו, ועדיין הובטחו בו "כל העדכונים והמבצעים החמים".

אגב, גולשים חדי לשון ניצלו את הפריצה וכתבו שבמקרה שהתקפת הטילים תתאחר יתקבל לחם שום. לאחר שהעמוד חזר בירכו נציגי דומינו'ס פיצה את הגולשים וכתבו כי הם ייצגו את הרשת בכבוד "והפצצתם אותם בתגובות ראויות".

לסיום: משחק רשת חביב
רבים תוהים איך בוחרים במערכת הביטחון את השמות של המבצעים השונים – "עופרת יצוקה", "צוק איתן", "עמוד ענן" ואחרים. ובכן, מחליטה על כך תוכנת מחשב, על פי אלגוריתם מסוים. אתר חדש מאפשר לכם לעשות דבר דומה ולבחור שמות למבצעים.

שם מתאים למבצע הבא?

האתר, "שקט ייענה בשקט" – כמו האמרה של הממשלה לפני המבצע הנוכחי (שכידוע, לא נענתה), כולל שמות מוצעים למבצעים אפשריים, על רקע תמונה של טיל יוצא מכיפת ברזל בדרכו ליירט רקטה ששוגרה מרצועת עזה. עם כל לחיצה בעמוד משתנה השם. בדרך כלל מדובר בשמות בעלי שתי מילים שאין כל כך קשר ביניהן. כך, לדוגמה, אפשר לבחור בשם "צפע קומנדו", "קליע רענן" או "מקדח נעורים".

נכון שמדובר בלא יותר ממשחק רשת משעשע ולא במשהו שישפיע על בחירת שמו של המבצע הבא, אבל הוא מאפשר להיות "חשובים" לרגע ו-"להצטרף" למאמץ לבחירת השם המלחמתי, גם אם מדובר בשם מדומיין.

השתתפו בהכנת הידיעה: יניב הלפרין ויוסי הטוני

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים