הוגשה בקשה לייצוגית נגד סמסונג: "כופה על לקוחותיה אפליקציות שלא ניתנות להסרה"

הילה אלפרט ואוהד שני תובעים מהחברה ומנציגתה בישראל, סקיילקס, 200 מיליון שקלים, בטענה שהאפליקציות תופסות נפח זיכרון ופוגעות בחוויית המשתמש ● לטענתם, יש להכיר בתביעה כייצוגית משום שמדובר בבעיה שמפריעה לאזרחים רבים במדינה

הוועד הפנימי הוא לא ארגון העובדים היציג של אמדוקס. אז מי כן? צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

האם סמסונג (Samsung) עומדת בפני תביעה ייצוגית בישראל? קבוצה של אנשים הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להגשת תביעה ייצוגית נגד החברה הדרום קוריאנית, באמצעות נציגתה בישראל, סקיילקס.

טענתם של המבקשים היא שסקיילקס מוכרת בארץ טלפונים של סמסונג עם עשרות אפליקציות מובנות שאינן ניתנות להסרה או השבתה, מבלי ליידע את הלקוחות מראש ולשאול אותם האם הם צריכים אותן. לדבריהם, נגרם להם נזק כתוצאה מכך, מאחר שאותן אפליקציות תופסות נפח זיכרון על חשבון אפליקציות אחרות שברצונם להתקין. הם טוענים שהחברות גרמו בכך לפגיעה בחוויית המשתמש שלהם מהטלפונים ולעגמת נפש, ודורשים פיצויים בסכום כולל של 200 מיליון שקלים.

המבקשים, הילה אלפרט מגן יבנה ואוהד שני ממושב בית גמליאל, מייצגים קבוצה גדולה של לקוחות החברה בישראל והגישו את הבקשה באמצעות עו"ד לירון פרמינגר מתל אביב. הם טוענים כי מדובר בהטעיה בכוונה תחילה מצידה של סמסונג, על ידי כך שהיא מעלימה מהלקוחות מידע מהותי ביחס למכשירי הטלפון ולטאבלטים שהיא מייצרת. לדבריהם, בהכללת האפליקציות המובנות במכשירים החברה הופכת אותם ללקוחות שבויים.

בבקשה הובאו כדוגמאות שני מכשירים: ה-Galaxy S4, שרכש שני, מכיל נפח אחסון של 16 ג'יגה-בייט ויש בו 39 אפליקציות קבועות שתופסות 500 מגה-בייט, וב-Galaxy S3 יש 32 אפליקציות קבועות שתופסות 320 מגה-בייט. בין אותן אפליקציות נמנות תוכנת אופיס (Office) ייעודיות לסמארטפונים, "אלבום סיפור", תוכנות לשיתוף מוזיקה וסרטוני וידיאו, דפדפנים ו-Dropbox.

"המשיבות (סמסונג וסקיילקס) הסתירו מפני המבקשים ומפני כל חברי הקבוצה את המידע הזה, ביודעין ובמכוון", טוענים אלפרט ושני.

על פי כתב הבקשה, חלק מהאפליקציות כלל לא שייכות לסמסונג אלא הן של חברות חיצוניות שככל הנראה, יש לחברה הדרום קוריאנית הסכמים איתן. לדבריהם, הדבר מהווה "עשיית עושר שלא במשפט, על חשבון הצרכן, שרוכש טלפון באלפי שקלים ולא מיודע על כך מראש. הצרכן לכוד בידי סמסונג", מאחר שהוא לא יכול להסיר את האפליקציות. עוד נכתב כי "סקיילקס, שמכרה למבקשים את המכשירים, הטעתה אותם באופן ישיר, בכל שלא ציינה את המידע אודות האפליקציות המובנות בפני הצרכן, טרם רכישתם, בין היתר על ידי מידע ברור על הקופסה".

בכתב הבקשה נחשפים נתונים על מכירות המכשירים הניידים בישראל בכלל ואלה של סמסונג בפרט, על סמך הערכת שווי שדיווחה סקיילקס. עולה ממנו שב-2012 נמכרו בישראל 1.6 מיליון סמארטפונים, 43% מהם מתוצרת סמסונג. בשוק הטאבלטים מכרה החברה ב-2013 ללקוחות הישראליים 440 אלף מכשירים, שהיוו נתח שוק של 25.5%.

על בסיס הדו"חות הכספיים של שתי החברות טוענים המבקשים כי הנזק הישיר המוערך לכל בעל מכשיר עומד על 65 שקלים – סכום שיש להוסיף עליו עגמת נפש ופגיעה בהנאה מהמכשיר.

המבקשים טוענים כי יש להפוך את תביעתם לייצוגית מאחר שהיא מעלה בעיה עקרונית, שנוגעת להרבה מאוד אנשים, ובכלל זה הקבוצה שהם מעוניינים לתבוע גם בשמה. הם מבקשים בנוסף מבית המשפט להוציא צו שמורה לסמסונג לעצור את התקנת האפליקציות ולחדול לשווק אותן בשוק הישראלי, אלא אם כן הלקוחות יחתמו מראש על הסכמה לכך. עוד הם עותרים לכך שבית המשפט יורה לחברה לחשוף את הנתונים המלאים על מכירותיה בישראל, לצורך חישוב הפיצויים המלאים לכל אחד מלקוחותיה.

גילוי נאות: עו"ד פרמינגר כותב טור משפטי באנשים ומחשבים.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שולי ועדיה

    אי אפשר למחוק גם את האלבומים שיוצרים מהגלריה בגלקסי 3,זה נשאר תקוע ותופס מקום.אף אחד לא הצליח למחוק גם בחנות המכירות של סמסונג.לחברה יש גלקסי 4 וגם שם לא ניתן למחוק.

  2. שפן סלעים

    כל אפליקציה שיש בסלולר ואינה חלק ממערכת ההפעלה ניתנת להסרה. אני ממליץ על Android Assistant שגם מאפשר הסרה וגם ממליץ מה להסיר ומציין מה ייקרה אם נסיר משהו בניגוד להמלצות שלו. לי יש Samsung S3 בשימוש. אם התביעה תתקבל, או אפילו תסתיים בפשרה, אנחנו כלל הלקוחות נצטרך לשלם את פרי הטיפשות. דיי להלתלהמות

  3. עוזי

    גם הסכם השימוש השערורייתי של סמסונג, שמשתמשי סמסונג צריכים לחתום עליו כדי לקבל עדכונים (ובכלל זה עדכוני אבטחה) הייתי שמח אילו מישהו היה מגיש לגביו תביעה ייצוגית.

  4. אייל

    אני בכלל מציע שהיצרניות ישווקו "ברזל" ללא מערכת הפעלה וככה כל משתמש יוכל לבחור ב ד י ו ק מה להתקין ומה לא

אירועים קרובים