"2014 תהיה שנת דשדוש: יציבות בשכר וירידה בתקציבים"

מנמ"רים של ארגונים מכמה מגזרים במשק העלו הערכות לא אופטימיות לגבי השנה הנוכחית ● למרות זאת, לדבריהם, הארגונים ימשיכו להשקיע בפרויקטי IT מרכזיים, שתורמים ליעילות העסקית והחיסכון, וכן להגברת האבטחה והבטיחות, אל מול איומי האבטחה והסייבר

שנת 2014 לא תהיה שונה בהרבה מקודמתה, ובחלק מהמגזרים תקציבי ה-IT יהיו דלים יותר. למרות זאת ימשיכו הארגונים להשקיע בפרויקטי IT מרכזיים, שתורמים ליעילות העסקית והחיסכון, וכן להגברת האבטחה והבטיחות, אל מול איומי האבטחה והסייבר. כך עולה מדבריהם של מנמ"רים ממגזרי משק שונים, שהשתתפו בפנל המרכזי, שנעל את כנס C3 של המנכלים והמנמ"רים שנערך בוונציה.

דורון פלח, מנמ"ר בנק ישראל, אמר כי על אף שתקציב ההשקעות של הבנק ב-2014 יהיה קטן לעומת 2013, יתמקד הבנק בתחום ה-IT בנושאים הבאים: תכנון והיערכות להקמת דטה סנטר תת קרקעי, הטמעת מערכת בנקאית, פרויקט מעבר ל-XBRL לדיווחי המערכת הבנקאית לפיקוח על הבנקים. "כמו כן, ישקיע הבנק בהרחבת ה-DWH בבנק לתחומים נוספים, כדוגמת תחום הנדל"ן, הרחבה משמעותית של השימוש ב-SharePoint ככלי המרכזי לניהול פעילות לשכות המנהלים וניהול המסמכים בבנק. במקביל, אנו עוסקים בהמשך חידוש תשתיות השרתים והשלמת הוירטואליזציה וכן בהעברת עובדי הבנק לבניין חלופי עד להשלמת השיפוצים במבנה הנוכחי".

דורון פלח, מנמ"ר בנק ישראל. צילום: ד"ר עדי קפליוקפלח ציין עוד כי נושא הסייבר תופס מקום מרכזי בתשומת הלב של הבנק כולו, ומערכות המידע שותפה לכך. בתשובה לשאלה מה היקף הניסיונות של גורמים עוינים במתקפות סייבר השיב פלח: "אין ספק שהבנק הוא יעד להתקפות. לשמחתנו אנו מוגנים על ידי מימשל זמין, והאנשים שם עושים עבודה נהדרת".

בהתייחסו לטרנד המעבר לדיגיטל אמר פלח, כי "באופן טבעי היישום של טרנד זה בבנק מוגבל, אולם נעשות פעולות של פתיחת יכולות עבודה מרחוק באמצעות המובייל לעובדי הבנק, וכן התאמת אתר האינטרנט של הבנק לעולם הסלולרי".

לגבי הערכה למה שיקרה בכלל שוק ה-IT ציין פלח: "הערכה שלי (לא של בנק ישראל) היא ששנת 2014 תהיה שנת דשדוש בשוק ה-IT בדומה לשנתיים האחרונות – תימשך היציבות בשכר בתחום ה-IT וימשיכו הצמצומים בחברות האינטגרציה הגדולות. פרויקטים שיחלו יהיו ברובם פרויקטים קטנים יחסית ולא פרויקטי מגה שנמשכים לאורך שנים", אמר פלח לסיום.

ראשי רשויות רוצים לקבוע מי יהיה המנמ"ר ברשות שלהם
ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, ציין כי 2013 התאפיינה כשנת בחירות ברשויות ובלטו בה פעילויות של מתמודדים בקשר עם התושב בעיקר דרך רשתות חברתיות, בדגש על פייסבוק (Facebook). "עם זאת", הוסיף קפליוק, "בעקבות הבחירות נבחרו ראשי עיר וחברי מועצה חדשים וצעירים, וזה יכול לנבא מציאות של קידום ומתן עדיפות לכל תחום מערכות המידע". ואולם, לדבריו, כניסת ראשי ערים חדשים ללשכות העירייה גורמת בראשונה לחוסר יציבות אצל מנמ"רים מסוימים ברשויות, שחוששים לעתידם. "לראשונה יש ראשי רשויות שרוצים לקבוע מי יהיה המנמ"ר ברשות שלהם, והם עשויים לחולל שינויים פרסונליים בתחום זה", אמר קפליוק. הוא ציין כי הוא אומר דברים אלה על סמך שיחות שניהל באחרונה עם מנמ"רים שונים חברי הפורום.

ד"ר עדי קלפיוק, יו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומיעוד ציין קפליוק כי מכירת גרעין השליטה בחברה לאוטומציה מהווה ציון דרך בתולדות המיחשוב ברשוית המקומיות, וצריך לראות איך זה התפתח.

לגבי היקף ההשקעות במשאבי מיחשוב ברשויות בשנה הקרובה אמר קפליוק: "אחרי בחירות, ראשי ערים אוהבים להראות בדרך כלל תוכניות התייעלות וצמצום. יהיה דגש על מערכות החוסכות במשאבים ומשפרות את השירות לתושב. לדוגמה, בגבעתיים אנחנו בוחנים התקנת מערכת על משאיות אשפה מבוססות RFID, העוקבת אחר תהליך פינוי האשפה שמבוצעות על ידי קבלני משנה. המטרה היא לייעל את התהליך, שבסופו של דבר יחסוך כסף לרשות המקומית, הממומנת על ידי מסי האזרחים".

חשיבה מפוכחת בנושא השקעות IT
טינה בוסתנאי
, מנמ"רית בזן, מעריכה כי "שנת 2014 תהיה שנה של יציבות עדינה וחשיבה מפוכחת בנושא השקעות IT בכל המגזרים במשק". לגבי הגוף שבו היא עובדת, בתי הזיקוק, אמרה בוסתנאי כי "ההשקעות בשנה הנוכחית הן במגמת צמצום, והמיקוד העסקי הינו בפעילויות בעלות ערך, תרומה להתייעלות ושיפור תפעולי, צמצום בהוצאות, תמיכה ברגולציה ושיפור הרווחיות. הבחינה הזאת מייצרת דיאלוג פורה ולגיטימי, שמביא לשיתוף פעולה בין אנשי ה-IT ללקוחות העסקיים בארגון. הצורך הארגוני לקבל תפוקות במחזורי זמן קצרים יותר בולט מאוד ודורש שינוי בדפוסי החשיבה וההתנהלות של גוף ה-IT. מימוש ההשקעות מבוצע באופן מדורג ומדוד יותר, כולל תיחום תכולה והוכחת אפקטיביות תוצרים".

טינה בוסתנאי, מנמ"רית בזן. צילום: ד"ר עדי קפליוקלגבי הפרויקטים העתידיים בבזן פירטה בוסתנאי: "השבחת תשתיות לטובת שרידות ורציפות עסקית כולל תמיכה ביכולות הגידול במידע וזמינותו, וירטואליזציה של שירותים ותשתיות מיחשוב וקונסולידציה לטובת שיפור יכולות הניהול, התחזוקה והתפעול השוטף וצמצום בעלויות, בתחום אבטחת המידע – המשך השקעה בפתרונות טכנולוגיים לשיפור מעגלי האבטחה, וכן גיוס תשומת הלב של משתמשים והגברת המודעות לנושא בקרב ההנהלה וביצוע ניתוח סיכונים בראייה רחבה".

בהקשר למעבר לעולם הדיגיטל היא אמרה: "למרות הצמצום בהשקעות, היישומים המוביליים מקבלים תשומת לב מצד הנהלה, וה-'רעב' לפתרונות בתחום הולך וגדל". לדבריה, זמינות המידע והיכולת לבצע תהליכים עסקיים-תפעוליים באופן רציף מכל מקום מהווים כלי עבודה חשוב למגוון בעלי תפקידים בארגון כדי לשפר את תפקודם. דוגמאות ליישומים שהזכירה בוסתנאי: תמיכה בתהליכי ניהול וניטור מתקנים, שיפור יכולות בקרת משאבי ייצור ועוד.

מערכות הליבה הוותיקות של המערכת הבנקאית עומדות בפני פרשת דרכים
איילה חכים
, מנהלת iteam, זרוע המיחשוב של בנק מזרחי-טפחות, אמרה בדיון כי המערכת הבנקאית ככללה עוסקת בכמה אתגרים מרכזיים: " מיצוי מידע מהמצוי במאגרי המידע של הבנק ואלו המצויים ברשתות החברתיות לכדי יצירת ערך עסקי ממשי וממוקד בראיית הלקוח, כאשר המטרה היא לדעת לתת ללקוח את ההצעה הרלוונטית לו במהירות האפשרית וב-'דחיפה' ולא ב-'משיכה'".

תא"ל (מיל') איילה חכים, מנהלת iteam, זרוע המיחשוב של בנק מזרחי-טפחות. צילום: ניב קנטורבנוסף, תימשך מגמת צמצום עלויות במערכות מידע, והפניית המשאבים המתפנים לטכנולוגיות חדשות שמייצרות ערך עסקי לבנק, אמרה. "אין ספק שמערכות הליבה הוותיקות של המערכת הבנקאית עומדות בפני פרשת דרכים", ציינה. "זוהי סוגיה שתדרוש מענה כזה או אחר בכל המערכות הבנקאיות בישראל גם בעתיד הנראה לעין".

נושאים נוספים שעליהם הצביעה חכים: "אתגר הגנת המידע – הולך ומתעצם ככל שהנושא תופס תאוצה כמימד לחימה/פשיעה/ריגול תעשייתי ועוד. הנושא ימשיך ללוות אותנו גם בעתיד הנראה לעין. גם מהפיכת הניידות אינה נעלמת מעינינו, וגם זהו אתגר שיעמוד במרכז סדר היום של המנמ"רים במגזר הבנקאי".

בפנל השתתפה גם פנינה ארביב, סגנית מנמ"ר מכבי שירותי בריאות, שעמדה על הפעילות של הקופה בתחום מיחשוב השירותים הרפואיים, הן כלפי הרופאים ועובדי הקופה והן כלפי הלקוחות. בתחרות מצטייני המיחשוב 2013 זכתה מכבי שירותי בריאות בפרס אלוף האלופים בקטגוריית המספר הרב ביותר של פרויקטים שהגיעו לגמר. מרבית הפרויקטים עוסקים בתחום הנגשת השירותים למטופלים, שירותים אינטראקטיביים של זימון תורים, חוות דעת של רופאים מומחים אונליין ושימוש מוגבר במכשירים ניידים, תוך שמירה על אבטחת מידע קפדנית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים