רם גב, ישראכרט: "נדרש שתהיה לסמנכ"ל טכנולוגיות אוריינטציה חשבונאית ועסקית"

"על המנמ"רים להסביר למנכ"לים את הערך של מה שהם מייצרים ולא להיות מובלים", אמר גב, סמנכ"ל הכספים של חברת כרטיסי האשראי ● לדבריו, "למנמ"ר יש חשיבות רבה, כי הוא הגורם היחיד שמבין את הטכנולוגיה, יכול להתריע מפני התיישנות הטכנולוגיה והעלויות שלה, וגם מבין את צרכי הארגון" ● "עם זאת", הוסיף גב, "על המנמ"רים לעשות מאמצים ולהיחשף לכללי החשבונאות, להבין איך משכנעים את המנכ"ל שפרויקט IT הוא השקעה ולא הוצאה; אם הם לא יודעים איך לעשות זאת, עליהם ללמוד ולהבין"

"סמנכ"ל טכנולוגיות בארגון לא חייב להיות איש עסקים, כפי שמקובל לחשוב כיום, אבל הוא חייב להיות בעל אוריינטציה עסקית וחשבונאית", כך אמר רם גב, סמנכ"ל הכספים של ישראכרט.

גב היה אחד מדוברי המפתח במפגש החורף של המנמ"רים והמנכ"לים הבכירים של פורום C3, שנערך בסוף השבוע ברומא והסתיים אמש (א'). המפגש נערך במלאות 15 שנים לפורום מבית אנשים ומחשבים.

בדבריו נתן גב כמה טיפים למנמ"רים. "עליכם להסביר למנכ"לים את הערך של מה שאתם מייצרים ולא להיות מובלים", אמר. "אני רואה בסמנכ"ל הטכנולוגיות מנהל סיכונים. למנמ"ר יש חשיבות רבה, הרבה יותר מיוזם הפרויקטים, כי המנמ"ר הוא הגורם היחיד שמבין את הטכנולוגיה, יכול להתריע מפני התיישנות הטכנולוגיה והעלויות שלה, וגם מבין את צרכי הארגון". "עם זאת", הוסיף גב, "על המנמ"רים לעשות מאמצים ולהיחשף לכללי החשבונאות, להבין איך משכנעים את המנכ"ל שפרויקט IT הוא השקעה ולא הוצאה. אם הם לא יודעים איך לעשות זאת, עליהם ללמוד ולהבין".

כמו כן, גב התייחס למעמדו של המנמ"ר בעידן החדש ואיך הוא ממצב את עצמו מול ההנהלה. הוא עובד בצמוד לסמנכ"ל מערכות המידע של ישראכרט, רונן זרצקי, ואחראי לניהול מחזור של 100 מיליארד שקלים. לדבריו, ההנהלה לא תמיד מצליחה לראות את ה-ROI של ההשקעות ב-IT.

גב ציטט מחקר של גרטנר (Gartner) שקבע שההשקעות ב-IT בארגונים בעולם הגיעו לשיא ומיצו את עצמם בשנת 2000 ומאז אותה שנה התפוקה יורדת בעוד שההוצאות הולכות וגדלות.

"זוהי בעיה קשה, משום שמנכ"לים והנהלות בכלל לא מסוגלים להבין את זה", אמר גב. "בעולם העסקי, מה שמביא תפוקה נמוכה צריך גם להוריד עלויות, ואילו בפועל אנחנו יודעים שיש לא מעט פרמטרים שמוכיחים, כי ארגונים לא יכולים להתקיים ללא מערכות מידע וללא מנמ"ר".

בהמשך הוא התייחס לסוגיות חשבונאיות שקשורות בעבודת המנמ"ר. לדבריו, אלה באות לידי ביטוי בכך שבעוד שאגף מערכות המידע משוכנע שפרויקט מסוים ב-IT הוא חיוני ומצליח לשכנע את ההנהלה שמדובר בהשקעה טובה, קורה לא פעם שמנהל הכספים מתערב והופך את זה להוצאה."אם הופכים את זה להוצאה, זה מייד מוריד מהרווח", ציין. "מנכ"לים מאוד לא אוהבים את זה, כי חלק גדול מהבונוסים שלהם מבוסס על מאזני הרווח. כשזה קורה, הם מתחילים לשאול שאלות ויש לא מעט קונפליקטים".

כן הוא ציין שעד היום לא נמצאה הנוסחה הנכונה, זו שיכולה להוכיח באמות מידה חשבונאיות את העלות-תועלת האמיתית של ה-IT בארגון.

גב הסתמך על ניסיונו בתפקידים קודמים ואמר ש-"במרבית המקרים, כאשר עושים הערכות שווי של חברות לקראת מיזוג, אין כמעט התייחסות לתחום המיחשוב. יצא לי לקרוא עשרות הערכות שווי והן לא מתייחסות להשקעות ב-IT, אין בהן ייצוג לטכנולוגיה. מבחינת הרוכשים, ה-IT מקטין את שווי הנרכשים, מגדיל הוצאות. אז מתחילים לחשוב איפה לחסוך ואף אחד לא חושב שייתכן שה-IT יגדיל את ההוצאות ואת שווי החברה".

"התפקיד שלכם מאוד קשה וכפוי טובה", אמר גב למשתתפים. "אתם צריכים להתמודד עם דרישות שמגיעות ממנהלי עסקים, למשל מנהלי השיווק, שרוצים להעלות במהירות פרויקט לאוויר, מחשש שהמתחרים יעשו זאת לפניהם. ההנהלה מאשרת את הבקשה שלהם והבעיה נשארת אצלכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים