השר מיכאל איתן: "אני מצפה מנתניהו להיות מעורב יותר בשיפור השירות לאזרח"

בתום ארבע שנים כשר הממונה על שיפור השירות לאזרח אומר מיכאל איתן, כי "למדינת ישראל יש מספיק משאבים לממש יכולות טכנולוגיות בתחום, אבל מה שחסר זו הנהגה טכנולוגית, ובעיקר פוליטית, שתניע את הנושא" ● "יעלה את הנושא בנאומים ויקדם את סדר היום בנושא זה; לצערי זה לא קרה, וחבל" ● בראיון לאנשים ומחשבים מונה איתן את הפעולות שביצע בתחום ואומר, כי הן "יניבו פירות בשנים הבאות"

"למדינת ישראל יש מספיק משאבים לממש יכולות טכנולוגיות לשיפור השירות האזרח. מה שחסר זו הנהגה טכנולוגית, ובעיקר פוליטית, שתניע את הנושא", כך אמר השר מיכאל איתן, שמסיים בימים אלה קדנציה של ארבע שנים כשר הממונה על שיפור השירות לאזרח בממשלה, בראיון לאנשים ומחשבים.

לצד שביעות רצון מהפרויקטים שכבר החלו, השר איתן לא מסתיר את אכזבתו מהעדר המעורבות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנושאים שהתחיל לקדם במהלך כהונתו. "אני לא מצפה מראש הממשלה שיהיה מעורב בכל הפרטים, הוא עוסק בהרבה מאוד נושאים חשובים למדינה, אבל אני כן מצפה שהוא יהיה יותר מעורב, יעלה את הנושא בנאומים ויקדם את סדר היום בנושא זה. לצערי, זה לא קרה – וחבל".

"מבחינה פוליטית עשיתי טעות. בניגוד לשרים האחרים ללא תיק, שדאגו לעצמם ללשכות, עוזרים ונהגים, ניהלתי את הפעילות שלי כמעט ללא משאבים, ללא תקציבים", אמר איתן, שמתמודד בפריימריס שיתקיימו בליכוד בסוף החודש. לדבריו, "אני לא יודע אם אהיה שר בממשלה הבאה, אבל דבר אחד בטוח – לא אסכים יותר לכהן כשר ללא תיק וללא תפקיד ביצועי".

מדוע בכלל הצטרפת לממשלה?
"כי רציתי להיות חלק מהמוקד של קבלת ההחלטות, להיות מעורב בכל מה שקשור לחקיקה, במיוחד בוועדת השרים לענייני חקיקה, להביע את דעתי בנושאים שונים, ואני לא מצטער".

אתה לא חושש שההישגים שלך ירדו לטמיון בממשלה הבאה? לא יהיה מי שידאג להם?
"לא. לשמחתי, גיליתי מהר מאוד שהסיכוי שאקבל משרד ביצועי במסגרת המשימות שנטלתי על עצמי הוא קלוש, ולכן, בניגוד למה שמקובל, במקום לרכז סמכויות, לגייס אנשים. פיזרתי את הפעילויות שלי בין משרדי הממשלה, עברתי בין המשרדים השונים ועל ידי אסטרטגיה של שיתופי פעולה, הנעתי אצלם תהליכים שקשורים לנושא של שיפור השירות. התהליכים האלה נטועים כיום בתוך המשרד. הם מתוקצבים, וקשה לי להאמין שיבוא מחר בבוקר שר שיבטל אותם".

כדוגמה לפעילויות שביצע מזכיר השר איתן את הקמת היחידה לחופש המידע, שפועלת כחלק אינטגרלי ממשרד המשפטים, אותה יזם. "שכנעתי את שר המשפטים, יעקב נאמן, שיש צורך ביחידה כזו, וקיבלתי את בירכתו. את עבודת המטה עשיתי עם מנכ"ל המשרד, ששיתף פעולה. היחידה החלה לפעול לא מזמן ויש לה מנהלת מוכשרת בשם ריבקי דבש . יש ליחידה הזו תפקיד חשוב, שנוגע לאחת המשימות שהצבתי לעצמי בתחילת הקדנציה: הגברת שקיפות המידע שיש בממשלה מול הציבור. אין שום סיבה שרוב המידע הקיים במשרדי הממשלה יישאר נחלתם של פקידים ומנהלי רשויות. המידע הוא רכוש הציבור ואני שמח שהתחלנו בפעילות להנגשתו".

מהו ההישג הגדול ביותר שלך?
"ללא שום ספק, הקמת מטה התקשוב הממשלתי ומינוי ראש המטה – תפקיד אותו ממלאת כיום כרמלה אבנר. היוזמה להקמת המטה הייתה שלי. מתוך ניסיון ומעקב של שנים אחר הנושא, הבנתי שדרוש שינוי מבני ודרוש גורם אחראי שיסתכל על כל נושא התקשוב בממשלה מלמעלה. הלכתי לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולמנכ"ל דאז, חיים שני, ושכנעתי אותם להתחיל בתהליך. הוקמה ועדה בין משרדית שריכזה המלצות לממשלה איך צריך להיראות המטה וכיצד יש לטפל בתקשוב הממשלתי. בעקבות ההמלצות יצא מכרז, שבסופו בחרו במועמדת מצוינת, שאני הכרתי אותה ותמכתי במינויה".

אם כך, מדוע השר שטייניץ וגורמים אחרים לוקחים את הקרדיט למהפך הזה?
"אני מודע לזה ומבין מאיפה זה בא. שטייניץ הוא השר הממונה ובתקופתו זה נעשה. אין לי בעיה עם זה, העיקר שהמטה הוקם. הרבה מאוד אנשים היו סקפטיים, ציניים, אמרו שזה לא יקום לעולם וזה בכל זאת קרה".

יחידה נוספת שהשר איתן גאה בהקמתה היא היחידה לשיפור השירות לאזרח. "משמח אותי שהיא הוקמה ועוד יותר משמח אותי שהיא פועלת במסגרת משרד האוצר", אמר. "היחידה הזו תרכז אליה את כל הפעולות שקשורות למדידה והנגשת השירותים הממשלתיים לציבור. בראשה תעמוד מנהלת שתהיה במעמד מישנה למנכ"ל האוצר. מעבר לזה, הבאנו לכך שבקרוב ייצאו לפועל פרויקטים שונים שהנענו, בהם בניית קטלוג השירות הממשלתי, שיהווה את המקור הנגיש והיעיל ביותר לאזרחים בכל מה שקשור לשירותי הממשלה. נושא נוסף הוא סיום המכרז להקמת מוקד טלפוני ממשלתי. זהו מיזם שהובלתי אותו מתחילת הדרך בממשלה הזו. הרעיון הוא שיהיה מספר טלפון אחד ואתר אחד שבאמצעותם יוכל האזרח לקבל מענה למרבית השאלות שיש לו בכל מה שקשור לפעילות הממשלה".

"נושא אחר שאני גאה בו הוא פיתוח מדד השירות הממשלתי", ציין. "לאחר תהליך אפיון ארוך, בחרנו חברה שתתחיל להכין את המדד הזה. החל מהשנה הבאה, בכל שנה נפרסם בצורה שקופה ומדויקת את ביצועי כל המשרדים בתחום של ממשל זמין, על פי פרמטרים מאוד קפדניים וידועים לכולם. המידע יופץ לציבור וכמובן, בתוך הממשלה פנימה".

לדבריו, "במהלך הקדנציה עשינו גם פעולות להגברת השיתוף בקבלת החלטות, כחלק מהפעילות שלנו להגברת השקיפות. במטרה להנגיש את המידע לציבור ולחזק את הבקרה על הפעילות הממשלתית הובלתי, בברכת שר האוצר ובשיתוף הסדנה לידע ציבורי, פרויקט לחשיפת התקציב הממשלתי והוקם אתר ראשון שעוקב אחרי ביצועי הממשלה. פרויקט זה עוקב כיום אחרי ביצוע דו"ח ועדת טרכטנברג ובעתיד יעקוב גם אחרי ביצוע הוראות מבקר המדינה".

כמו כן, אמר השר איתן, "אני עומד בראש ועדת ההיגוי של ממשל זמין, שתפקידה לפתח שירותים דיגיטליים לטובת אזרחי המדינה. בעקבות מחקר דו-שנתי של האו"ם זכתה ישראל בפרס על השיפור הגדול ביותר בשירותים דיגיטליים לאזרח, כשזינקה מהמקום ה-26 למקום ה-16 בשנתיים האחרונות".

למרות הפעילות הזאת, איך אתה מסביר את העובדה שהאזרח הפשוט עדיין סבור שהממשלה מסורבלת, שהשירות לא טוב?
"אני בהחלט מודע לתחושות של הציבור ומסכים עם חלקן. הצלחנו בארבע שנים להניע תהליכים, לנטוע יסודות לפעילות שכרגע לא נראית לעין, אבל היא תניב פירות בשנים הבאות".

השר מיכאל איתן יהיה מרצה אורח בוועידת e-Gov 2012 של אנשים ומחשבים. להרשמה לוועידה לחצו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים