פיקוד העורף יטמיע מערכת שו"ב לכלל גופי החירום; ההיקף: עשרות מיליוני שקלים

המערכת תביא לתיאום בין גופי החירום וההצלה השונים - פיקוד העורף, המשטרה, מד"א ומכבי האש, כמו גם 256 רשויות מקומיות ● פיתוחה החל בעקבות לקחים שהפיק הפיקוד מוועדת וינוגרד ומדו"ח מבקר המדינה, שמצא חוסר תיאום בין גופי החירום השונים ● עליית המערכת לאוויר צפויה במחצית 2014

פיקוד העורף יעלה במחצית 2014 מערכת שליטה ובקרה חדשה, לטובת כלל גופי החירום וההצלה במדינה – כך נודע לאנשים ומחשבים. פרויקט הטמעת המערכת החל כבר לפני שנה וצפוי לארוך עוד שנה וחצי. היקפו לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

הרציונל מאחורי הטמעת המערכת החדשה, שמכונה שועל, הוא שיתופיות במידע בין כלל גופי החירום וההצלה במדינה, שכעת לא מדברים באותה שפה ולא מתקשרים על גבי אותן מערכות IT. כמו כן, פיקוד העורף מבצע את הפרויקט כחלק מהלקחים שהפיק בעקבות מסקנות ועדת וינוגרד, שבדקה את מחדלי מלחמת לבנון השנייה, וממצאים של מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, שמצא חוסר התיאום בין גופי החירום השונים בעת השריפה בכרמל.

על פיתוח המערכת אמונים אנשי מחלקת שוהם ביחידת לוט"ם של אגף התיקשוב. בימים אלה סיימו אנשי מחלקת שוהם, ביחד עם אנשי מחלקת התיקשוב בפיקוד העורף, בראשות סא"ל גיל הופמן, להתוות את כלל המאפיינים המבצעיים והתפעוליים הנדרשים ממערכת השליטה והבקרה החדשה. כעת עבר הפרויקט לשלב הפיתוח ובחירת הטכנולוגיות, כמו גם ההחלטה על איזו פלטפורמה המערכת תעבוד ואילו התאמות ספציפיות וייחודיות יבוצעו למערכת המסחרית שתיבחר. המערכת צפויה לשרת אלפי משתמשים, בפיקוד העורף ומחוצה לו, במערכות החילוץ וההצלה האזרחיות.

המערכת תחליף שתי מערכות שו"ב קיימות בפיקוד. אחת מהן היא מערכת השו"ב המרכזית "תמונת עורף". מדובר במערכת מידע לאומית ששודרגה והושמשה בגרסתה החדשה והחלה לפעול במלחמת לבנון השנייה. היא יוצרת תמונת מצב משולבת של העורף, שכן זו מערכת GIS שעליה הוסיפו אנשי ה-IT של הפיקוד מודולים ופרטים נוספים.

ה-"לקוחות", מאות המפקדים במפקדות פיקוד העורף, מקבלים מפה דיגיטלית, בה הם יכולים לראות היכן התרחשו נפילות של טילים ואילו כוחות נמצאים באזור. כך, הם יכולים לערוך הערכת נזק – לדוגמה, האם המדובר בנפילת טיל בשטח פתוח? האם הטיל היה קונבנציונלי, או שיש במקום חומרים מסוכנים? האם היעד שנפגע הוא, למשל, בית אבות שיש לפנותו? האם זה בית ספר? אם כן, כמה תלמידים יש בו? מהו חתך הגילאים שלהם? ונתונים נוספים מסוג זה. כך, המערכת מסייעת לקבלת החלטות של כל הגורמים המעורבים בתהליך הפינוי, החילוץ והסיוע. היא יכולה לשלוט באירועים במדינת ישראל בהיבט כולל ומאפשרת לפיקוד העורף לקבל על גבי צג המחשב תמונה מדויקת של האוכלוסייה והתשתית הבריאותית באזור הפגיעה, במקרה של התקפת טילים. כאשר נורה טיל לכיוון ישראל, מתקבלות התרעות היכן הוא ייפול, והמערכת מאפשרת להציג את מיקומם של בתי החולים הקרובים, תחנות מד"א, קווי חשמל ומים ראשיים, בתי ספר, מבנים ציבוריים, בניינים (כולל תצורתם הפנימית, הרכב האוכלוסייה בהם ומספר התושבים), תחנות דלק וכדומה.

מערכת שנייה אותה תחליף שועל היא "ממלכה" – מערכת שו"ב טקטית, שמקבילה ל-"משואה" בפרויקט צי"ד. "ממלכה" פועלת בתווך תקשורתי לא מאובטח, על בסיס תשתית סלולר לוויינית. היא מיועדת לאנשי פיקוד העורף הנמצאים בשטח, שעובדים על מחשב כף יד נייד ומוקשח. הם יכולים באמצעות המחשב לתקשר עם עמיתיהם ולקבל תמונת מצב מאוכנת של הכוחות שבשטח באמצעות GPS. כך, יכולים אנשי הפיקוד לתת ולקבל תמיכה בתהליכים המבצעיים של אירועים, תוך העברת מידע חזותי, חסכון בדיבור וקיצור זמני התקשרויות.

יצוין, כי "תמונת עורף" היא מערכת מסווגת בעוד "ממלכה" אינה מסווגת.

המערכת תקושר גם ל-256 רשויות מקומיות
סא"ל הופמן אמר לאנשים ומחשבים, כי "העדפנו מערכת לא מסווגת עקב הצורך האסטרטגי בחיבור לארגוני ההצלה והחירום האחרים. שועל תהיה מערכת רוחבית, שתתחבר, בין השאר, למערכות 'תמונת נוף' של המשטרה, 'יורם' של מד"א ו-'שלהבת' של מכבי האש". הוא הוסיף, כי אף שהסיווג של המערכת הוא בלמ"ס, היא תהיה עטופה במעטפת אבטחת מידע והצפנה, פרי פיתוח יחידת מצו"ב שבלוטם, לטובת מניעת חדירות ושיבושים.

"שועל תדע לעבוד כמערכת מבוססת אינטרנט ומבוזרת ובמקרה של נתק ברשת, תדע לפעול על בסיס ענן פרטי של הצבא", ציין סא"ל הופמן.

לדבריו, "לצד החיבור לגופי החירום וההצלה הארציים, המערכת תקושר ל-256 רשויות מקומיות בארץ, שבחמ"לים שלהן יושבים בעת חירום קצינים נציגי פיקוד העורף", הוסיף.

"הולדתה של מערכת השו"ב החדשה היא בהכרה שהשו"ב צריך להגיע כמה שיותר למטה, לשטח, כדי להשיג כמה שיותר פריטי מידע ולהפיץ אותם לגורמים הרלוונטיים בזמן אמת", סיכם סא"ל הופמן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג'ק המרגש

    כן, אבל מה פירוש ראשי התיבות ???

אירועים קרובים