ארצות הברית: חייל מארינס עשוי להיות מודח משירות בגלל תגובה בפייסבוק

החייל, שכתב כי לא ימלא פקודות מהנשיא אובמה, מחק את התגובה בהמשך וציין כי התכוון שיסרב רק לפקודות בלתי חוקיות, אולם נראה שהנזק כבר נעשה ● זו אינה הפעם הראשונה שבה מסתבך החייל עם המארינס על רקע פעילותו המקוונת: ב-2010 הוא כתב בפייסבוק, כי אובמה מהווה אויב לציבור האמריקני, ועורר את תשומת ליבם של מפקדיו ● קואליציה של עורכי דין, שהתאגדה על מנת לתמוך בחייל, טוענת שהתיקון הראשון לחוקה, המבטיח את חופש הדיבור, מגן על הדברים שהשמיע בפייסבוק ● עתידו צפוי להיות מוכרע בתוך 30 יום

חייל מארינס אמריקני, שפרסם בעמוד בפייסבוק (Facebook) כי לא ימלא פקודות מנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, צריך להיות מודח משורות הצבא האמריקני – כך קבעה בסוף השבוע ועדה רשמית מטעם המארינס. החייל, גארי שטיין בן ה-26, לא הגיב על החלטת הוועדה, שפורסמה יום אחרי שעורכי דינו הגישו צו מניעה לבית הדין בסן דייגו, קליפורניה – ונדחו.

שטיין כתב את הדברים בעמוד בשם "מסיבת התה של הכוחות החמושים". הוא אמנם מחק את התגובה בהמשך, וציין כי התכוון שיסרב רק לפקודות בלתי חוקיות, אולם נראה שהנזק כבר נעשה. המלצת הוועדה הועברה לאלוף דניאל יו, מפקד מחלקת הגיוס של חיל המארינס, שם מוצב שטיין. האלוף יו לא מסר אם ימלא אחר המלצות הוועדה או לא. הוא צפוי להודיע על החלטתו בתוך 30 יום.

זו אינה הפעם הראשונה שבה שטיין מסתבך עם חיל המארינס על רקע פעילותו המקוונת: ב-2010 הוא התבקש על ידי המארינס לפרסם הבהרה, לפיה "מסיבת התה של הכוחות החמושים" אינו מזוהה עם המארינס ולא נתמך או מאושר על ידי גוף צבא רשמי כלשהו. מוקדם יותר באותה שנה הוא כתב בעמוד אחר בפייסבוק, כי אובמה מהווה אויב לציבור האמריקני. גם להתבטאויות אלה היה משקל בהחלטת הוועדה להדיחו משורות המארינס.

שטיין משמש כמטאורולוג במחנה פנדלטון שבסן דייגו. הוא התגייס לצבא לפני כתשע שנים, במהלכן שירת בין היתר גם בעיראק. יצוין כי כל חייל אמריקני, לרבות בחיל המארינס, חייב להישבע אמונים לחוקה האמריקנית ולהתחייב למלא אחר קוד האתיקה הצבאית של ארצות הברית, שבין היתר אוסרת על אנשי צבא במדים לנקוט בפעילות פוליטית מכל סוג. עם זאת, ההגבלות על אנשי צבא פעילים ללא מדים חמורות הרבה פחות.

לשמחתו, שטיין לא יצטרך להתמודד עם המארינס לבדו. קואליציה של עורכי דין, שהתאגדה על מנת לתמוך בחייל, טוענת שהתיקון הראשון לחוקה, המבטיח את חופש הדיבור, מגן על הדברים שהשמיע שטיין בפייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים