בוגרי ממר"ם? הגיע הזמן שכולם ידעו את זה!

יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, טוען שהבוגרים של יחידת העילית של צה"ל לא מספיק מייח"צנים את עצמם – ואותה, וקורא להם להרים ראש ולציין זאת היכן שהם רק יכולים

17/07/2022 12:48
יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם.

לפני ימים אחדים ציינו במשרדי גוגל קלאוד בתל אביב 63 שנים להקמת ממר"ם – אחת היחידות הטכנולוגיות המובחרות של צה"ל. היחידה הזאת, שרוב גדול של פעילותה נסתר מהעין, היא בין האחראיות הבולטות על עליונותו של צה"ל בשדה הקרב הטכנולוגי אל מול אויבינו. כיו"ר עמותת בוגרי ממר"ם, היה לי הכבוד לשאת דברים בכנס. אני שמח להביא בפניכם כאן את עיקריהם.

ה-1 בינואר 1998 – זהו היום שבו נכנסתי בפעם הראשונה בשערי בסיס השלישות ברמת גן. עליתי את העלייה המעצבנת בכניסה והתחלתי את קורס תכנות צהוב, מחזור קנ"ג. הקורס הקדם צבאי (קד"צ) הראשון בתחום זה. חיית הקורס נקבעה להיות קנגורו. אני לא יודע מי קבע את צבעי התגיות של הקורסים ולא יודע מי התחיל את מסורת חיות הקורס, אבל אני כן יודע שבכל פעם שאני נפגש עם ממר"מניק או ממר"מניקית אני שואל: באיזה קורס היית? ומה היה הצבע? – וזה אומר לי הכול.

קורס התכנות בממר"ם שינה את כל מסלול החיים שלי. הוא קבע מה אעשה בהמשך, מי הם החברים שלי ואפילו עם מי אתחתן.

ממר"ם היא מותג מיום הקמתה ב-15.7.1959. היא קמה ברעש גדול ותוך ביקורת עצומה על ההחלטה של מערכת הביטחון לרכוש מחשב לצה״ל במיליוני לירות. היו אז רבים שאמרו: מדינת ישראל הקטנה והענייה – בשביל מה היא צריכה מחשב? כיום, אנחנו יודעים להעריך את תרומתו של אותה מחשב ואת תרומתה של ממר"ם לחוזק של צה"ל ולהיי-טק הישראלי – היחידה הזאת היא זו שהניחה את אבן היסוד לקיומו.

סוף סוף יש לנו ההזדמנות לחגוג יומולדת כמו שצריך, אחרי שנתיים וחצי של קורונה – וזה מרגש מאוד, וזה מרגיש בית

אנחנו חוגגים 63 שנים להקמת היחידה. לא נראה לי שזה נתפס בכלל. ההשפעה שלה ושל שאר יחידות המחשב בצה"ל היא אדירה – בלוטם, בזרועות ביחידת אופק המפוארת של חיל האוויר, מפתח של חיל הים, החט"ל במז"י וכמובן, גם באמ"ן. לאורך השנים, תפקידן של יחידות המחשב הצה"ליות הפך קריטי וכיום, ההשפעה שלהן על שדה הקרב היא אדירה, וכך גם על הדיגיטל בצה"ל. כל זה ועוד כנראה רק ילך ויתעצם.

השפעה לא מבוטלת על ההיי-טק והאקו-סיסטם

איך המותג ממר"ם השפיע על האקו-סיסטם הישראלי ואף העולמי? כיצד יחידה של מאות אנשים מצליחה לייצר מאות חברות מוצלחות עם DNA ייחודי? אפשר למצוא כיום ממר"מניקים וממר"מניקיות בכל ארגון משמעותי בשוק: בממשלה, בבנקים, בחברות האשראי והביטוח ובחברות האנטפרייז השונות – הישראליות והבינלאומיות. חברת ה-IT הגדולה בישראל, מטריקס, הוקמה על ידי ממר"מניקים ומנוהלת ככה עד היום. קבוצת התקשורת המובילה בהיי-טק הישראלי, אנשים ומחשבים, הוקמה על ידי פלי הנמר – ממר"מניק ותיק, משנות ה-60'. רשות התקשוב הממשלתי ועוד גופים רבים – גם הם מושתתים על ממר"ניקים.

סמל ממר"ם

סמל ממר"ם

אבל אנחנו, בוגרי ממר"ם, לא מובילים רק את שדרת ההיי-טק הישראלית, כי אם גם את סצנת הסטארט-אפים המקומית: למשל, המימד החדיש, שהוקמה על דליה פרשקר ונמכרה ל-BMC; סייברארק, שהקים אלון כהן, בוגר קורס תכנות ושירות ביחידת ההדרכה; צ'ק מרקס, שהוקמה על ידי מתי סימן ושנמכרה במעל מיליארד דולר; האניבוק, ששווה מעל שני מיליארד דולר ושסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא דרור שמעוני, בוגר קורס תכנות; טאבולה, שהוקמה על ידי אדם סינגולדה – גם הוא בוגר קורס תכנות של ממר"ם; ספוט, שנמכרה לנט-אפ ושהמקים שלה הוא עמירם שחר; אקווה סקיוריטי, שהוקמה על ידי אמיר גרבי – גם הוא ממר"מניק בכל רמ"ח איבריו; ועוד אין סוף חברות. בחיי שהרשימה ארוכה מאוד.

יתרה מזאת: שבעה יוניקורנים שנולדו במהלך 2021-2 הם של בוגרי ממר"ם. נתון מדהים. כמו כן, בשלוש השנים האחרונות, כ-80 מיזמים של בוגרי ובוגרות ממר"ם נפתחים בשנה, בממוצע.

מה עם יחסי ציבור?

הנתונים שציינתי מעידים כאלף עדים על כך שיזמות היא דרך החיים שלנו, הממר"מניקים והממר"מניקיות. אבל לצערי, אנחנו עושים את זה בשקט, יותר מדי בשקט. עלינו, בוגרי ממר"ם, להפוך להיות אקטיביסטים, ולדאוג שכולם ידעו שאנחנו בוגרים של היחידה המפוארת הזאת. להגיד את זה בראיון העבודה, אבל להגיד את זה גם בראיון לכלי התקשורת. לומר את זה בכל שיחה ובכל מקום, ולוודא שאנשים מבינים מה כוחו של המותג הזה, ויותר מזה – מה כוחה של הקהילה הזו, קהילת בוגרי ובוגרות ממר"ם.

אני עומד בראש עמותת בוגרי ממר"ם כבר כ-12 שנים. בהתחלה לא הבנתי מי נגד מי – אפילו עמוד פייסבוק לא היה לנו. אבל ידעתי דבר אחד, והוא היה מדויק מהיום הראשון ונשאר כך גם כיום: בכל פעם שביקשתי עזרה מבוגר או מבוגרת ממר"ם קיבלתי אותה. זהו אחד המאפיינים החזקים שלנו: הרצון לעשות טוב, לעזור, לדחוף קדימה ולגרום לדברים לעבוד – ולעבוד מצוין.

והנה, סוף סוף יש לנו ההזדמנות לחגוג יומולדת כמו שצריך, אחרי שנתיים וחצי של קורונה – וזה מרגש מאוד, וזה מרגיש בית.

הכותב הוא יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג'וש קרישר (בן-ארי)

    Loved it. Major in MAMRAM 1969-1976. Maried to Jardena, MAMRAM 1967-1984-

  2. אחד שמבין סייבר סייבר סייבר

    כי הבוגרים משתבצים בעוד יחידות ולא רק בממר״ם. שווה לשווק כ״עמותת בוגרי תקשוב״ או ״עמותת בוגרי בסמ״ח״.

  3. ג'וש קרישר (בן-ארי)

    אוהב את זה! ג'וש קרישר (בן-ארי), רס"ן 1969-1978 ב-ממר"ם לשעבר סמנכ"ל גרטנר, נשוי לירדנה, רס"ן 1967-1984

אירועים קרובים