המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה, או: היסטריה שעלולה להזיק להיי-טק

הכותרות על מלחמה אפשרית מצד רוסיה הן לא דבר חדש, אלא המשך של מה שקורה באוקראינה כבר שמונה שנים ● כדאי - ואפשר - להירגע, כדי שזה לא ישפיע על הקשרים הטובים שיש בין תעשיות ההיי-טק בשתי המדינות

סולומון עמר, הבעלים והמנכ"ל של AllStars-IT.

בשבועות האחרונים התגברו הדיבורים על מלחמה אפשרית – לא פחות – בין רוסיה לאוקראינה, על מתיחות בגבול שבין שתי המדינות ועל עוד תרחישי אימים. אלא שזאת היסטריה, זה הייפ מגמתי-דרמטי, שמקורו בתקשורת. במסגרת ההיסטריה הזאת, ראיתי בתקשורת הישראלית פאניקיסטיות (מלשון פאניקה) אודות השפעה אפשרית של המצב על שוק ההיי-טק בישראל.

אם להיות עדין, הכותרות האלה מעוררות אצלי תהייה בדבר תיאורי הכותבים אל מול המציאות בשטח וההיסטוריה. נכון שרוסיה מרכזת כוחות בגבול עם אוקראינה, אבל המתיחות בין שתי המדינות היא מצב לא חדש – הוא קיים כבר מעל שמונה שנים. מדוע הכתבים התעוררו רק כעת? הדרמטיזציה הזאת יוצרת מצב מסוכן ולא סביר של לחץ בדרגים הגבוהים ביותר של מקבלי ההחלטות בהיי-טק הישראלי, שבמשך מעל עשור מחבקים את מאות אלפי הטאלנטים האוקראינים, ושרבים מהם ומהחברות שהם עומדים בראשן מסתמכות על הטאלנט-פול הטוב בעולם, המצוי כיום באוקראינה.

יש מתיחות עם רוסיה, אבל היא רחוקה מבירת ההיי-טק של אוקראינה.

יש מתיחות עם רוסיה, אבל היא רחוקה מבירת ההיי-טק של אוקראינה. צילום: BigStock

מיד לאחר הכתבה הראשונה בנושא שפורסמה בכלי התקשורת בישראל, ושלוותה בכותרת אימים, התחלתי לקבל למשרדי בקייב שיחות טלפון לא ברורות ממנכ"לים מודאגים של חברות ההיי-טק המובילות והידועות בישראל – לקוחותינו. ניסיתי להסביר להם שאני לא מבין על מה המהומה, שכן החיים בקייב נותרו ללא שינוי, והסברתי שאנשים כאן עסוקים יותר בהתפרצות המחודשת של הקורונה מאשר באפשרות למלחמה. הסיבה לכך שהאוקראינים ממשיכים לחיות את חייהם באופן רגוע היא לא משום שהם שאננים, אלא כי תושבי אוקראינה שגרים ליד הגבול הרוסי – והמרוחק מקייב (כ-12 שעות נסיעה) – חיים עם איום כמעט קבוע של מלחמה מאז 2014. מה שקורה כיום לא שונה ממה שהיה בשמונה השנים האחרונות, ועל אף שהמצב מעט מתוח מהרגיל, זה לא המצב הכי גרוע שהיה באזור הגבול המדובר. אולם, הסכסוך הזה מעולם לא הגיע לקייב, שהיא לא רק בירת אוקראינה אלא גם בירת ההיי-טק של המדינה.

החברות שלא ייגררו להייפ התקשרותי יהיו המנצחות הגדולות. אני אומר את זה מתוך ראייה רחבה של מה שקורה באוקראינה ובמדינות מזרח אירופה האחרות. גם ראשי ההיי-טק הישראלי יודעים שמה שהם רואים על מסך המחשב או הטלוויזיה הוא הגזמות פראיות, ולא מה שקורה בשטח

זו לא הפעם הראשונה שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מאיים על ארצות הברית ועל האיחוד האירופי בעימות מזוין מול אוקראינה כדי להשיג מינוף במשא ומתן ותנאים טובים יותר עבור משטרו. נכון הוא שנכון תמיד להיות מוכנים לכל תרחיש, ואנחנו פרסמנו בקרב לקוחותינו תוכנית מאוד מפורטת לכל תרחיש אפשרי. ואולם, הדבר המזיק ביותר שיכול לקרות במצב הנוכחי הוא זריעת פחד בקרב קברניטי ענף ההיי-טק בישראל, שימשיכו פעילותם באוקראינה בהיסוס ולא כבשגרה. העצוב הוא שזה נעשה ללא כל סיבה מוצדקת, אלא בגלל ההייפ התקשורתי והדיסאינפורמציה הרבה שמפורסמת.

רוב היוניקורנים הישראליים עוברים באוקראינה

תעשיית ההיי-טק הישראלית ממשיכה לפרוח בעולם, עם ההנפקות של 2021 ועשרות היוניקורנים החדשיםף שרובם עוברים באוקראינה, ושניתן לפגוש אותם במשרדינו הפזורים ברחבי המדינה. יש לכך סיבה טובה בהחלט: למרות הסכסוך הנמשך בגבול רוסיה, שכאמור, רחוק מאוד ממרכזי הפעילות של ההיי-טק הישראלי במדינה, ההצלחה בקשרים הטכנולוגיים שבין חברות ואנשים משתי המדינות צברה מספיק תאוצה. שלא לדבר על הקשרים ההדוקים שנוצרו בין שתי מעצמות התוכנה – הישראלית והאוקראינית. כל אלה ועוד חזקים מכל בריון אזורי מאיים ומכל מנהיג אפל, שמקומו בהיסטוריה. אין בכוחו של פוטין ואין בכוחה של הכוחנות הרוסית לעצור את קטר ההיי-טק והקדמה, ואת החדשנות שהישראלים והאוקראינים מייצרים ביחד.

החברות שלא ייגררו להייפ התקשרותי יהיו המנצחות הגדולות. אני אומר את זה מתוך ראייה רחבה של מה שקורה באוקראינה ובמדינות מזרח אירופה האחרות. הלקוחות השמרנים יותר יכולים לעבור, גם אצלנו, לסייטים אחרים באזור זה של העולם, עד יעבור זעם. אלא שאני לא מודאג: רוב אנשי וחברות ההיי-טק הישראלי שאני רואה כאן ממשיכים לפתוח עוד ועוד משרות חדשות באוקראינה, ואף בקצב מוגבר. גם הם יודעים שמה שהם רואים על מסך המחשב או הטלוויזיה הוא הגזמות פראיות, ולא מה שקורה בשטח.

הכותב הינו הבעלים והמנכ"ל של AllStars-IT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים