מסיבת יום הולדת 80 לחמותי

קצת על ניהול סיכונים

כמעט בכל החלטה שאנו עושים, בכל סיטואציה בחיים המקצועיים – ולא מעט גם באישיים, במודע או שלא, אנו לוקחים סיכונים, עם תכניות למניעה וטיפול כשמתממשים. בתחום שלנו, שני הסיכונים שנחשבים למרכזיים ביותר הם השבתת מערך המחשבים ואיומי הסייבר. אני רוצה לעסוק דווקא בסיכונים היומיומיים השוטפים ואיך נכון לנהוג בקשר אליהם.

אבל לפני זה, סיפור: לפני כ-4 שנים חגגנו יום הולדת 80 לחמותי (עד 120) בגינת ביתנו עם משפחה וחברים – כמה עשרות אנשים בסך הכל. כיאה למסיבה מסוג זה, נערכנו עם ריהוט וקישוטים, ברכות וריגושים, שתייה ומאכלים, מצגת של סיפור החיים, ואמנית המספרת סיפורים לבידור האורחים. למצער, השכמנו בבוקר ליום סתווי עם שמיים קודרים וגשם לפרקים. במהלך כל הבוקר התלבטנו אם לערוך את הגינה או שמא יוצרים חלופה להכנסת כל מערך האירוח והאורחים בצפיפות פנימה. בשעה 14:00, מעודדים מהתבהרות חלקית, קיבלנו החלטה עם סיכון בצידה – נשארים עם התכנית המקורית, ופרסנו את כל הנדרש בגינה (מול התכנית החלופית שהייתה יותר "בטוחה" אבל הרבה פחות נוחה).

ערב. האירוע מתחיל, עיניי בשמיים, ואבוי, לא רואה כוכבים… בירכנו, שרנו, שתינו, אכלנו, התרגשנו עד דמעות מהמצגת, צחקנו עד כאב מהאמנית, ואז לקראת סוף הופעתה זה קרה – הגשם החל לרדת, מרטיב אותנו, ואבוי, גם את הקינוחים… החלה ההתרוצצות המוכרת במצבים כאלה. הכנסנו את הכלים, השתייה והמתוקים, העברנו את הכיסאות, והתכנסנו כולם תחת הפרגולה ליהנות מעוד קצת סיפורים ובדיחות.

אני משוכנע שכולכם חוויתם סיפור דומה בווריאציה כזו או אחרת. בסך הכל סיפור די פשוט של לקיחת סיכונים. ביומיום של העבודה אנו כל הזמן נתקלים בסיכונים ונדרשים להם. בואו ניקח דוגמה: הסיכון שכרוך בהעלאת גרסת תכנה חדשה לאווי. בדרך כלל יש לחץ לעלות בזמן שנקבע ("כבר חיכינו לה כל כך הרבה זמן"), אבל לא פעם לא הושלמה במלואה תכנית בדיקות הקבלה. עולים או לא עולים? לוקחים סיכון "מחושב" ופורסים בגינה (עולים לאוויר) או שהולכים על החלופה הבטוחה והפחות נוחה (דחייה)? רוצים להיות "חביב" לכאורה ללקוחות במחיר של "חפיף"? או שעדיף להיות יותר "שמרני" אבל גם יותר "איכותי"?

בסיפור מסיבת ה-80, לקחנו לכאורה "סיכון מחושב", אבל בואו נודה על האמת: נראה לי שפעלנו יותר מתוך תקווה והמיית לב שלא ירד גשם, שלא יקרה לנו פנצ'ר ושהסיכון לא יתממש – ולא מתוך חישוב הסבירות והסיכון. לקחנו החלטה באופן די "חפיף" כדי להיות "חביב" (בהנחה שאירוע בתוך הסלון היה פחות מוצלח). אפשר לפעול כך בעבודה, "נקווה ונראה מה יהיה"?

כמובן שלא. אבל בעידן תחרותי, שבו נדרשת נועזות עסקית מחד, ואנו פועלים תחת אילוצי משאבים מאידך, נדרשת גם גמישות ולקיחת סיכונים טכנולוגית. בדוגמת העלייה לאוויר, אין מצב לכיסוי מלא והרמטי של כל הפינות. החוכמה היא לבנות תכנית פעולה שתכסה את האזורים הרגישים יותר, את המקרים שיש סבירות גבוהה יותר שיתרחשו, כאלה שאם תהיה בהם תקלה, הנזק יהיה גדול יותר (פרטו). וככל שהעניין בו אנו לוקחים סיכון נוגע בנושא חשוב יותר, חובה להכין Plan B, ולא לסמוך רק על המזל.

אם חמותי הפולנייה הייתה יודעת שהיא מהווה השראה למאמר, היא בטח הייתה אומרת "קחו דוגמה ממני, אני גם לוקחת סיכונים, יושבת לבד בחושך…"

אלי פרנק, מנכ"ל חברת הייעוץ FrankIT, שימש כסמנכ"ל טכנולוגיות המידע של בזק בין 2006 ל-2012

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שייקה

    מר מיכאל רוזנברג היקר - פחות מירמור יעשה לך רק טוב , כולך אש וגופרית . אתה מעלה כל מיני טענות מדמיונך ,לזה אין תואר ולזה יש ,נו באמת ?! אתה בטח מתהדר במספר תארים ואין להם שום רלוונטיות לכלום . אז במקום לקטול אנשים אולי תשפוך עלינו מחכמתך הרבה וניסיונך רב השנים או שפשוט תחזור לעיסוקייך החשובים והרמים נו באמת ?!

  2. micahel rosenberg

    מאמר ברמה נמוכה מאד. זה מראה על הרמה המקצועית של יועצים ומנהלי מחלקות IT בארגונים זהו אתר מקצועי לאנשים מקצועיים, וזה פתאטי להביא סיפור על סבתא בת 80 ודוגמא כל כך פשוטה האם לעלות עם מערכת לאוויר או לא לעלות לאוויר ככה נראים ארגוני IT, וככה נראים הרבה מנמ"רים - לרובם אין תואר אקדמי כלל וכלל (אפילו לא משהו שמתקרב לתחום המחשוב) ההחלטות שהם מקבלים מושפעים בעיקר מפוליטיקה ותרבות ארגונית תככים ואינטרסים מניסיון של 15 שנים בתחום ה IT אני יכול להגיד שהמנמ"רים (בעיקר הותיקים) לא יודעים להשתמש בשום מתודולוגיה של ניהול בטח לא לנתח סיכונים ברמה מקצועית ולבחון את הסיכונים ברמה העסקית ולא ברמה נמוכה של תוכנה עם באגים כן או לא אז יואיל נא בטובו מחבר המאמר לקבל ביקורת זו ולכתוב על נושאים מקצועיים ברמה גבוהה או לא לכתוב בכלל המאמר הזה פשוט ברמה נמוכה וזה מעציב לראות שנכתב ע"י מנכ"ל חברת ייעוץ

אירועים קרובים