השבוע שהיה

השבוע החולף מסמן תקופה לא פשוטה של זיכרון והנצחה, שמתבססת רבות על הטכנולוגיה והפלטפורמות החדשות ביותר ● אין זה מקרי שההתקפה הקיברנטית מצד אנשי אנונימוס, שביקשו "למחוק את ישראל מעל מפת האינטרנט", חלה דווקא ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ● השבוע יצא לדרך מבצע של ה-BSA להלבנת תוכנות לא חוקיות בקרב עסקים – סימן נוסף לכך שבישראל לא מכבדים עדיין זכויות יוצרים

השבוע החולף פתח את תקופת הזיכרון, ההתייחדות והאבל שנערכת כל שנה בעונת האביב. זה החל עם טקסי יום השואה ויסתיים סמוך מאוד לערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ומערכות ישראל, המתחבר ישירות לחגיגות עצמאות ה-65 של מדינתו הקטנה. בשני האירועים האלו, ובמיוחד ביום השואה, מורגשת התרומה הבלתי ניתנת לשיערוך של מערכות המיחשוב, המידע והיכולות הטכנולוגיות האדירות שעומדות לרשותנו בשני העשורים האחרונים.

בזכותם, קיבל כל נושא התיעוד של ניצולי השואה תאוצה אדירה. מלאכת התיעוד על פלטפורמות האינטרנט והרשתות החברתיות יוצרת הד עצום ומחזקת את התחושה שאיש לא יוכל יותר להכחיש את השואה. היא המאפשרת ליותר ויותר אנשים, בעיקר לדורות הצעירים, ללמוד ולהבין מה קרה. לא במקרה בחרו באנונימוס (Anonymous) לנסות ו-"למחוק את מדינת ישראל מעל מפת האינטרנט" דווקא בערב יום השואה.

העובדה כי מתקפת הטרור הקיברנטית נכשלה נזקפת לזכות שני גורמים שונים זה מזה: האחד, שהם לא ביצעו את כל התוכנית שהם איימו לעשות – הצפת 100 אלף אתרים וחשיפת פרטי גולשים. הסיבה השניה שלגופים הרלוונטים בישראל היה מספיק זמן להיערך, מאחר שהתאריך היה ידוע. אף אחד בישראל לא חגג את ה-"ניצחון", שכן לכולנו ברור שהמזל שיחק פה תפקיד מרכזי ביותר. זאת ועוד, אילו אותם טרוריסטים קיברנטיים היו מבצעים את מה שהבטיחו, מן הסתם לא היינו כל כך רגועים עכשיו. בדיעבד, כולנו הרווחנו מהאיומים האלו, שכן ההכנות למתקפה העלו את התודעה, וגרמו לביצוע תרגילים "על רטוב" בלא מעט ארגונים. יש לקוות שבעקבות הטראומה הזו, יותר ויותר ארגונים יתחילו להתייחס ברצינות לנושא של רציפות עסקית, שתאפשר לארגונים להמשיך ולתפקד גם במקרה של קריסת מערכות מכל סיבה שהיא.

יום הזיכרון לחללי צה"ל מקבל אף הוא תהודה חזקה ביותר בעשורים האחרונים. הפלטפורמות החדשות מרחיבות את אפשרות הביטוי להנצחה, הכאב והזיכרון. שירים, מכתבים אישיים, תמונות וחומרים ויזואליים שמעולם לא נחשפו, מקבלים עתה במה. בתקופה זו הרשת גדושה בתיעוד מצמרר על המלחמות, הקורבנות והאבידות. יום העצמאות שנחגוג בקרוב ממחיש את ההישגים הטכנולוגיים של צה"ל, הישגים שהם פרי המצאות ופיתוחו של מה שקרוי אצלנו המוח היהודי. זה הדבר המייחד אותנו ובזכותו אנחנו נקראים "אומת הסטארט-אפים". אלו הם המוחות המבריקים המאיישים כיום את עמדות הלוחמה הקיברנטית ביחידות צה"ל, הם אלו שיהיו חלק משדה הקרב העתידי, והם יהיו אלה שישתתפו בהשמדת איומים קיברנטיים שצפויים להגיע בעתיד חדשות לבקרים.

בתוך כך, לאחר שנים רבות, שוב משמשות יחידות צה"ל כחממות לפיתוחים שאחר כך מיושמים בכל העולם. האפליקציה היא המלכה החדשה של עולם המיחשוב הנייד והחכם. דו"ח של IVC מגלה, כי 49% מהחברות הישראליות שמגייסות הון משקיעות באפליקציות למובייל ומחשבי לוח. זה קל, פשוט יחסית, ומגיע לאחר זמן לא רב לשוק.

היה זה גם השבוע שבו ראינו איך הצרכן הישראלי ממשיך להתבגר. דו"ח של משרד התקשורת הראה גידול קל במספר התלונות נגד חברות התקשורת השונות. עיקר התלונות הן על שירות לקוי, מידע לא שקוף ומחירים לא סבירים. אבל אנחנו עדיין רחוקים מאוד ממיצוי כוחו של הצרכן מול חברות הסלולר. אלו עדיין לא הפנימו את העובדה שיש תחרות בשוק. כך, למרות שיש שחקנים חדשים בשוק, הן לא "מתאבדות" על כל לקוח. במקרה הטוב הן ממציאות במקרה הצורך הנחות שונות, שמן הסתם אפשר היה לתת אותן גם קודם לכן. הבעיה היא אינה רק במספר התלונות, אלא בלקחים שחברות הסלולר מפיקות מתלונות אלו.

ולמרות שאנו בעיצומו של עידן האפליקציות, עדיין רווחת אצלנו התופעה של שימוש לא חוקי בתוכנות. ארגון ה-BSA יצא השבוע במבצע להלבנת התוכנות החוקיות, ומאפשר לעסקים שחורגים מהרשיונות שלהם או משתמשים בתוכנות לא חוקיות להסדיר זאת לתקופה מוגבלת. אחר כך, מזהירים אנשי הארגון, "נמצה את הדין עם כל עבריין שייתפס". אנחנו כבר לא מדינה של דיסקט אחד, אבל עדיין רחוקים מלהיות מדינה שמכבדת את זכויות היוצרים. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים