השבוע שהיה

השבוע החולף עמד בסימן חגיגות העשור להיווסדו של אגף התיקשוב, שחייליו מהווים לדברי הרמטכ"ל בני גנץ את "צופן הביטחון של ישראל" ● דו"ח של המועצה הישראלית לצרכנות אישש את התהליך שמתרחש בימים אלו – הכוח עובר לידי הצרכנים, והגיע הזמן שחברות הסלולר ישקיעו בנו קצת יותר ● ובסוף השבוע נחגוג את יום האישה הבינלאומי – אולם ענף ההיי-טק מהווה דוגמה נוספת לפערים בין נשים לגברים בשוק העבודה בישראל

השבוע חגג אגף התיקשוב של צה"ל עשור להיווסדו. בטקס שנערך בבנייני האומה, אמר הרמטכ"ל בני גנץ כי בתקופה שבה העננים מתקדרים סביב צה"ל, הוא שמח לראות את חיילי ומפקדי אגף התיקשוב, שהתכנסו לרגל האירוע ומהווים לדבריו את "צופן הביטחון של ישראל". כמה ימים לפני האירוע, חשף צה"ל את היחידה ללוחמה בסייבר, מתוך כוונה ברורה להראות לכל העולם שאנחנו נערכים ברצינות בנושא.

חגיגות העשור לאגף התיקשוב הן ללא ספק אירוע חשוב. עבור אלו שליוו את הקמתו, את חבלי הלידה שקדמו לו, ברור כי נעשה פה שינוי ארגוני משמעותי, ללא קשר לתרומה המבצעית של האגף ליכולת של צה"ל לעמוד במשימות. הקמת האגף לימדה את המפקדים והחיילים לשתף מידע, לחלוק ניסיון ולהשתמש בכלים טכנולוגיים כדי להעצים את היכולת המבצעית שלהם.

כיום, לא נמצא מפקד פלוגה אחד בצה"ל שיהיה מוכן לצאת לקרב ללא אמצעי תיקשוב מתקדמים. אגף התיקשוב מהווה גם את המטרייה הטכנולוגית של צה"ל בהתמודדות עם איומי הסייבר. איומים אלו הם פועל יוצא של איומים פיזיים, עליהם דיבר הרמטכ"ל באירוע העשור. בשורה התחתונה, יותר מכל תרם התיקשוב ליכולת של המפקדים – מרמת הרמטכ"ל ומטה – לראות את התמונה המלאה בזמן אמת ובכל מקום, ולקבל החלטות טובות יותר.

תם עידן הפראיירים
בזירה האזרחית קיבלנו אתמול (ד') עוד הוכחה לכך שבענף הטלקום קרתה מהפכה – דו"ח המועצה הישראלית לצרכנות הצביע אמנם על גידול משמעותי בהיקף התלונות של לקוחות הסלולר נגד החברות המשרתות אותם, אבל ללא ספק הוא מוכיח כי הכוח בשוק הזה עובר לידי הצרכן. הלקוחות הפסיקו להיות פראיירים – הם תובעניים, הם שמעו וקראו על הרפורמות שמשרד התקשורת מבצע. הם יודעים על ביטול דמי הקישוריות, הניידות ששינתה את כללי המשחק, וכן על ההחמרה בתנאי השירות שהחברות צריכות לתת.

עם זאת, בשוק כל כך גדול, בו כל חברות הסלולר חוגגות על חשבוננו, קשה לשנות סדרי עולם ביום אחד. משרד התקשורת חייב להמשיך ולעודד את הצרכנים לעמוד על שלהם, ליידע אותם מה מגיע להם ומה לא, ועל חברות הסלולר עליו להגביר את הפיקוח. הממשלה צריכה להסביר לבעלי המניות של חברות הסלולר שהם התבלבלו. הם צריכים להתייעל קודם כל אצלם בבית, כלומר להוציא קצת כסף מהכיס, לפתוח חסכונות – שם הפקידו את המיליונים שקיבלו כבונוסים ודיווידנדים – ולהשקיע הרבה יותר בלקוח. השנה החולפת הסתיימה עם נתוני רווח קצת פחות טובים משנים קודמות עבור החברות, אבל עדיין מצבן טוב בהרבה ממגזרים אחרים במשק. לכן, המסר הוא תפסיקו להתבכיין – ותתחילו לשרת את הלקוחות הנאמנים שלכם.

נשים בהיי-טק?
בסוף השבוע אנו חוגגים את יום האישה הבינלאומי. האירוניה העצובה היא שדווקא בשבוע זה נרצחו שלוש נשים, גבר הורשע בהתעללות באשתו במשך שנים וקיבל עונש קל, ונשים מוכות רבות עדיין מחפשות מחסה במקומות שונים מחשש שיחוסלו על ידי בעליהן. אלו ששפר גורלן והן עובדות, עדיין סובלות מאפליה ברורה – הן בענפים בהם הן עוסקות והן בשכר. ענף ההיי-טק הוא אחת הדוגמאות בנושא. כך, פרסמנו השבוע סקר, לפיו רק 5% מהנשים פונות ללימודי מערכות מידע, ובקורסים של הנדסה אין נשים בכלל. הפערים מתחילים כבר מגיל חטיבת הביניים והתיכון, שם המורים מנציחים את הפערים בכך שמעודדים בצורה ברורה את הבנים ללמוד מקצועות טכנולוגיים, ולא עושים מספיק כדי לשלב בהם בנות.

ומה צפוי לנו בשבוע הבא? הכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות מידע ייערך בתחילת השבוע הבא ובסימן של חדשנות. המושג הזה מקבל משמעות כפולה, כאשר הכוונה היא לחדשנות טכנולוגית ותפקודית – שמנתחי המערכות הם חלק מעולם זה – והתחדשות פנים-ארגונית בתחום הלשכה. ובמילים אחרות, המשך הזרמת דור צעיר ובעלי תפקידים חדשים, שנולדו עם השנים בענף ה-IT, והלשכה מבקשת כעת לפרוש עליה חסות. בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים