סוף סוף: המדינה תכיר במעמדו של המנמ"ר בשלטון המקומי

מאבק של שנים, שניהל איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות בראשותו של ד"ר עדי קפליוק, עומד להגיע לסיומו המוצלח: הכרתה הרשמית של המדינה בתפקיד המנמ"ר בשלטון המקומי ● כך, לראשונה מאז קום המדינה, יוכלו הרשויות המקומיות לגייס כוח אדם מקצועי לתפקידי מנמ"רים ומנהלי IT אחרים על פי תקנים, דרישות ותחומי אחריות, אשר יהיו מוגדרים ומעוגנים מבחינה משפטית

תחום המיחשוב במגזר המוניציפלי נחשב כיום לאחד התחומים הקריטיים ביותר לתפקודה של הרשות המקומית בעת רגיעה ובשעת חירום. מתוך 260 רשויות מקומיות שפועלות בישראל, במרבית הרשויות הגדולות בין חדרה לגדרה מכהנים מנהלי יחידות מיחשוב ועובדי IT המשרתים את החלק הארי של תושבי מדינת ישראל. מסיבות כאלו ואחרות, כל בעלי התפקידים בתחום המיחשוב, לרבות הבכירים ברשות המקומית, לא מוכרים על ידי המדינה כבעלי מקצוע רשמי. רובם מועסקים באמצעות תקנים אחרים, שמאושרים על ידי משרד הפנים, ועל ידי קומבינות שונות של ראשי ערים, שמבינים שבלי מערכות מידע ומיחשוב הרשות אינה יכולה לתפקד, והם אף עלולים לאבד קולות בבחירות הבאות.

מאבק של שנים, שניהל איגוד המנמ"רים ברשויות המקומיות בראשותו של ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים, עומד להגיע לסיומו המוצלח. זאת, אם משרד הפנים והשלטון המקומי ימשיכו בתהליך שכבר יצא לדרך, ויאפשרו סוף סוף להכניס את תפקיד המנמ"ר ותפקידים אחרים לספר התפקידים של השלטון המקומי. כך, לראשונה מאז קום המדינה, יוכלו הרשויות המקומיות לגייס כוח אדם מקצועי לתפקידי מנמ"רים ומנהלי IT אחרים על פי תקנים, דרישות ותחומי אחריות, אשר יהיו מוגדרים ומעוגנים מבחינה משפטית.

התוצאה הישירה היא שראש רשות לא יוכל למנות לתפקידים מנהל מיחשוב בעל תפקיד אחר, בכיר ככול שיהיה, אם לא יעומד בקריטריונים שייכתבו בספר התפקידים של השלטון המקומי. כמובן שלכל זה יש גם השפעה על המעמד והתגמול לו זוכים העובדים בשלטון המקומי כיום. בתוך כך, הוגש בימים אלו למשרד הפנים והשלטון המקומי הדו"ח הסופי של חברת הייעוץ הכלכלי עדליא. הדו"ח ממליץ להכניס לספר התפקידים הרשמי של השלטון המקומי מספר תפקידים בתחום ה-IT, בהם מנמ"ר, מנהל אבטחת מידע, מנהל רשת, מנהל תפעול ומנהל אינטרנט עירוני.

תפקיד המנמ"ר העירוני, כפי שעולה מהדו"ח, הוא תכנון וניהול מערכות מידע הניהוליות של הרשויות המהוות תשתית אסטרטגית, מתן מענה למיחשוב התהליכים ברשות למתן שירות מיטבי לתושבי העיר, שיפור יכולת הניהול ותהליכי קבלת החלטות. המנמ"ר, על פי המלצות הוועדה, יהיה אחראי על גיבוש ויישום מדיניות בתחום מערכות המידע, תכנון תוכניות עבודה וניהול התקציב, ניהול עובדי מערכות המידע וניהול התקשרות ורכש. זאת ועוד, הוא יהיה אחראי גם על גיוס עובדים בתיאום עם מערך משאבי האנוש ברשות. הדו"ח של עדליא מתייחס גם לכפיפות של המנמ"ר ברשות, לפיו האחרון צריך להיות תחת המנכ"ל או סגנו ברשות גדולה, ולחילופין תחת מזכ"ל ברשות קטנה יותר.

תנאי הסף לתפקיד המנמ"ר, בהם השכלה, הם עניין נוסף שנלקח בחשבון. כך, מרגע שתפקיד המנמ"ר יירשם בספר התפקידים של הרשות, תנאי הקבלה להעסקת מנמ"ר במכרז או בכל דרך אחרת יכללו תואר אקדמי במוסד מוכר, הכולל התמחות במערכות מידע, וכן ניסיון מקצועי של שלוש עד חמש שנים, בהתאם לגודל הרשות, וניסיון ניהולי של שמונה עובדים לפחות במשך שלוש שנים.

בדו"ח מפורטים תיאורים דומים לגבי יתר התפקידים במערכות המידע של הרשויות. תהליכי הרישום בספר השלטון המקומי כוללים ארבעה שלבים: יעוץ ארגוני, יעוץ משפטי, פרסום הקובץ לשימוע לציבור ואישור סופי. ההערכה היא שהתהליכים האלו לא ימשכו זמן רב, ובסופו של תהליך נקבל מציאות חדשה בהעסקת מנמ"רים ברשויות המקומיות. יצוין, כי מדובר בהמלצות שמוגשות לראשי הרשויות.

תפקידי המנמ"ר ויתר תפקידים במערכות המידע ברשויות אינם סטטוטוריים, משמע לא מוגדרים בחוק בדומה לתפקידים אחרים ברשות, כגון ראש עיר, גזבר וכיו"ב. החקיקה בנושא היא סיפור מורכב בפני עצמו שלא היה במנדט של עדליא, וכלל לא עומד על הפרק. במידה שהתפקידים אכן יאושרו, הדבר יצריך מהרשויות פתרון ארגוני לבעלי תפקידים בכירים בתחום ה-IT שאינם עובדי עירייה ישירים, ולחבר אותם למצבת כוח האדם של הרשות. זוהי דילמה לא פשוטה, אבל יש להניח שעם רצון טוב ויצירתיות, יימצא גם לזה פתרון. כך, מדינת ישראל תכיר סוף סוף באופן רשמי בתפקיד המנמ"ר בשלטון המקומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים