אח, פגישה שכזאת: מה נשמע? איך הולך? אהלן!

רבים מענף ה-ICT בישראל, שהגיעו בסוף השבוע לספארי לחגיגות 30 השנים לאנשים ומחשבים, ודאי לא האמינו כי יפגשו במועד חגיגי שכזה ● מנמ"רים, מנכ"לים ובכירים רבים מהתעשייה הגיעו עם משפחותיהם, והעלו זיכרונות וסיפורים נוסטלגיים ● בזמנו, החזון של פלי הנמר ודליה פלד גרם לרבים להרים גבה, ולשאול: אנשים? מחשבים? ולמה אנשים לפני מחשבים? כיום, התשובות ברורות: המחשבים, הטכנולוגיה, הפיתוחים והפרויקטים הם פרי יצירתם של האנשים בתעשייה

"אח פגישה שכזאת, זה רק פעם בשנים דורות, מה נשמע? איך הולך? אהלן! זה את זה לא ראינו מזמן!"
(מתוך שירו של חיים חפר, "הפגישה", לחן: מאיר נוי, 1949)

המילים האלו הן חלק משירו האלמותי של חיים חפר משנת 1949, אשר נכתב לכבוד הפלמ"ח. הן ביטאו את חלומו של המשורר, בו יום אחד, בעוד שנים רבות, הוא וחבריו יפגשו על פינג'ן ויעלו זיכרונות, שיכללו גם את אלו שלא הצליחו לצלוח את הדרך.

רבים מענף ה-ICT בישראל, שהגיעו בסוף השבוע (ו') לספארי לחגיגות 30 השנים לאנשים ומחשבים, נולדו עם המדינה ואולי לפניה. אך אפילו הם ודאי לא האמינו, כי בשנת 2012 הם ישתתפו בהפנינג ענק לציון 30 שנים לתעשייה על אחת המדשאות בפארק הספארי ברמת גן, ויגידו זה לזה: "אהלן! מה נשמע? איך הולך?".

ההקבלה בין הפלמ"ח לדור המייסדים של ענף ה-ICT אינה מקרית. חלק מהוותיקים שנכחו הגיעו להישגים לאחר שהשתתפו בכל מלחמות ישראל. אחרים, הנמנים על מייסדי חיל התקשוב (או בשמו המקורי ממר"ם), הקימו במרוצת השנים את התשתית לענף ההיי-טק הישראלי. נכון, המיחשוב בישראל החל קודם לכן, אך אין להקל ראש בתרומתם.

השר מיכאל (מיקי) איתן אמר על הבמה בספארי, כי הופעתה של קבוצת אנשים ומחשבים היתה לאירוע השני בחשיבותו ב-1981 אחרי הפצצת הכור העיראקי. החזון של פלי הנמר ודליה פלד גרם לרבים להרים גבה, ולשאול: אנשים? מחשבים? ולמה אנשים לפני מחשבים? כיום, התשובות ברורות. המחשבים, הטכנולוגיה, הפיתוחים והפרויקטים הם פרי יצירתם של האנשים. אנשים ומחשבים הוא מקור התיעוד הראשי והרחב ביותר להיסטוריה של התעשייה הישראלית ב-30 השנים האחרונות.

לכן, לא במקרה כללה תוכנית האירוע סדרה קצרה של מפגשי בוגרים ממגזרים שונים במשק הישראלי, לרבות ממר"ם, ממשלה ומגזר ציבורי. מאיר גבעון היווה דוגמה מהלכת לכך, שכן חבש שני כובעים: האחד, כיוצא יחידת המיחשוב של חיל הים – ממח"י, והשני כמנכ"ל GIV.

בוגרי ממר"ם שמרו לעצמם את אשר על לבם. את כבודם האבוד הצילו בוגרי המיחשוב הממשלתי, שחלקם בוגרי ממר"ם כמו רבים אחרים בתעשייה. אלו הקדישו את השעה שהוקצתה להם לסיפורי נוסטלגיה, בהתאם לאווירה הכללית ששררה באירוע. בין הנוכחים היו דן תל-ניר, לשעבר המנמ"ר של נחל שורק וכיום פעיל בארגון המנמ"רים הממשלתי ובפורום המנמ"רים של C3, וד"ר נחמן אורון, לשעבר מנמ"ר מינהל מקרקעי ישראל וכיום עומד בראש פורום המנמ"רים הממשלתי. שמענו סיפורים עם ניואנסים המוכרים היטב לכל מי ששירת בממשלה, עם ותיקים כגון שאול רונן, יונה קליפר, מרדכי מצקביץ' ומנחם דסקל.

מיכאל (מיקי) איתן ניצל את הבמה וסיפר על תפקידו של התיקשוב הממשלתי, אותו הוא מלווה מאז שנות ה-90' בכנסת, בוועדות ציבוריות ובממשלה, הן כשר המדע והן בתפקידו הנוכחי. נכחו גם חברי הדור "הצעיר" המשרתים במוסדות ציבור וממשלה, כגון כרמלה אבנר, המנמ"רית הראשית של הממשלה; דורון פלח, מנמ"ר בנק ישראל; יחיאל גפנר ודורון יצחקי, המובילים את שירותי בריאות כללית; רונית רובין, כיום בפרטנר ולשעבר קצינה בכירה בחיל הים; מיכאל ליבר מיד ושם; וכן נציגים של הסוכנות היהודית ועוד רבים אחרים.

אך לא רק מנמ"רים הגיעו לאירוע המרגש. על הדשא העלו זיכרונות גם מנכ"לים מכהנים העומדים בראש החברות שפרשו את חסותן על אירוע זה. הקשר הבלתי אמצעי בין המנכ"ל למנמ"ר במפגשים מסוג זה כבר הוכיח את עצמו, והפך להיות מודל בלא מעט תעשיות אחרות.

מאיר גבעון, מנכ"ל GIV שהנחה גם את טקס בוגרי ממח"י, לא נפרד מגאוות היחידה בה שירת, חרף השנים שעברו. "ל-8200 יש יחסי ציבור טובים, לממח"י לא היה", אמר. "אף אחד לא מזלזל בהצלחות של 8200, הכוללות את אלפי הבוגרים שלהם. אבל אם מודדים את מספר החיילים ששירותו בממח"י לעומת מספר ההצלחות, אין ספק שה-ROI שלנו הרבה יותר טוב". בהמשך נקב גבעון בשמות מוכרים וידועים בתעשייה שסיימו את השירות בחיל הים, ובדומה לבוגרי ממר"ם, תופסים כיום עמדות מפתח בתעשייה בארץ ובעולם.

הותיקים והמכהנים לא היו לבד. הם הגיעו לספארי עם משפחותיהם, ילדיהם ונכדיהם. זהו עוד סמל לייחודיות של ענף ה-ICT. שכן, העיסוק בו דורש וויתורים אישיים והקרבה, אבל בסופו של יום כולם חוזרים הביתה אל חיק המשפחה התומכת והאוהבת. כפי שנכתב בגיליון המיוחד שהופק עבור חגיגות ה-30 לאנשים ומחשבים: תעשיית ה-ICT היא משפחה אחת גדולה, אשר כוללת לא רק את העוסקים בה, כי אם גם את המעגל הפרטי והאישי של כל אחד.

מנהלי חברות, יזמים וראשי הענף כבר אמרו במספר הזדמנויות, כי קשה מאוד לתאר את ענף ה-ICT הישראלי ללא המדיה ששמה אנשים ומחשבים. מאפיינה המיוחדים ויכולת ההישרדות שלה מאפשרים לנו לזכור את כל אלו שהיו שם, וזכו להיות איתנו גם בימים אלו. כל שנותר הוא לעודד את אלו שיהיו שם גם בעוד 30 שנה.

מימין: ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב לממשלה, לשעבר מנמ"ר מינהל מקרקעי ישראל; שלמה מתיא, מנהל חטיבת שירותים מנוהלים באלעד; ויונה קליפר, לשעבר מנמ"ר משרד העבודה והרווחה. צילום: מנחם לנדאו

מימין: פלי הנמר - נשיא ויזם אנשים ומחשבים, ומנחם לנדאו - מנמ"ר משרד הביטחון לשעבר

אירועים קרובים