הקשר בין השאלטר לקוטג'

בין אם מדובר בארגון מורכב ומסועף כמו חברת החשמל, או ברשת בעלת צרכי שיווק תובעניים כמו שופרסל - ה-BI התפעולי הוא אחד המפתחות העיקריים להצלחה כיום ● כמו שאמר יוסי שנק מחברת החשמל: "זהו מעגל התמורה שבו מערכת אפליקטיבית מחזירה לארגון את ההשקעה בה - ואפילו קצת יותר"

ה-BI הוא אחד התחומים הוותיקים ביותר בעולם ה-IT. השימושים המסורתיים בו עד כה היו בעיקר לצורכי בקרה, קבלת החלטות ותפעול. בשנים האחרונות, עקב כניסת טרנדים חדשים, הפך השימוש התפעולי לשם המשחק. הוא זה שמאפשר לחברת החשמל, למשל, לנבא איפה יהיו שינויים בביקושים בזמן אמת, כי עליה לספק חשמל בכל תנאי.

זו רק דוגמה אחת קטנה שנתן הבוקר (ד') יוסי שנק, מנמ"ר חברת החשמל, שהיה אחד הדוברים המרתקים ב-BI2012 – המפגש השנתי של פורום IBI מבית אנשים ומחשבים. בעיני שנק, ה-BI התפעולי אינו כמו ה-BI הרגיל, אלא כלי המהווה חלק מתפיסת עולם חדשה, לה הוא קורא "ה-BI המעצב" – זה שהופך להיות שחקן סמוי, אך מרכזי, בתהליכי הניהול והביצוע של ארגונים. המדובר באפליקציה שאם אתה משתמש בה בתבונה ומיישם אותה בהתאם למציאות הנוכחית – היא יכולה להיות ההבדל התהומי בין הצלחה לכישלון.

דוגמה אחרת שהובאה היום היא של רונן בר שלום, מנהל השיווק של רשת שופרסל. לכאורה, נשמעה הרצאתו של בר שלום כהרצאה שיווקית מעולה על הרשת, יתרונותיה והשקפת עולמה; אבל בין השורות אפשר היה להבין, שמרבית הפעילות השיווקית של הרשת זו, כמו בוודאי של רשתות אחרות, מבוססות על מערכות מידע – ובעיקר על BI. זאת, כדי שאנשי השיווק יוכלו לדעת, למשל, איזה סוג של מוצרים קונה משפחה מסיימת, כדי להבין איזה עלון מידע לשלוח לה בדואר כל שבועיים. ברשת שמשרתת למעלה מ-1.5 מיליון לקוחות המבצעים מיליוני טרנזקציות ביום, אין סיכוי לעשות זאת ללא שימוש מושכל במערכות BI תפעולי.

ויש כמובן גם את הדוגמה של הקוטג' מהשנה שעברה – אחד מסמלי המחאה החברתית. שופרסל, בניגוד לתנובה, ידעה לעשות שימוש מושכל ב-BI ברשתות החברתיות. כך, היא זיהתה מהר מאוד את ניצני המחאה והצטרפה ללחץ על המשווקים להוריד מחירים – ולא רק את אלה של הקוטג'. במקביל, היא מצאה דרך שיווקית המבוססת על BI חכם, בעזרתה הצליחה להעלות בהדרגה את המחירים של מוצרים אחרים, כדי לפעול נכון בשוק שבו הלקוחות צוברים כוח מיום ליום.

טרנד חדש נוסף שנקשר ל-BI הוא תחום ה-Big Data. אותו באזז שהתקבל בחשדנות מסוימת, משום ששידר מסר של "מגרש לשחקנים גדולים בלבד", מצא לו משכן נאה בעולם ה-BI. שהרי המהות של Big Data היא הניסיון להתמודד עם התופעה הזו – של הגידול העצום במידע שאנו מייצרים יום-יום, שעה-שעה. פלורה לוין, מנחת הוועידה ומנכ"לית משותפת ב-B-Pro, אמרה בתחילת היום, כי אוכלוסיית העולם צפויה לגדול ב-120%, ואילו ייצור המידע – ב-4,400%. הפערים הללו מהווים את התשתית עליה פועל ה-Big Data, והתוצאה המיידית שלה היא ניתוח המידע, ארגונו והמרדף להוציא ממנו את המיטב. זהו מגרש המשחקים של ה-BI מזה שנים, והוא עשה זאת בהצלחה.

ויש כמובן גם את נושא המובייל המדובר ביותר. לא יהיה זה מוגזם לומר, שהוא אחד האחראים לכך שתחום ה-BI עלה שוב לכותרות. המובייל משקף את אופי החיים שלנו בעבודה ובבית: אנו רוצים לדעת הכל ועל הכל, מיד ובכל מקום. אם אנחנו מנהלים בארגון, אנחנו כבר לא מעלים על דעתנו שלא נקבל דו"חות מכירה בזמן אמת – גם אם אנו בנסיעת עסקים לעברו השני של האוקיינוס. אבל יש גם צד אחר, והוא עלה בפאנל המסכם של הכנס, BI To go. המשתתפים אמרו, כי אכן יש ביקוש ומעבר לשילוב המובייל בעולם הארגוני, אבל צריך להבין שמדובר בעוד פלטפורמה שדרכה זורמים הנתונים. זה סקסי – אבל צריך לדעת לשים את זה במקום הנכון. המובייל הוא לא הכלי הכי בטוח בעולם, ויש לנהוג בו בהתאם.

השורה התחתונה: ה-BI החדש הוא ה-BI התפעולי – אותו BI שמאפשר לטפל בים הנתונים המציפים את חיינו, להפיק מהם את המרב ולייעל את פעולות הארגונים שבהם אנו עובדים. אם נשתמש במשפט היפה שאמר יוסי שנק מחברת החשמל, "זהו מעגל התמורה שבו מערכת אפליקטיבית מחזירה לארגון את ההשקעה בה – ואפילו קצת יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. sathack

    בגלל זה שופרסל שולחים לי קופונים למוצרים שאין ביני ובינם שום קשר ? בגלל זה הם שולחים שוב ושוב את אותם מוצרים שאני קונה, ולא מציעים לי שום דבר חדש ? והיכן היה ה- BI המהולל של פלאפון וסלקום, כשאצלי במגירה שכבו במשך כמה שנים מכשירים של שתי החברות , ללא הוצאת שיחות כלל (וללא תשלום דמי שימוש חודשי, כפי שהיה אפשרי בזמנו) ? הטכנולוגיה קיימת - עשו בה שימוש.

אירועים קרובים