המנמ"רית הראשית של ישראל

מינויה של כרמלה אבנר למנמ"רית הממשלה מהווה אות לתחילתו של תהליך ארוך מאוד, שנועד להביא את נושא התיקשוב בממשלה למקום שבו הוא ראוי להיות בשנות האלפיים ● בין היתר, יהיה על המנמ"רית החדשה של הממשלה לקבל החלטות בנושאים כמו גיבוש עמדת הממשלה בנושא מיחשוב ענן, התוויית האופן שבו משרדי הממשלה יתפקדו בעידן המובייל, קביעת מכרזי התשתית אליהם תצא הממשלה ועוד ● שיהיה בהצלחה

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, לא יכול היה להתאפק, ובהודעה לעיתונות ששחרר הבוקר (ג') על מינויה של כרמלה אבנר למנמ"רית הממשלה, ציין כי הוא שמח שאישה נבחרה לתפקיד. לא סתם, ציין השר, אלא שהיא האישה השלישית כבר שמכהנת בהנהלת משרד האוצר. בדיקה מהירה מעלה, כי אבנר היא דווקא האישה השנייה, אלא אם כן סופרים אותה פעמיים, שכן מתוקף תפקידה הקודם כמנהלת ממשל זמין, שימשה אבנר גם כחברת הנהלה.

אבל חברי ועדת האיתור שראיינו לא פחות מ-18 מועמדים לתפקיד, משוכנעים ששטייניץ בחר בה לא רק בגלל היותה אישה, אלא בזכות כישוריה וקורות החיים שלה. בטרם הגיעה לממשלה, שימשה אבנר כמנמ"רית בכירה בשניים מהארגונים הגדולים בארץ: נייס (Nice), שם עבדה לצידו של חיים שני – מנכ"ל משרד האוצר הפורש, וענקית התרופות טבע. בנוסף, יש לה ניסיון רב גם בעבודה עם ספקי פתרונות גדולים, כמו HP ונס טכנולוגיות.

מינויה של אבנר, שאמור להיות מאושר בממשלה בימים הקרובים, מהווה ציון דרך היסטורי בתולדות התיקשוב הממשלתי. מה שהחל כיוזמות קטנות באגף החשב הכללי, הפך לגוף מרכזי שהעומד בראשו הוא בדרגת מישנה לחשב הכללי. אלא שהזמנים השתנו ואיתם הצרכים. כך, הפך נושא התיקשוב במערכות המידע של הממשלה ליותר ויותר קריטי. בהעדר סמכות מרכזית, החשב הכללי או סגניו הפכו להיות מקור הידע, התכנון והביצוע של כל פרויקטי המיחשוב בממשלה. למרות המקצועיות הרבה שהפגינו שם, הבינו המנמ"רים במשרדי הממשלה, שהם זקוקים לגוף שיתווה להם את הדרך לשנים הבאות – כזה שיקבל החלטות מרכזיות וינחה אותם בהתאם.

באופן טבעי, הקמת מסגרת ארגונית חדשה כמו משרד המנמ"ר הממשלתי, מעוררת חששות אצל בעלי התפקידים השונים שמכהנים כיום, כמו גם תקוות ואופטימיות בקרב בעלי תפקידים אחרים, שברור מאליו שממשיכים עם אבנר. כך, נראה שבפניה יעמדו כמה משימות חשובות ולא פשוטות. בין היתר, יהיה עליה להקים מאפס מסגרת ארגונית חדשה בשם מנמ"ר הממשלה. בנוסף, היא תצטרך לרכז סביבה את כל המנמ"רים במשרדים השונים, ולהקרין להם שמצד אחד יש להם עכשיו כתובת מרכזית להתייעצות, ושמצד שני היא לא מהווה איום על עצמאותם. הרי המנמ"רים הללו, כמו כל שאר המנהלים במשרדי הממשלה, כפופים קודם כל להנהלה הפנימית של המשרד ומדווחים למנכ"ל. על אבנר יהיה לשכנע את מנהלי המשרדים שכשם שיש סמכות משפטית או חשבונאית אחת בממשלה, כך יש עתה סמכות מרכזית אחת בנושא התיקשוב.

המנמ"רית החדשה של הממשלה תצטרך במהרה גם לקבל החלטות בנושאים שכבר עומדים על הפרק, כמו גיבוש עמדת הממשלה בנושא מיחשוב ענן, התוויית האופן שבו משרדי הממשלה יתפקדו בעידן המובייל, קביעת מכרזי התשתית אליהם תצא הממשלה ועוד.

יש כמובן גם את עניין התקציב. המנמ"ר הממשלתי הראשון של ארצות הברית, ויווק קונדרה, שהוא המודל לחיקוי בישראל, פרש מתפקידו לפני כחצי שנה. הוא לא פרש משום שנכשל בתפקידו, אלא מאחר שהבין מהר מאוד שתוכניות זה יפה, אבל כאשר מגיעים לשטח, המציאות עלולה לקלקל את החגיגה.

גם אבנר עשויה להיקלע למצבים דומים, אם לא תקבל את הגיבוי המתאים – קודם כל משר האוצר ובהמשך גם מראש הממשלה. כן, בנימין נתניהו חייב לסמן לכל מי שמצוי בתחום התיקשוב, כי מעתה והלאה מדובר בנכס אסטרטגי לאומי, שהממשלה אינה יכולה בלעדיו. לכן, יש לשלב ידיים ולעשות הכל כדי שאבנר תצליח. לא מדובר פה בקריירה פרטית של אישה, מוכשרת ככל שתהיה, אלא באופן שבו הממשלה תנהל את משרדיה, והאופן שבו היא תספק שירותים לאזרחיה. בסופו של יום זה המדד שעל פיו הממשלה נבחנת. תפקידה של כרמלה אבנר הוא לסייע לממשלה למלא את משימתה זו.

בכובעה השני, תהיה כרמלה אבנר אחראית על הצד התפעולי. עליה להביא לסיום של פרויקט המרכב"ה והמשך פעילות התחזוקה שלו כמו כן, יהיה עליה לפועל להעצמת ממשל זמין, שהפך בתקופה האחרונה ליחידת העילית של התיקשוב הממשלתי. בנוסף, מצופה ממנה לספק טיפול נאות בלהב"ה וביחידות הסמך האחרות.

השורה התחתונה: מינוי מנמ"רית לממשלה מהווה אות לתחילתו של תהליך ארוך מאוד, שנועד להביא את נושא התיקשוב בממשלה למקום שבו הוא ראוי להיות בשנות האלפיים. שיהיה בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים