לאן דוהרת רכבת ההרים של ה-IT?

למרות שאומרים שתחזיות הן נכונות רק לרגע שבו הן נכתבות, קשה להתעלם מהערכותיהן של חברות המחקר לגבי השנה שהחלה אתמול ● כפי שזה נראה כעת, 2012 תהיה שנה סבירה לענף: הארגונים יצטרכו להמשיך ולהשקיע ב-IT מתוך ראייה של התייעלות וחיסכון, והחברות הספקיות ימשיכו להיאבק על כל תקציב וכל לקוח

כמו כל שנה חדשה שמתחילה, מביאה איתה גם 2012 שפע תחזיות בתחומים שונים – כולל בענף ה-IT. שני אנליסטים שרואינו אתמול (א') לאנשים ומחשבים, צופים ש-2012 אמנם לא תהיה גרועה כפי שחוזים רבים, אבל גם לא בדיוק מזהירה. ד"ר ג'ימי שוורצקוף מ-STKI הגדיר זאת כשנת "דשדוש" ואילו גדען לופז מ-IDC קבע שלא תהיה צמיחה בכלל.

לופז אמר, כי שוק שירותי ה-IT, המהווה את אחד ממנועי ההכנסות של הענף, דומה לרכבת הרים: בעלותה וברדתה היא גורמת ליושביה להיות היסטריים. זהו תיאור קולע למדי למציאות הכללית בה שבה אנו חיים בשנים האחרונות. ב-2008 חווינו מיתון שאמנם השפיע פחות על ה-ICT הישראלי, אך בהחלט לא היה מינורי. ב-2009 נראו ניצני התאוששות ראשונים שהבשילו במהלך 2010. התאוששות זו לוותה בציפיות מוגזמות, שגרמו לרבים לחשוב שיצאנו מהמיתון. יהודה זיסאפל, יו"ר רד-בינת, אמר בראיון לאנשים ומחשבים בשבוע שעבר, כי כל מי שחשב כך טעה בגדול. לא רק שלא יצאנו מהמיתון, כך סבור זיסאפל, אלא שאנו הולכים לשקוע בו עוד יותר.

בסקירה שפרסמנו אתמול לא הובאה עמדתה של חברת המחקר גרטנר (Gartner), משום שזו טרם פרסמה את תחזיותיה הרשמיות לשוק הישראלי. מניסיון של שנים קודמות, טוענים לרוב האנליסטים של גרטנר שהצמיחה בענף ה-ICT היא פי 1.5 מהתמ"ג המקומי של כל מדינה. עם זאת, בתקופה האחרונה נשמעים קולות מצד אנשי חברת המחקר, לפיהם המכפלה הזו כבר אינה רלוונטית ובחלק גדול מהמדינות, כולל ישראל, תחזית הצמיחה של ה-IT דומה לתחזית הכוללת של המשק.

כדי לסבר את האוזן, בנק ישראל עדכן לפני כשבוע את תחזית הצמיחה הכללית של המשק והוריד אותה ל-2.7%. עם זאת, כדאי לזכור שתחזיות הן נכונות רק לרגע שבו הן נכתבות… אבל לתחזיות הללו יש גם אפקט פסיכולוגי, בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה. הנהלות של ארגונים שלעולם אינן יורדות לפרטים, אלא רואות הכול מגובה מטפורי של עשרות אלפי רגל, קוראות את המספרים הללו ומיד מתרגמות אותם לפעילות.

בשיחות עם מנמ"רים וספקים שערכנו בחודשים האחרונים, ניתן להבחין בשתי מגמות בולטות ל-2012: הראשונה היא רמת אי ודאות גבוהה מהרגיל – בעיקר בגלל פרמטרים שלאף אחד אין ממש שליטה עליהם, כמו אירועים גלובליים. המגמה השנייה קשורה לאחד הלקחים שהופקו מהמיתון הקודם, אז היה ה-IT הכלי המרכזי שבאמצעותו ארגונים התייעלו, הביאו לחיסכון ושרדו את המיתון. הלוגיקה של מנהלי הארגונים קובעת, שאין שום סיבה להפסיק את המגמה הזו ולכן אינם רואים סיבה להגדיל את תקציבי ה-IT.

ברמה הטכנולוגית, מדברים היום הרבה על הטרנדים שיאפיינו את פעילות הארגונים ב-2012: מובייל, מיחשוב ענן ורשתות חברתיות. לאור התחזיות ה-"רזות" של האנליסטים, מתבקשת המסקנה כי מן הסתם יהיה פער משמעותי בין הבאזז הגדול שטרנדים הללו מייצרים, לבין התרומה האמיתית שלהם לצמיחה בהשקעות IT. הפעילות בתחום המובייל, למשל, אמנם מעסיקה את המנמ"רים, אבל עדיין לא מהווה נתח משמעותי בתקציבים שלהם. כנ"ל לגבי הרשות החברתיות – הן צורפו למגרש המשחקים שבו ה-IT מככב, אבל עדיין רחוקות מלהיות השחקן שיבקיע את שער הניצחון וישנה את פני התמונה כולה.

השורה התחתונה: כפי שזה נראה כעת, 2012 תהיה שנה סבירה לענף. הארגונים יצטרכו להמשיך ולהשקיע ב-IT מתוך ראייה של התייעלות וחיסכון, והחברות הספקיות ימשיכו להיאבק על כל תקציב וכל לקוח כדי לשרוד גם השנה את הנסיעה ברכבת ההרים של ה-IT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים