עידן המגה-נט

הגידו שלום ל-"אתרי חלון ראווה" ולעמודים הסטטיים - תחרות Webi Awards 2011 הוכיחה סופית שעידן האתרים המודרניים הוא פה - ופה להישאר ● וגם: הסלולר הוא עדיין המלך

תחרות Webi Awards 2011 שהסתיימה הבוקר (א') נערכה הפעם זו השנה השביעית ברציפות. כאשר התחלנו את התחרות, העובדה שארגון הפעיל אתר אינטרנט לצורכי שיווק ותדמית – שלא לדבר על מכירות בפועל, לא הייתה מובנת מאליה.

מדי שנה, כאשר צוות התחרות בראשותו של עידו לוי מתכנס כדי לתכנן את התחרות הבאה, נשאלת השאלה המרכזית: מה נחדש השנה? הפעם נבחר הנושא המסחר אלקטרוני או המגה-נט. המדובר בטרנד מתחדש, שצץ לאוויר העולם בתחילת שנות ה-2000 וקרס במקביל להתפוצצות הבועה. העולם העסקי לא היה בשל אז לבצע טרנזקציות אלקטרוניות שמחליפות בחלקן את המסחר הקונבנציונלי.

התבוננות באתרים שהתמודדו השנה משקפת את המציאות המתהווה, לפיה המסחר האלקטרוני חוזר לקדמת הבמה והפלטפורמות מתאימות את עצמן למקומות שבהם נמצאים הלקוחות ובראשם הרשת החברתית והסלולר. המגמה הזו מורגשת היטב בכל סוגי האתרים, לרבות בתחומי הבנקאות המקוונת, המסחר בשוק ההון, כרטיסי האשראי, שירותי הבריאות, הספורט, התיירות והנופש, התקשורת, המדיה, הרשויות המקומיות, הגופים הציבוריים ועוד.

צוות השופטים המיומן חיפש, אם כך, את ה-"וואו" הבא בתחום המדיה הדיגיטלית. לא עוד חברות שמנהלות אתרים שהם "רק" יפים ונוחים ולא עוד חברות שהאתרים שלהן מהווים במקרה הטוב חלונות ראווה, אבל לא מובילים ולו לדולר אחד של מכירה ישירה. כל הזוכים בתחרות השנה שילבו באתר שלהם את מגמות העידן החדש: סלולר, רשת חברתית וכמובן שירותי ענן. דוגמה בולטת לכך היא האפליקציה הסלולרית של מכבי שירותי בריאות, המיועדת לנשים בהריון. המדובר באפליקציה מצליחה ביותר ל-iPhone שנועדה להחליף את הטופסולוגיה המוכרת ולספק במקומה חוויית משתמש מנצחת.

אפליקציות סלולריות קיימות כמובן גם אצל הבנקים הגדולים – הפועלים ולאומי – והשנה זכה הפועלים בפרס על האפליקציה שלו. בשלוש השנים האחרונות מתנהלת מלחמת עולם בין הבנקים בתחום השירותים הדיגיטליים. כיום, המגמה היא הגברת הפעילות בתחום, תוך מתן שירות ללקוחות בכל מקום שבו הם נמצאים. לאומי טרייד – אתר שמיועד למי שעוסק בשוק ההון, השקיע מאמצים רבים בשנים האחרונות בתכנון יישומים מיוחדים ללקוחות, על מנת להקל את הפעילות שלהם מול הבורסה.

בפאנל שנערך לפני טקס חלוקת הפרסים, העבירו המשתתפים כמה מסרים חשובים: למשל, שלרשתות החברתיות יש השפעה מכרעת על שיקולי תפעול ותכני האתרים של החברות. האתרים של היום, נאמר בפאנל, מייצגים את נפילת החומות הטוטלית בין האון-ליין לאוף-ליין. אומנם עודד זהבי מ-PayPal הודה שרק כ-1% מהצרכנים הישראלים מבצע קניות ברשת באופן בלעדי, אולם האתרים של החברות הזוכות בתחרות הוכיחו כיצד מצליחות הטכנולוגיות החדישות לחבר בין העולם הפיסי לעולם הווירטואלי.

ההתקדמות הטכנולוגית הזו מובילה גם להגדלת פער דורות במגזרים שונים. כך, למשל, בחברת הביטוח מגדל עורכים כבר זמן רב קורסים לסוכני ביטוח שרוצים לשלב את ילדיהם כדור המשך בחברה, בעיקר כי הם יודעים לתת מענה לכל האתגרים הטכנולוגיים שנדרשים כיום מסוכן ביטוח. הביטוח הישיר, שהוא תוצאה ישירה של ההתקדמות הטכנולוגית, כמו גם השינויים שחלו אצל הלקוחות, חייבו את חברות הביטוח להשקיע משאבים רבים בהתאמת תהליכי העבודה, אל מול המציאות החדשה.

עידן האתרים המודרניים בא לידי ביטוי גם בתחום כוח האדם, התיירות והקניות. כך, למשל, בולט השיגעון הצרכני החדש של הישראלים: רכישה בעזרת קופונים ברשת. גם בתחום של הממשל הזמין והרשויות המקומיות אפשר למצוא גופים כמו עיריית חולון, שמעניקים ערך מוסף אמיתי לאזרחים שנעזרים באתר האינטרנט לבצע פעולות רבות. בנושא הזה יש לא מעט רשויות שיכולות ללמד את ממשל זמין פרק או שניים, למרות כל העוצמה שלו.

השורה התחתונה: תחרות Webi Awards 2011 מסמלת את העידן החדש של המסחר האלקטרוני – עידן שבו הסלולר הוא ללא ספק המלך. לא עוד "אתרי חלון ראווה" ועמודים סטטיים, אלא אתרים הפוגשים את הלקוח בכל רגע נתון היכן שהוא גולש ומלווים אותו בכל פלטפורמה שבה הוא מבקש להשתמש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים