עולם חדש, בעיות ישנות

אחד המסרים המרכזיים שעלו במפגש הבכירים שנערך הסוף השבוע בכרתים, הוא שהמנמ"רים צריכים להסתגל לעולם חדש לגמרי - עולם שונה לחלוטין מזה שנכנסו אליו כאשר החלו את תפקידם, לפני 10 או 20 שנה

פעמיים בשנה יוצאים חברי המנמ"רים והמנכ"לים, חברי פורום C3, לסוף שבוע של דיונים – באביב ובסתיו. באביב מדברים לרוב על השנה הנוכחית, ועל התוכניות להמשכה, ואילו בסתיו מסתכלים קדימה – אל עבר השנה הבאה.

אז למה בחו"ל? תפקיד המנמ"ר הולך ונעשה תובעני מיום ליום. העומס המוטל על מנהלי יחידות ה-IT ועל מנכ"לי החברות הספקיות, גדל בקצב בלתי נתפס. הסיכוי ש-100 מנמ"רים ומנכ"לים יפנו לעצמם יומיים בשבוע כדי לשבת ולדון בנושאים מקצועיים באחד האתרים בישראל, הוא פחות מקלוש. הדחוף והמיידי תמיד ידחק את החשוב והנחוץ.

יש צורך מוכח בלעצור לרגע, לבדוק מה קיים, מה עומד לקרות מחר – ולהיערך בהתאם. כל אחד מהמנמ"רים והספקים עושה את זה בביתו שלו, אולם למפגש קבוצתי וסיעור מוחות משותף למנמ"רים ולספקים, יש ערך מוסף. דיונים מהסוג הזה עושים רק במקומות שאפשר להתנתק בהם מהשגרה למשך יום-יומיים. הניתוק הוא כמובן לא מלא, שהרי הסמארטפון והמחשב הנייד לא נשארים בבית. למרות זאת, גם הפעם הוכיח את עצמו הפורמט הייחודי הזה, שיצר סוף שבוע של דיונים מעמיקים באי הקסום כרתים שביוון.

הדגשים העיקריים

המפגש בכרתים נערך על רקע החשש ממיתון עולמי, חוסר הוודאות לגבי ההתפתחויות המדיניות במזרח התיכון והמצב החברתי-כלכלי בישראל. הקשר בין התפתחות ה-IT לבין קצב הצמיחה הכללי, היה הדוק מאז ומתמיד. תעשיית ה-ICT היא הברומטר של ענף ההיי-טק לשוק הישראלי. החברות הספקיות פוגשות מדי יום את מנהלי המיחשוב, המייצגים את המגזר העסקי בישראל כולו. אלו מושפעים ממכירות ומתחרות בשוק, ומקבלים את החלטותיהם לגבי השקעה ב-ICT בהתאם למצב השוק. קצב הצמיחה בישראל עדיין סביר, אך המנמ"רים מוטרדים מכך שהעולם הטכנולוגי משנה את פניו בקצב בלתי ניתן להשגה.

ואכן, אחד המסרים המרכזיים שעלו במפגש בכרתים הוא, שהמנמ"רים צריכים להסתגל לעולם חדש לגמרי, ששונה לחלוטין מזה שנכנסו אליו כאשר החלו את תפקידם, לפני 10 או 20 שנה. על רקע תנאי אי הוודאות, עליהם להתמודד עם שורה של מגמות ומהפכות טכנולוגיות.

בפאנל שנערך בנושא מיחשוב ענן, שמענו על התחלה של פרויקטים בדואר ישראל, בשירותי בריאות כללית ובעיריית תל אביב. לדעת כולם, הקצב איטי מדי והתחזית של גרטנר (Gartner) העולמית – לפיה 2014 ו-2015 תהינה השנים שבהן הענן יגיעו לבגרות – לא תיושם במלואה בישראל.

החל מהשנה הבאה יצטרכו המנמ"רים והספקים לצקת תוכן לטרנד החם ביותר בעולם קשרי לקוחות: CRM חברתי. פייסבוק (Facebook), אילו היתה מדינה, היתה מדורגת כשלישית בגודלה בעולם אחרי סין והודו. בישראל יש כמעט שלושה מיליון בני אדם שמחוברים לרשת החברתית הגדולה ועוד כ-400 אלף שפועלים בלינקדין (LinkedIn).


תמונה קבוצתית של חלק ממשתתפי מפגש המנמ"רים והמנכ"לים בכרתים. צילום: משה אלון (לחצו על התמונה להגדלה)

המציאות בה חי המנמ"ר כיום, היו כזו שבה העובדים מביאים את המחשב הנייד שלהם מהבית, הם מחוברים לכל מקום ומכל מקום, מכתיבים לו איזה אפליקציות להוריד, באיזו סביבת הפעלה לפתח ועוד. הם גולשים ברשת כדי לחפש חברים ובאותה נשימה מדברים על מקום העבודה שלהם, יוצרים קשרים עסקיים ומבצעים אין סוף פעולות. כך, יכולת השליטה של המנמ"ר נפגעת קשות, ואחת המשימות העיקריות שלו היא לחפש פתרונות יצירתיים להובלת מגדל בבל החדש הזה.

וזה עוד לא הכל. הצורך בחידוש הציוד, בחיסכון ובייעול מעלים את הדטה-סנטר לראש סדר העדיפויות של ארגוני ה-IT. מי שלא השקיע עד היום בקונסולידציה של שרתים ותשתיות, ממהר לעשות זאת עכשיו – רגע לפני שיהיה מאוחר מדי. ההגנה על המידע הארגוני נעשית קשה מיום ליום, ועל פי גרטנר אין כמעט פלטפורמה שאינה חשופה לאיום אבטחת מידע כזה או אחר.

בין מבול המגמות, שחלקן נדון בארבעה פאנלים בהשתתפות מנמ"רים וספקים, רשמו לעצמם המנמ"רים במפגש נתון מעניין נוסף: לפי ברוך גינדין – מנכ"ל גרטנר המזרח התיכון, עד 2019 יגיעו בכל יום כעשרת אלפים עובדי IT לגיל הפרישה. רוצה לומר, שדור המייסדים – זה שהעמיד על רגליו את ענף ה-ICT כפי שהוא מוכר לנו כיום, לא חסין מפני הטבע והגיל. השאלה שמטרידה את כולם היא, האם יש דור המשך? האם מנמ"רים דואגים להכשיר ולקדם אנשים שלדעתם יוכלו להחליף אותם בבוא היום? מה שבטוח הוא שכל מי שהשתתף במפגש הבכירים בכרתים איחל לרעיו להתראות גם בשנה הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים