הריון 3.0

אגף שירותי האונליין במכבי שירותי בריאות לא נח לרגע ● כשנה לאחר השקת אפליקציה סלולרית לניהול תיק רפואי ממוחשב לכל מבוטח, משיקה כעת הקופה אפליקציה שמאפשרת לכל אישה הרה לנהל את יומן ההיריון שלה באמצעות הסמארטפון - כולל קבלת תוצאות בדיקות שגרתיות ● עופר וייסברג, מנמ"ר מכבי: האתגר הגדול הוא לבנות ממשק שיספק חווית משתמש אמיתית ונוחה למבוטח - ולא סתם לפתח אפליקציה שלא תסייע לאנשים רבים"

כל אישה שעברה הריון אחד לפחות, זוכרת היטב את התקופה שלפני הלידה – מהרגע שבו היא מתבשרת שיש לה תינוק בבטנה ועד צאתו לאוויר העולם. אלו הם תשעה חודשים עמוסים לעייפה בבדיקות, מעקבים, פגישות עם הרופא וגם לא מעט חרדות וחששות. מסתבר שכבר כיום אפשר לבצע חלק מהפעולות האלו באמצעות ערוצים ישירים, מבלי ללכת למרפאה: דרך האינטרנט, הטלפון והפקס. אבל החדירה ההולכת וגוברת של הטלפונים החכמים ובראשם ה-iPhone, הביאה את אגף שירותי האונליין במכבי שירותי בריאות, לפתח אפליקציה ייחודית שמאפשרת מעתה לכל אישה הרה, שיש לה מכשיר דור שלוש ומעלה בבית, לנהל את יומן ההיריון שלה באמצעות הסמארטפון – כולל קבלת תוצאות בדיקות שגרתיות.

באמצעות האפליקציה, שהמידע המאוחסן בה הוא כמובן אישי ומאובטח, מתקשרת האמא-לעתיד עם הגניקולוג, שרואה את תוצאות הבדיקות שלה ואם יש צורך, מזמין אותה אליו. מעבר למידע הרפואי, כוללת האפליקציה גם אפשרות לנהל מעין בלוג אישי, שבו משתפת האישה מחוויות ההיריון שלה, מעלה תמונות של העובר בכל שלב ושלב (באיכות מעולה) ובקיצור: מספרת לכל העולם ואשתו על התקופה המיוחדת הזו בחייה. בנוסף, אפשר למצוא ערוץ מידע פתוח במכבי, שבו מסבירים ליולדת מה צפוי לה בכל שבוע ושבוע, אילו ערכים של בדיקות הם נורמאליים למצבה (למרות שלכאורה עשויים להיראות גבוהים) ואילו ערכים דורשים בדיקה והשגחה. המידע כתוב בשפה קולחת וברורה ותפקידו להוריד את סף ההיסטריה והלחץ המאפיינים נשים בהריון.

אפליקציה סלולרית ותיקה יותר, הועלתה על ידי מכבי אונליין כבר לפני שנה: תיק רפואי ממוחשב לכל מבוטח, במסגרתו הוא יכול לעקוב אחר כל הבדיקות וזימון התורים שלו בעזרת הטלפון החכם. די דומה למה שהוא עושה כיום באמצעות האינטרנט. הממשק כמובן נבנה בהתאמה לפלטפורמה ואינו נראה כמו העתק של קובץ HTML מוקטן.

מאחורי הפעילות הזו, כמו כל פעילות האונליין של מכבי, עומד צוות ה-IT של המנמ"ר עופר וייסברג, האחראי על 230 אנשי מקצוע. הצוות הזה משרת כ-7,000 עובדים שכירים במכבי שירותי בריאות ועוד כ-4,000 רופאים עצמאיים.

עופר ויסברג, מנמ"ר מכבי שירותי בריאותבשיחה עם הצוות הבכיר של אגף ה-IT בראשותו של וייסברג, בהשתתפות דליה אידר – האחראית על המיחשוב הרפואי בקופה, ואירנה קורמן – מנהלת פרויקטים בכירה, הם מציגים בגאווה את הפיתוחים החדשים של האגף ומשוכנעים, כי לשם הולכת הרפואה הקהילתית המגוונת.

"גישת 'החבר במרכז' הובילה אותנו לספק גם שירותים מקוונים, כדי שניתן יהיה לקבל את המידע בכל מקום בו החבר נמצא ומכל מכשיר שיש בידם – אם זה טלפון, אינטרנט ועכשיו גם סלולר", אומר וייסברג. בשירות הטלפוני הושקעו משאבים רבים על מנת לאפשר ניתוב וקבלת שירות מהיר עבור שני מיליון מבוטחי הקופה. כעת מסתערים בצוות ה-IT של האגף על מכשירי הדור השלישי בסלולר. "אנחנו מעריכים, על סמך נתונים ובדיקות שעשינו, כי היקף החדירה של מכשירי דור-שלוש בסלולר הולך וגדל. האתגר הגדול הוא לבנות ממשק שיספק חווית משתמש אמיתית ונוחה למבוטח – ולא סתם לפתח אפליקציה שלא תסייע לאנשים רבים".

פיתוח האפליקציה הסלולרית, כמו גם פיתוחים אחרים, מתאפשרים במכבי בזכות השקעות מרשימות שנעשו בעבר בתחום ה-SOA. "יש לנו כיום כ-300 שירותי ווב, שנחשפים ללקוחות הפנימיים והחיצוניים שלנו", מסבירה אירנה קורמן. "בשירותים רבים אנו עושים שימוש חוזר, בין היתר לצורך חשיפתם בסלולר. עובדה זו גם מאפשרת לנו לסיים פיתוח של יישומי סלולר, לדוגמה, במהירות רבה יותר".

כך, לדוגמה, את אפליקציית ההיריון פיתחו במכבי בתוך שלושה חודשים בלבד ובהשקעה של כמה מאות אלפי שקלים. הפיתוח נעשה בשיתוף חברת Ideomobile. מנתונים שהצטברו עד כה נראה, כי ההימור של מכבי הצליח: בשנה הראשונה לחשיפת האפליקציה הראשונה, נרשמו 20 אלף הורדות, על פי וייסברג. החשיפה של האפליקציה השניה, זו של ההיריון, טרם בוצעה באופן רשמי, אך עוד בטרם הקמפיין עלה לאוויר כבר נרשמו מעל אלף הורדות. בהתחשב בעובדה שבישראל מטפלות קופות החולים בכ-40 אלף נשים בהריון מדי שנה, הרי שיש סיכוי טוב להצלחה גדולה יותר בהמשך".

אחד הפרויקטים ש-וייסברג וצוותו גאים בו ביותר, הוא אפליקציית שירותי מיקום, שבאמצעותה יכול כל מבוטח בעל מכשיר טלפון חכם לדעת היכן הסניף הקרוב של מכבי, בכל אזור שאליו הוא נקלע. כך, תסייע האפליקציה באיתור מרפאות ותספק שורה של פריטי מידע חשובים. "זהו מדריך האונליין הסלולרי הכי משוכלל שקיים כיום בשוק", אומר וייסברג.

השורה התחתונה: אין ספק שהפעילות הנמרצת במכבי אונליין מעלה את נושא הרפואה האלקטרונית דרגה אחת למעלה. אל תתפלאו אם בעתיד הקרוב תפגשו בילדים שאמם תיעדה בטלפון הסלולרי שלה את מחזור חייהם עוד לפני שנולדו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים