מורה דרך למנמ"רי הממשלה

ההחלטה למנות מנמ"ר ממשלתי, שסמכויותיו ודרגתו יהיו מקבילים למנכ"ל משרד ממשלתי, נועדה לעשות סדר בתיקשוב הממשלתי ● תהליך הקמת המשרד ארך כמעט שנה - יש לקוות שהליך איוש התפקיד באדם הראוי, יארך הרבה פחות

החלטת הממשלה אתמול (א') להקים משרד מנמ"ר ממשלתי, היא ללא ספק החלטה היסטורית. המבחן שלה יהיה, כמובן, בהוצאתה לפועל ובזהות ממלא התפקיד – אולם אין זה גורע מחשיבותה. כך, אפשר בהחלט לומר שאתמול החל פרק חדש בתולדות התיקשוב הלאומי של מדינת ישראל.

אנו חיים בעידן שבו התיקשוב הפך לחלק בלתי נפרד מהדרך שבה מדינות מתנהלות. הקשר היומיומי של האזרח עם הממשלה לבש צורות חדשות, והוא כבר מזמן אינו ברמת הפקיד האלמוני הטובע בים של תיקים וניירות ו-"עושה טובה" לאזרח כשהוא עונה לו על שאלה מדי פעם. במקביל, פעילות גופי הממשלה, שתפקידם לשרת את הציבור, נעשית חשופה מיום ליום.

המידע שנחוץ לציבור כדי לתפקד מול הרשויות, זמין לו היום במגוון ערוצים. כאשר החל פרויקט ממשל זמין, הנימוק להתנעתו היה שיפור השירות לאזרח. האזרח הוגדר אז כלקוח ומשרדי הממשלה חויבו לנהל את ענייניהם כלפיו כאילו היו חברה מסחרית. כיום, האזרח-לקוח הוא תובעני הרבה יותר. סבלנותו כלפני בירוקרטיה, רשלנות של פקידים וזלזול – שואפת לאפס. הרמת קול מיותרת של פקיד עצבני או החלטה בלתי מנומקת של מנהל ברשות ציבורית, מיד מתרגמת לטוקבקים באתרי החדשות, סטטוסים ברשתות החברתיות ופוסטים בבלוגים. הציפיות ההולכות וגדלות ממוסדות הממשלה והרשויות, מופנות מיד אל שולחנם של המנמ"רים הממשלתיים. בנקודה הזו בדיוק צריך להיכנס לתמונה המנמ"ר הממשלתי.

התיקשוב בממשלה מאופיין בחלקו בפעילות רוחבית בפרויקטים חוצי-משרדים, שנוהלו והוכתבו על ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר, שמסיבות היסטוריות קיבל על עצמו את האחריות לניהול מדיניות המיחשוב הממשלתית. אחריות זו, שהוטלה על סגן החשב (כיום ממלא את התפקיד טל הרמתי, שהחליף את איציק כהן), כוללת טיפול במכרזים כלליים, פרויקטים כמו מרכב"ה, ממשל זמין, להב"ה ותהיל"ה, מכרזים שונים ועוד.

אבל לתיקשוב הממשלתי יש גם צד אחר – שעד להחלטת הממשלה אתמול לא בא לידי ביטוי: המנמ"רים בממשלה. אלו אחראים לביצוע פרויקטים חשובים לא פחות, שמשפיעים על פעילות הממשלה יום-יום ושעה-שעה. אבל בהעדר ראייה כוללת ויד מכוונת, נוצר אי ענק של פרויקטים, מיזמים ומשאבים שהושקעו בתחומים רבים, ורק יד המקרה היא שגרמה לכך שהם היו מתואמים עם משרדי הממשלה. למען הדיוק, יש לומר שכל סגני החשב – כהן כמו גם הרמתי, מקפידים לנהל דיאלוג שוטף עם המנמ"רים הממשלתיים ומסייעים להם בכל מה שאפשר. עם זאת, בהעדר מסגרת רשמית שתכוון, גם יכולת הסיוע של הסגנים מוגבלת.

ההחלטה למנות מנמ"ר ממשלתי, שסמכויותיו ודרגתו יהיו מקבילים למנכ"ל משרד ממשלתי, נועדה לעשות סדר בחלק הזה של התיקשוב הממשלתי. המנמ"ר הממשלתי יהיה מורה דרך מקצועי, עם סמכויות מגוונות, שיהווה את הכתובת המקצועית לכל מנמ"רי הממשלה. הוא לא יהיה הממונה הישיר שלהם ברמת המעסיק ויחסי העבודה, כי כל אחד מהם כפוף להנהלת המשרד שהוא עובד בו, אבל הוא יהיה זה שיכיר את כל תוכניות העבודה של משרדי הממשלה, יתאם וימנע כפילויות. הוא לא יעשה זאת על ידי הפעלת סמכות או כוח, אלא בעזרת החדרת מוטיבציה, עקרונות שיתוף ידע, החלפת דעות ורעיונות ושיתוף משאבים. זוהי נקודה חלשה בכלל בשירות הציבורי, שמשליכה ישירות על אופן תפקוד המשרדים והשירות שהם מעניקים לאזרח.

תפיסת העולם של ממשל זמין מבוססת על כך שמשרדי הממשלה לא צריכים לשמור לעצמם שום מידע שהוא רלבנטי לאזרח. על כך בונה השר מיכאל (מיקי) איתן את המהפכה הבאה בתחום של ממשל זמין. אבל כדי שמשרדים יפתחו את עצמם לציבור, עליהם קודם כל להיות פתוחים בינם לבין עצמם. אמנם עברו להם הימים בהם המידע במחשבי הביטוח הלאומי לא מסונכרן עם המידע שברשויות המס והגבייה, אבל למנמ"ר הממשלתי יש עוד הרבה מה לעשות. הדברים הללו באים לידי ביטוי גם בנוסח החלטת הממשלה מאתמול: קידום תוכנית תיקשוב אסטרטגית לממשלה, הנחלת ארכיטקטורה וסטנדרטים אחידים ליחידות התיקשוב בממשלה, קידום שיתוף מאגרי מידע וידע מקצועי בין גופי הממשלה.

הצלחתו של המנמ"ר הממשלתי תהיה ביכולת שלו לתקשר עם מנמ"רי הממשלה הקיימים. מצד אחד, המנמ"רים סבורים שיש צורך בסמכות עליונה שתכוון אותם ותסייע להם. מצד שני, הם חרדים למעמדם ולחופש הפעולה שלהם. האיש שייבחר על ידי שר האוצר לנהל את הספינה הזו, ששמה משרד המנמ"ר הממשלתי, יצטרך ללכת בין הטיפות, ברגישות רבה אבל גם בנחישות. הרבה מאוד תלוי בגיבוי שהוא יקבל משר האוצר, משרי ממשלה אחרים ומראש הממשלה. בארצות הברית, למשל, מנמ"ר הבית הלבן כפוף ישירות לנשיא אובמה – לא פחות ולא יותר. בישראל זה כמובן לא קרה, מסיבות פוליטיות שונות ומשונות, אבל שיתוף פעולה ורצון טוב מצד כל הגורמים, במיוחד מנמ"רי הממשלה, יוכל להניב תוצאות טובות.

תהליך הקמת משרד המנמ"ר הממשלתי ארך כמעט שנה. יש לקוות שהליך איוש התפקיד באדם הראוי, יארך הרבה פחות. בורסת השמות כבר פורחת. לשר האוצר ולמנכ"ל המשרד, חיים שני, יש אפשרויות בחירה בין אנשים מעולים – הן מתוך השירות הממשלתי והן מחוצה לו. כל מה שצריך לעשות הוא לא לגרור רגליים.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מרק

    מנמר ללא יכולות קביעה וסמכויות משול לסתם ממליץ שהרי כל קביעותיו יטורפדו על ידי הנהלות של המשרדים תפקיד של בובה על חוט - להשתקת כל הטוענים שניהול המחשוב כלל לא צריך להיות בידי האוצר

  2. בועז דולב

    מסכים עם כל מילה. ניתוח מצויין. מקווה שיבחר/תיבחר מוביל מתאים שיוכל למנף את מערך הטכנולוגיה בממשלה ולהוביל אותו קדימה.

אירועים קרובים