חזון ה-IT של הרצל

עיריית הרצליה נמצאת בתנופת השקעות במיחשוב ● אמיר זיו, מנמ"ר העירייה, מדבר על הפרויקטים שעומדים על סדר היום של הרצליה, על המכרז המשותף עם עיריית רעננה ועל אינטרנט חופשי לתושבי העיר ברחובה הראשי ● מיחשוב ענן? לא, תודה

עיריית הרצליה נמצאת בימים אלו בתנופת השקעות בתחום ה-IT כדי לקדם פרויקטים שנועדו לשפר את תפקוד העירייה ושיפור השירות התושבים. לפני כחודש יצאה העירייה למכרז גדול להחלפת כל מערכות הליבה שלה. המכרז נערך ופורסם במשותף עם עיריית רעננה, מהלך ראשון מסוגו בתחום המכרזים של הרשויות המקומיות.

השבוע אמורה העירייה לחלק מחשבים ניידים למורים בבתי הספר בעיר, במסגרת פרויקט תיקשוב כללי שנעשה בעיר, ביוזמת יעל גרמן, ראש העיר ובמימון העירייה. בתוך זמן קצר תיישם העירייה פרויקט ייחודי של רשת אלחוטית חינמית לכל תושבי העיר ברחובה הראשי, סוקולוב – המשמש כמרכז בילויים, מסחר ותרבות.

את הפרויקטים האלו מוביל אמיר זיו, מנמ"ר העירייה, שעומד בראש מחלקה צנועה של 14 עובדים. זיו הגיע להרצליה לפני מעט יותר מארבע שנים, לאחר שסיים את שירותו הצבאי. בתפקידו האחרון היה זיו מנהל פרויקטים בשוהם, אחת היחידות לוט"ם שבאגף התיקשוב.

מה המוטו של האגף שאתה עומד בראשו?
"המוטו שלנו הוא לתת שירות לעובדי העירייה תוך שימוש כלים מתקדמים. השאיפה היא להיות תמיד בחזית הטכנולוגיה כדי לסייע לעובדים לתת שירות טוב יותר לאזרח. אנו שמים דגש מאוד חזק על קידום תשתיות ומתן מענה לשרידות גבוהה. בימים אלו אנו משלבים מערכת NAC המבצעת בקרת גישה ושו"ב על כל הרשת. אני נוקט במדיניות אבטחה מאוד קשוחה ובעזרת רכיבי אבטחה נמנע מצבים שעובד יגיע עם דיסק-און-קי ויוכל לבצע פעולות מזיקות. צריך לשמור על איזון בין הגנה על הרשת לבין מתן חופש למשתמשים לעבוד. לא מכבר זכינו לשבחים ממבקר העירייה, שציין בדו"ח הביקורת האחרון שלו, כי העירייה מפעילה מדיניות אבטחת מידע ברמה גבוהה ביותר ומקפידה על נהלים. זה לא טריוויאלי שמבקר מרעיף עליך שבחים.

שירותי ה-IT שאנו נותנים ואכיפת מדיניות האבטחה הם מורכבים. בעירייה בלבד יש כ-500 משתמשים, שפרוסים באתרים שונים בעיר, וכן אנו משרתים כ-30 בתי ספר ועשרות גני הילדים. אנשי האגף מתאפיינים ברמה מקצועית גבוהה, מוטיבציה ומחויבות".

אילו פרויקטים עומדים כיום על סדר היום של העירייה?
"שילבנו במחלקה שלי מערכת ניהול משימות, TimeMaker, והרחבנו את השימוש בה ללשכת ראש העירייה, המנכ"ל ומנהלי האגפים והמחלקות. המערכת מאפשרת שליטה על כל המשימות והפרויקטים הרבים שנעשים בעירייה. יעל גרמן, ראש העירייה, הייתה הראשונה להשתמש בכלי, ובעקבותיה כל המנהלים. המערכת מאפשרת בקרה יעילה על ביצוע משימות, שקיפות, מתן מענה בזמן אמת על קשיים, עמידה ביעדים ומחויבות גדולה של העובדים.

בנוסף, שילבנו פורטל ארגוני פרי פיתוח עצמי על בסיס WSS, והוא מכיל את כל המידע הדרוש לעובדי העירייה. מערכת ה- GIS העירונית שלנו מפותחת מאוד ומכילה מידע עשיר ורב לתושבים, כגון מידע על גוש חלקה, סטטוס נגישת של מקומות לנכים, מצלמות מנתיבי איילון שמדווחות על עומסי תנועה, והודעות על חומרים מסוכנים.

כעת אנו נכנסים לפרויקט דיוור אלקטרוני, שיאפשר לתושבים לקבל את כל חשבונות העירייה בדואר האלקטרוני, ובכך לחסוך ניירת שמצטברת בבית. נעשה זאת גם בעזרת iPost, שעימו ניתן לשלם את החשבון באופן מקוון.

בימים הקרובים תופעל במרכז העיר רשת אלחוטית חינמית לשירות המבקרים במקום, אנו גאים לספק את השירות הזה לאזרחים. בתחום התשתיות אנו משדרגים את שרת הדואר מגרסת אקסצ'יינג' 2003 לגרסת 2010, ובשנה הבאה נשדרג גם את בסיסי הנתונים מ- SQL 2003 ל-2008. עלות כל אחד מהפרויקטים היא עשרות אלפי שקלים, עם רישיונות.

פרויקטים נוספים הם 'חושבים ירוק' שמשתלב עם וירטואליזציה והחשבונות שישלחו בדואר אלקטרוני, שילוב מערכת לניהול מסמכים לאגף משאבי אנוש ומחלקת שכר במערכת השכר של חילן, הכנסת רכיב BPM בהליכי ערעור על קנסות וחניה. בנוסף, במחלקת הכנסות העירייה שולבה מערכת לניהול תורים וכעת בוחנים לשלבה גם באגף ההנדסה, כולל אפשרות להזמין תור דרך האינטרנט. בנוסף אנו עובדים כעת על פרויקט פוטוגרמטריה גדול מאוד עם חברת החשמל, למיפוי כל העיר כדי להגביר מהלכי חיסכון והתייעלות".

כיצד מתייחסת הנהלת העירייה לנושא ה-IT ומהי רמת השת"פ?
"כל הנעשה פה הוא בזכות תמיכה בלתי מסוייגת של ראש העיר, המנכ"ל והנהלת העירייה. אני חבר בפורום של מנהלי האגפים בעירייה, ושם מתקבלות החלטות על פרויקטים חוצי ארגון שאגף ה-IT בראשותי משולב בהם, או מוביל אותם".

יצאתם למכרז משותף עם עיריית רעננה. מה התגובות?
"המכרז מטפל בכל מערכות הליבה בעירייה: גביה, ניהול תקציב, הנהלת חשבונות , לוגיסטיקה וחינוך. כיום אנו עובדים במודל של לשכת שירות, ומטרת המכרז היא לשפר דרמטית את המערכות, להוזיל עלויות ולהעביר את כלל המערך אלינו. מדובר באתגר עצום. הסיבה העיקרית להעברת המערך אלינו היא הרצון להיות הבעלים של מערכות ה-IT והמפקחים על אבטחת המידע. כך, אוכל לסמוך על עצמי ועל אנשי כשאדע שהשליטה היא בידי. לא אוכל לפרט בנושא כי המכרז מתנהל כעת בעיצומו".

מדברים כיום על מעבר לענן. האם אתם שוקלים את הנושא?
"בשל הרצון לבעלות על המערכות ודרישות אבטחת מידע בשל חוק הגנת הפרטיות, אין בכוונתנו להיכנס בטווח הקרוב למיחשוב ענן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים