השבוע שהיה

המכביה שנפתחת היום תיבחן לא רק הישגים ספורטיביים, אלא גם את מערכות המיחשוב המתקדמות שהושקעו באירוע הספורט הציוני ● סערת המאגר הביומטרי מסרבת לדעוך ומעלה חששות אמיתיים ● דו"ח מבקר המדינה מצביע על הליקויים באבטחת המידע של המיחשוב הממשלתי, אבל השיירה ממשיכה לעבור ● ושני אירועים מוצלחים לסיום, רגע לפני שאוגרים כוחות לרבעון הרביעי והמסקרן

1. ספורט, ציונות ו-IT
נשיא המדינה, שמעון הפרס, יספק הערב (ה') את אות הפתיחה למכביה ה-19, שתימשך עד סוף החודש. המכביה היא ללא ספק שילוב מעניין וכנראה ייחודי בין ספורט לציונות, ללא מירכאות ובלי בושה. 9,000 ספורטאים יהודים ועוד 20 אלף מלווים ומשפחות מגיעים לארץ, במטרה להתחרות במגוון ענפים ולהציג הישגים מרשימים, וכן כדי לראות את הארץ, לסייר בה – ואולי גם למצוא חתן או כלה להקמת משפחה.

בין כל אלה, למכביה יש גם היבט טכנולוגי. כך, כל האירוע, מ-א' ועד ת', לא יכול היה להתקיים ללא מערך מיחשוב משוכלל שטיפל בכל תהליכי ההכנות, שהחלו כבר לפני כשנתיים. זהו פרויקט מיחשוב ייחודי: מצד אחד הוא עוסק ביישומים קריטיים, שאין מצב בעולם שהם לא יפעלו או ייעצרו, ומצד שני מדובר בהשקעה כספית בהיקף של כמיליון שקלים, שמיועדת לטווח קצר בלבד. אם ניקח בחשבון את ההכנות, מדובר על פרויקט שאורך חיי המדף שלו לא עולה על שנה בסך הכל. בעוד ארבע שנים, במכביה ה-20, חלק גדול מטכנולוגיות אלו כבר לא תהיינה רלוונטיות.

על פי כל חישובי ROI, מדובר בפרויקט יקר. בעיניים עסקיות, אפשר לומר שזהו פרויקט לא כלכלי לחלוטין. זה האתגר שעמד בפני טלדור, שזכתה במכרז לאירוע, ובפני מנמ"ר המכביה, מירון שוימר. התוצאות שתראו בשבועיים הקרובים הן שילוב בין שימוש נבון במוצרים ובטכנולוגיות קיימות, מבלי להמציא את הגלגל מחדש, ושל ניהול שליטה ובקרה ברמה הכי גבוהה שאפשר. השבועיים הבאים יהיו ימי מבחן להרבה מאוד אנשי IT, בטלדור ובחברות האחרות שלוקחות חלק במכביה. כולנו מחזיקים להם אצבעות.

2. השד הביומטרי
הסערה סביב המאגר הביומטרי רחוקה מלהסתיים. הממשלה, כמו גם הארגונים המתנגדים, מלעיטים את הציבור בתסריטי אימה. השבוע זה הגיע למשכן הכנסת, כאשר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ משה גפני, ניהל ביד רמה את הדיון שעסק במאגר הביומטרי. האולם היה מלא מפה לפה – בתומכים בניסוי ובעיקר במתנגדים לו.

כך, בסמוך לשולחן הח"כים, נוצרה קואליציה לא טבעית ומעניינת של נציגי ימין ושמאל, שתקפו את סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום (הליכוד ביתנו), ושאלו שאלות נוקבות. בלט במיוחד ח"כ מאיר שטרית (התנועה), אדריכל המאגר הביומטרי, שהיה נסער מאוד. שטרית, היו"ר הקודם של ועדת המדע והטכנולוגיה, הקדיש מחייו שעות רבות לקידום החוק המדובר. הוא תומך בדברי שר הפנים גדעון סער, לפיו כל ההיסטריה סביב המאגר היא מוגזמת ומיותרת. אם זה היה תלוי בו, אמר, היה מדלג על הפיילוט ומחייב מיד כל אזרח לגשת ללשכת מרשם האוכלוסין ולתת טביעת אצבע וצילום פנים.

המאבק הציבורי רק החל. למרות שמדובר ביחסי כוחות א-סימטריים בעליל, נראה כי מוקדם עדיין לקבוע עובדות בשטח. המתנגדים פועלים בהתנדבות מלאה – ללא משאבים ותקציבים, אבל עם הרבה אמונה ורצון טוב. בניגוד לתוויות שמנסים להדביק להם, המתנגדים לא שייכים לשום מפלגה – לא מדובר בפעילי שמאל או במתנגדים לממשלה הנוכחית. המאחד ביניהם הוא המחשבה כי לספק טביעות אצבע ותצלומי פנים למדינה, במטרה שתרכיב ממנו מאגר לשימושים שונים, היא תופעה אנטי-דמוקרטית ומסוכנת.

3. האם אנחנו מוכנים לשעת אסון?
דו"ח מבקר המדינה פורסם אתמול (ד') וחשף באופן בלתי מפתיע ליקויים בנהלי אבטחת המידע של מערכי המיחשוב הממשלתיים. הוא גילה לנו, שמדינת ישראל לא ערוכה מספיק בכל מה שקשור ל-BCP ו-DRP. זה לא רק בממשלה, אלא גם במשרדים שאמורים לוודא שיש DRP באותם מגזרים ותשתיות קריטיות. הכוונה היא לפרסה שקיימת במשרד להגנת העורף, רשות החירום הלאומית (רח"ל) ומשרד הביטחון.

היעדר הגדרה מדויקת מי אחראי על מי יוצרת כאוס חמור, שמשליך גם על היערכות המשק ל-BCP, תהליך שמבוסס קודם כל על מחשבים ומערכות מידע. אחת התוצאות החמורות במיוחד: הוראה שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו למערכת הביטחון, עוד ב-2008, לפיה יש להיערך בתוך 30 יום לגיוס חירום של מילואים באמצעות הסלולר, לא מומשה עד היום. למה? ככה. כולם מאשימים את כולם. כולם יקראו את הדו"ח ויניחו אותו בארון הספרים, עד לדו"ח הבא או עד לאסון הבא. מה שיבוא קודם.

4. נערכים לאחרי החגים
שבוע זה הסתיים בשני כנסים מוצלחים: C5 Israel למגזר הביטחוני וכנס המפגש החצי שנתי של C3. בכנס הצבאי דיברו על צה"ל ברשת, וב-C3 דיברו על העידן החדש של המנמ"ר ועל העתיד של ישראל דיגיטלית. אלו הם שני הכנסים האחרונים לקיץ הקרוב. בשבועות הקרובים כולנו נעסוק במרץ רב בהכנות לכנסים המרתקים שמחכים לנו מיד לאחר הקיץ והחגים. כנסים שיסמלו את הפעילות העמוסה שצפויה במשק לקראת הרבעון הרביעי של שנה בעייתית זו. יש לקוות שהתוצאות העסקיות של רבעון זה יסמלו את תחילתה של שנה טובה ומניבה יותר. אתם מוזמנים לעקוב ולהציע.

שבוע טוב לכולם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מקסים

    בלי לדעת כלום אני בטוח שאנחנו לא מוכנים כמו שצריך לשעת חירום ככה זה אצלנו

אירועים קרובים