פודקאסט אנשים ומחשבים: כיצד ניגשים לפרויקטי דאטה בארגון?

הפעם שמענו בפודקאסט טיפים מהשטח מהמומחים של חברת נס, איך להטמיע בצורה נכונה פרויקטים, ואיך הבינה המלאכותית יכולה לסייע

טניה שמואל, מובילה מקצועית של תחום הדאטה בחטיבת הדיגיטל והדאטה של נס; וטל וויין, מומחה תשתיות ומסדי נתונים בחטיבת נספרו.

בפרק החמישי של הסדרה NESS TALK, לרגל עשרים וחמש שנה של חברת נס, התארחו באולפן אנשים ומחשבים, טל וויין מומחה תשתיות ומסדי נתונים בחטיבת נספרו – קבוצת המוצרים והפתרונות של חברת נס; וטניה שמואלמובילה מקצועית של תחום הדאטה בחטיבת הדיגיטל והדאטה של נס.

לטניה וטל ניסיון מצטבר של למעלה משלושים וחמש שנה בתחום ה-BI וארכיטקטורת תוכנה. בראיון הם מסבירים איך ניגשים לפרויקטי דאטה בארגון, מדוע טיוב המידע הוא קריטי, וכיצד הבינה המלאכותית משפיעה על עולם ה-DATA ולוקחים אותו לשלב הבא בארגון.

טניה וטל, נתחיל בהיכרות אישית עם המאזינים. ספרו קצת על עצמכם
טל: "אני חי את עולם הדאטה כבר למעלה מחמש עשרה שנה, ובמהלך השנים התרחבתי גם אל העולמות של ניהול מוצר, ארכיטקטורה, פרויקטים ואסטרטגיה. עשיתי גם פרויקטים בתחום ה-AI. לחברת נס הגעתי לא מזמן, משטראוס אסטרטגיה. אני תושב מודיעין. יש לי תארים בהנדסת תוכנה ומנהל עסקים".

מה תחום האחריות של שלך בחברת נס?
טל: "אני ארכיטקט תוכנה וגם יועץ בתחום של מסדי נתונים ובעיקר בעולמות של תשתיות בקבוצת המוצרים והפתרונות של נס, נספרו".

טניה: "אני עובדת ב-נס כבר 15 שנה. לפני זה עבדתי בחברות שונות גם כן בתחום של מערכות מידע, ERP, ובפרויקטים גדולים. אני מנהלת מקצועית את תחום הדאטה בחטיבת הדיגיטל והדאטה בחברה – חטיבה המעניקה שירותי ופרויקטי דיגיטל ודאטה למאות ארגונים במשק. גרה בכפר סבא, אמא לשלושה ילדים".

מהי הגדרת תפקידך המדויקת?
טניה: "אני תופרת את הפתרון הנכון לארגון, החל מייעוץ אסטרטגי של הבנת הצורך של מה נדרש, זיהוי הבעיה העסקית ובחירת הפתרונות המתאימים, בעזרת הכלים שיש לנו להציע. המטרה היא בסופו של דבר לייצר פתרון ארגוני שעובד נכון וחכם".

איך ניגשים לפרויקט דאטה?
טל: "הטיפ הראשון הוא קודם כל – תשכחו מהפיתוי של לקפוץ ישר לבחירת כלי. כי לפני הכל, אנחנו שואלים מה אנחנו רוצים לדעת, או מה אנחנו מנסים לשנות. ומשם מתחילים לגלות מה שיש לנו, ורק אחר כך אפשר להיכנס לכל מיני כלים. לחברת נס יש עושר ענק של כלים ופתרונות שיודעים לעשות פעולות אוטומטיות, כמו למשל סריקה ומיפוי הדאטה בארגון, תהליך שללא כלים מתאימים שואב משאבי זמן רבים".

טניה: "קודם כל אתה מזהה את הבעיה העסקית שכואבת לך. בסוף, אין מה לעשות, יש לך איקס בעיות עסקיות שמציקות לך,ועכשיו. ואתה חייב לתעדף, ולא להתחיל לחפש כלים מגניבים. דבר נוסף שאנו מגלים בארגונים הוא שכדי להניע פרויקט צריך לגייס את בעלי העניין שיהיו בתהליך. במקביל אפשר לעשות את כל התהליכים האחרים, כמו מיפוי המידע, הכרת המערכות, וכל יתר התהליכים המוכרים. זאת כדי לראות איזה מערכות מחוברות לכל התהליכים הסטנדרטיים שיש. יש גם תופעות מוכרות בארגונים, שכעובד אחד מרכז אצלו המון מידע בקלסרים, אבל הוא לא ישתף אותו עם קולגות שלו, מכל מיני סיבות, בעיקר כדי לשמור על מעמדו. לכן צריך לגייס את העובד לצידך – כדי שהוא גם יניע אחרים".

אילו כלים טכנולוגיים קיימים כדי לבצע תהליכים בתחום הדאטה?
טל: "למשל, חברת סטארט-אפ ישראלית שאנו מייצגים פיתחה כלי שעוזר לארגון למפות את כל הדאטה, למצוא את ההקשרים, שמסדר את הטבלאות של הדאטה בייס, ולבסוף מביא את זה בצורה ויזואלית לדשבורד, כמו שהמשתמש מכיר. הכלי הזה חוסך המון שעות".

מה ה-ROI שאתם מוכיחים למנכ"לים ולמקבלי ההחלטות העסקיים?
טניה: "זה אוסף של פתרונות שונים, שבסוף מוכיחים שהצלחת לממש את המטרה ולתת תובנות עסקיות אמיתיות למקבלי ההחלטות. אין דבר כזה לעשות פרויקט אחד כללי לכל הארגון, אלא כפי שנאמר – רק לפי הבעיות שאיתרת. ואז הולכים בשלבים לתהליכים השונים. כאן עומדים לרשותנו כלי AI, וגם נושא של הענן, שנותן לנו מענה ליכולת שלנו לאגור מידע במקום אחד".

יש לכם דוגמאות לארגונים שאתם עובדים איתם?
טל: "אנחנו מלווים משרדי ממשלה, מגזרי תעשייה, וגם חברות סטארט-אפ. אגב, לא כל פעולה היא פרויקט החלפה של מערכות. לפעמים ארגונים צריכים סיוע במשהו מאוד מוגדר, נניח בארגון בריאות שחיפש פתרון שיסייע לרופאים לתת את התרופה המתאימה למחלה מסוימת. כלל, עובדים עם כל המגזרים ועם ארגונים בכל סדרי גודל".

עד כמה טיוב המידע בארגון הוא קריטי ואיך אפשר לטפל בזה?
טל: "יש סיבות רבות שהדאטה הוא לא מטויב. למשל, חברה שרכשה הרבה חברות והמידע לא ממש מסונכרן וצריך לחבר את הדאטה. טיוב הוא כאב ראש מאוד גדול, ואף אחד לא ממש מתלהב לעשות את זה, אבל כולם מבינים שזה הכרחי. יש כלים אוטומטים שיודעים לבדוק את טיב הדאטה ולהצביע על כפילויות או דברים לא תקינים, ואת זה, כמובן, אנחנו ב-נספרו יודעים לספק באמצעות כלים ופתרונות בסט פרקטיס".

ואם אני רוצה AI?
טל: "שילוב AI עדיין לא יפתור את עניין טיוב המידע. חברת ביטוח, לדוגמה שהציבה בוט שישיב על פניות לקוחות. עשתה לכאורה תהליך נכון. אבל אם תהיה שאלה של לקוח שהבוט יתקל בדאטה שיש לו שתי תשובות סותרות, או שאין מדיניות ברורה בארגון לנושא, הבוט לא יידע להשיב, או ישיב לא נכון. ואז כל עניין ה-AI לא עזר. כפי שנאמר, אין מנוס מטיפול בדאטה הארגוני".

ובכל זאת איך אתם רואים את ה-AI משתלב במהפכת הדאטה?
טל: "אין ספק שהבינה המלאכותית תגדיל את ההשפעה שלה על כל עולם ה-BI, הדאטה, וארגונים צריכים להיערך לזה. AI תעשה אימפקט משמעותי רק בארגונים שהדאטה שלהם יהיה מטויב ומאורגן נכון. כלומר, אין מנוס – חייבים להתחיל לטפל בדאטה הארגוני באמצעות מומחים, כלים ושילוב של שניהם בצורה נכונה וחכמה".

להאזנה לפרק המלא – לחצו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים