ליצור חוסן ארגוני: מה נדרש בניהול והובלת ארגון בזמני משבר?
בשנה האחרונה, בתוך התמודדות עם אתגרים ענקיים, נלמדו שיעורים חשובים במנהיגות וניהול משברים ● מנכ"ל מד וואן, רוני שדה, מפרט את תובנותיו ומציע טיפים מעשיים למנהלים כיצד להוביל ביעילות גם בזמנים מאתגרים

השנה האחרונה הציבה את המשק הישראלי בפני אתגרים חסרי תקדים. השינויים הכלכליים והגיאופוליטיים בעולם, לצד לחצים בשוק המקומי ומצב החירום הביטחוני, העמידו במבחן את חוסן התעשייה שלנו. כמנהל מרכז נתונים מרכזי, המארח את המידע הרגיש של גופים קריטיים בישראל, נחשפתי לחשיבות המכרעת של תפקידנו בתמיכה בתעשייה – גם בשגרה, ובמיוחד בזמני משבר.
בהתמודדות עם אתגרים משמעותיים, למדנו שיעורים חשובים במנהיגות וניהול משברים. במאמר זה, אני משתף את התובנות שלי ומציע טיפים מעשיים למנהלים, המבקשים להוביל ביעילות גם בזמנים מאתגרים.
בזמן משבר, שיתוף פעולה עם מנהלים אחרים בתעשייה הוא כוח משמעותי. חילופי ידע, תובנות ומשאבים עם עמיתים יכולים לספק פרספקטיבה חדשה ולהוביל לפתרונות יצירתיים. שיח פתוח בין מנהלים מחזק את כולנו, והופך את האתגרים להזדמנויות משותפות

מורכב ממספר אלמנטים שיש להיערך מראש לקראתם. חוסן ארגוני. צילום: Shutterstock
תוכניות מגירה: הבסיס לחוסן ארגוני
משבר אינו משאיר זמן להתארגנות – לכן, תוכנית מגירה חזקה היא קריטית. חשוב שכל ארגון יערוך, לפחות פעם בשנה, סימולציות לתרחישים – לבצע תרגילים ולהתכונן לתרחישים שונים, החל ממתקפות סייבר ועד לשיבושים פיזיים. במרכזים שלנו אנו דוגלים במוכנות מתמדת, מתוך הבנה שהחירום של לקוחותינו הוא השגרה שלנו. עמידה בתקני המשכיות עסקית מחמירים, כמו ISO22301, מאפשרת לנו לנהל סימולציות שנתיות, להתכונן למגוון תרחישים – ממתקפות סייבר ועד אסונות טבע – ולהבטיח זמינות מלאה גם בזמני משבר.
עבורנו, בזמן המלחמה, המוכנות הזו הייתה קריטית, אנחנו מוכנים למצבי קיצון ברמת הלקוח הבודד וברמה הלאומית. נערכנו לחירום מבחינת זמינות הצוות, מלאי הסולר, המים והחשמל, והצלחנו לשמור על מאה אחוז זמינות, תוך דאגה לנתונים הרגישים של הארגונים הגדולים בישראל. כך, גם בזמן המלחמה, הצלחנו לשמור על 100% זמינות ושמירה על המידע הרגיש של לקוחותינו. מרכזי הנתונים שלנו, המוגנים מפני איומים פיזיים וסייבריים, סיפקו המשכיות עסקית למאות ארגונים, בזכות תכנון יסודי וניהול מוקפד.
חיזוק הגנת הסייבר
משברים ביטחוניים מביאים עימם עלייה משמעותית באיומי סייבר – החל מניסיונות פישינג ועד התקפות מתוחכמות. התמודדות אפקטיבית מחייבת ניטור יזום, שימוש בכלים מבוססי בינה מלאכותית לזיהוי חריגות בזמן אמת, והדרכות שוטפות לעובדים. אבטחת סייבר היא משימה משותפת לכלל הארגון, ולכן יש להקפיד על עדכון שוטף של הצוותים ולהגביר את המודעות לאיומים המשתנים.
שקיפות ותקשורת ארגונית עקבית
בתקופות משבר, חוסר ודאות עלול לערער את המורל ולפגוע בקבלת החלטות. מנהלים חייבים להקפיד על תקשורת שקופה ועדכונים שוטפים לעובדים, לקוחות ושותפים. מעורבות העובדים היא קריטית – הם עמוד התווך של הארגון. תמיכה בהתמודדות עם מתח וחרדה, לצד הדגשת הישגים ו"חגיגת" הצלחות קטנות, מחזקת את תחושת השייכות ושומרת על המוטיבציה.
שיתוף פעולה בין-ארגוני
בזמן משבר, שיתוף פעולה עם מנהלים אחרים בתעשייה הוא כוח משמעותי. חילופי ידע, תובנות ומשאבים עם עמיתים יכולים לספק פרספקטיבה חדשה ולהוביל לפתרונות יצירתיים. שיח פתוח בין מנהלים מחזק את כולנו, והופך את האתגרים להזדמנויות משותפות.
מבט קדימה
משברים מאתגרים, אך עם הכנה מוקדמת, גמישות ושיתוף פעולה, ניתן לנהל אותם בהצלחה. כמנהלים, תפקידנו לא רק להבטיח את המשכיות הפעילות, אלא גם לדאוג לרווחת העובדים והלקוחות.
אני קורא למנהלים בזמנים סוערים: שמרו על מיקוד, הסתגלו למציאות המשתנה ואל תשכחו את הממד האנושי שבמנהיגות. כך נוכל לא רק לעמוד בכל סערה, אלא לצאת ממנה מחוזקים.
הכותב הוא מנכ"ל חברת מד וואן
תגובות
(0)