ה-Industry 4.0 כבר כאן; למה התעשייה בישראל טרם אימצה אותה?

בעזרת הטכנולוגיות החדשות עובדים יכולים לנווט בביטחון בתעשייה 4.0, להגביר את הדיוק, לשפר את הבטיחות ולטפח שיתוף פעולה, וכך להשיג פרודוקטיביות וחדשנות חסרות תקדים בייצור

12/12/2023 13:25
דרור מרום, מנהל חטיבת אלחוט & IOT בבינת תקשורת.

טכנולוגיות Industry 4.0 מעצבות מחדש את התפקידים והיכולות של העובדים בחזית נוף הייצור המתפתח במהירות. מספר טכנולוגיות מובילות את השינוי הזה, כולל מציאות רבודה (AR), מציאות מדומה (VR), תאומים דיגיטליים, IoT (האינטרנט של הדברים), כלים משותפים ובינה מלאכותית. בעזרת טכנולוגיות אלה, עובדים יכולים לנווט בביטחון בתעשייה 4.0, להגביר את הדיוק, לשפר את הבטיחות ולטפח שיתוף פעולה, וכך להשיג פרודוקטיביות וחדשנות חסרות תקדים בייצור.

למרות שהטכנולוגיות השונות כבר זמינות וקלות מאוד לשימוש, התעשייה בישראל ברובה עדיין לא אימצה אותן. כלים של מציאות רבודה ומציאות מדומה יכולים לסייע לתעשיות ולתחומים רבים ומגוונים – מתקני אנרגיה, מערכת הביטחון, מפעלים, איצטדיוני ספורט, שדות תעופה, נמלי ים, בתי חולים ועוד. בעקבות 7 באוקטובר, למשל, במערכת הביטחון עושים שימוש ב-AR וב-VR כדי לדמות באמצעות סביבה וירטואלית את האירועים שהתרחשו בשטח.

מדוע כדאי לאמץ את הטכנולוגיות החדשות?

מדוע כדאי לאמץ את הטכנולוגיות האלו? מציאות רבודה מאפשרת לקרב בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי. תארו לעצמכם עובדים בקו החזית, המקבלים מידע ויזואלי בזמן אמת שמנחה אותם בתהליכי הרכבה, פתרון תקלות, שירות ותמיכה באופן שוטף, וכך משפרים את הדיוק ומפחיתים שגיאות בין אם פעילות מרחוק או בשטח. כלי AR (משקפיים או מחשבים) מאפשרים לעובדים להציג או לקבל הוראות עבודה שלב אחר שלב, הערות ושכבות-על אינטראקטיביות, כדי להבטיח שכל פעולה תואמת את הסטנדרטים הנדרשים.

כמו כן, מציאות רבודה ומציאות מדומה יכולות לסייע במיוחד בהדרכות עובדים ובבטיחות. בעזרת מציאות רבודה אפשר להכשיר את העובדים הקדמיים לבצע משימות במקצועיות ובדיוק הנדרש, וכך להגדיל את הפריון והאיכות. הדמיות VR מאפשרות לעובדים לחוות תרחישים מציאותיים של פעילות בתוך סביבות מבוקרות. גישה טרנספורמטיבית זו מאפשרת לעובדים לחוות ולהגיב למצבים מסוכנים, בניית זיכרון שריר וכישורי קבלת החלטות. על ידי תרגול בסביבות וירטואליות, העובדים מוכנים טוב יותר לנווט אתגרים בעולם האמיתי בבטחה. VR לא רק משפר את האימונים, אלא גם מטפח תרבות של אמצעי בטיחות יזומים, מזעור סיכונים ומניעת פציעות.

"טכנולוגיות Industry 4.0 מעצבות מחדש את התפקידים והיכולות של העובדים בחזית נוף הייצור המתפתח במהירות. מספר טכנולוגיות מובילות את השינוי הזה, כולל מציאות רבודה (AR), מציאות מדומה (VR), תאומים דיגיטליים, IoT (האינטרנט של הדברים), כלים משותפים ובינה מלאכותית. בעזרת טכנולוגיות אלה, עובדים יכולים לנווט בביטחון בתעשייה 4.0, להגביר את הדיוק, לשפר את הבטיחות ולטפח שיתוף פעולה, וכך להשיג פרודוקטיביות וחדשנות חסרות תקדים בייצור"

בהקשר זה, חשוב להכיר גם את הטכנולוגיה Digital Twins (תאומים דיגיטליים), שהיא אמנם לא נחשבת לחדשה באקוסיסטם של טכנולוגיות טרנספורמציה דיגיטלית, אך חברות רבות עדיין לא אימצו אותה, ואף אינן מכירות את היתרונות הרבים שהיא מספקת. תאומים דיגיטליים הם למעשה העתקים דיגיטליים, המשקפים מכונות, תשתיות ופעילות מהעולם האמיתי בתוך התחום הווירטואלי. התוצאה מנגישה למשתמשים תובנות חסרות תקדים לגבי התנהגות וביצועי אותם נכסים בזמן אמת. מאגר המידע הזה הופך לבסיסי לקבלת החלטות מושכלות ומסייע לתכנן פעילות עתידית מבלי לפגוע או לשנות דבר בנכס המקורי.

ההתקדמות האחרונה בתחום הבינה המלאכותית (AI) הופכת את כלי הטרנספורמציה הדיגיטלית ליעילים יותר. באמצעות עיבוד כמויות אדירות של נתונים, אלגוריתמי בינה מלאכותית מספקים לארגונים תובנות תחזוקה חזויות לגבי ביצועי ציוד ובעיות פוטנציאליות. במהלך זרימות עבודה תחזוקה, הוא יכול לנתח את פעולות העובדים, לספק משוב בזמן אמת, ולהבטיח שהם עוקבים אחר ההנחיות הנכונות. בעתיד, הבינה המלאכותית תשתלב יותר עם טכנולוגיות אחרות של Industry 4.0 ותשפר את הפרודוקטיביות, היעילות וראיית הנולד בקו החזית.

לסיכום, באמצעות הטכנולוגיות שלעיל מנהלים ועובדים יכולים לשתף פעולה בצורה חלקה ולחלוק ידע. מומחים יכולים לסייע לטכנאי שטח בזמן אמת במשימות מורכבות באמצעות כלי שיתוף פעולה מתקדמים, כמו מציאות רבודה מרחוק (AR), מציאות מדומה (VR) ופגישות וירטואליות. שילוב נתונים של IoT ושכבות-על של מציאות מוגברת הופכים את העובדים ליותר פרודוקטיביים. באמצעות AR ו-VR ניתן לספק הנחיות בטיחות, פרוטוקולי תאימות והוראות שלב אחר שלב. האינטראקציה בזמן אמת פירושה, שהעובדים יכולים לחלוק מידע ולקבל תמיכה שהם צריכים, לא משנה היכן הם נמצאים. טכנולוגיות שיתוף פעולה מחוללות מהפכה בהדרכה, בפתרון בעיות ובקבלת החלטות, ויוצרות תרבות של שיפור מתמיד.

 

הכותב הוא מנהל חטיבת אלחוט & IOT בבינת תקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים