אתם שפויים? תיאוריות הקונספירציה חוגגות – מכל הצדדים

מה ומי עומדים מאחורי תיאוריות הקונספירציה ששוטפות את המדיה החברתית משעות הבוקר (א')? מה שזה לא יהיה, אל תתפתו אליהן

תיאוריות הקונספירציה השתוללו השבוע ברשת. "צה"ל ידע".

הבוקר – עדיין תחת ההלם של אירועי אתמול המבעיתים, כשעוד מתקיימת לחימה בכמה וכמה ישובים בדרום, שאנשים עודם נצורים בהם, כשהחטופים הרבים עוברים השד יודע מה בעזה, כשאנחנו עוד עסוקים בספירת מתינו ולא יודעים עד כמה הספירה תתארך, והלב נמחץ על הזוועה – נמלאו הרשתות החברתיות בתיאוריות קונספירציה על מה "באמת" קרה.

ולא מדובר רק בשאלות ובתהיות המהדהדות עצמן לכל עבר אלא בקביעה די נחרצת שכל האסון הזה היה מכור. כן, מכור.

שוב כולם נופלים ב"קסם" של תיאוריית קונספירציה חסרת כל הגיון – אם בצה"ל ידעו שהחמאס מתכונן, ושיתפו פעולה כדי לחסל את ממשלת נתניהו – זה עשרות בכירים בצבא שידעו, זה אלפי פקודיהם ששמעו בשיחות בחדרי המצב, זה בני משפחה של כל אלו ששמעו לבטח בשיחות פרטיות – איש מהם לא דיבר זה עם זה על כך? אפילו לא אחד בישראל הקטנה שהזהיר, שפטפט, שהתקומם על החלטה להסתיר כזה דבר עצום, הרסני ומטורף שמתגבש ומתגעש עלינו?

רבבות גולשים בפייסבוק, טוויטר, טיקטוק ובוודאי ובוודאי בערוצי טלגרם וקבוצות ווטסאפ השונות, החלו משתפים את דעתם שבמהותה הטענה כי לא ייתכן שמתקפת חמאס בסדר גודל כזה לא זוהתה על ידי צה"ל. שהיו מי שהתעלמו, או אף שיתפו פעולה והינדסו את האירוע המחריד. בין השאר נעשה שימוש מאסיבי לא רק בפייק ניוז אלא גם בעדויות של לוחמים ותצפיתניות עבר על המצב בשטח והפער בינו לבין ההפקרות שראינו אתמול.

מי מפיץ את התיאוריות? מה עומד מאחוריהן?

באופן מפתיע, התיאוריות אינן משויכות רק לצד אחד של המפה הפוליטית, ובאופן מדהים מתגלה שקו דקיק מפריד בין הקונספירטורים נציגי המחנות בניסיונותיהם להראות שהצבא/הממשל עומדים במובהק מאחורי כוונת מכוון לאפשר לחמאס לבצע את זממו, או אפילו פעלו למען הצלחת הפלישה. כן כן, יש מי שטוענים כך, ולא מעטים.

מהצד הימני של המתרס הטענה הלא נתפשת היא שצה"ל, על קברניטיו שהם מתנגדי הרפומה, היה מעוניין לאפשר לחמאס לפגע בנו בהיקפים עצומים. מדוע? פשוט משום שהמטרה – להפיל את ממשלת הימין על מלא מלא, לסלק את בנימין נתניהו מהובלת המדינה ולפנות אותו להישפט על סעיפי האישום שקיימים נגדו – מקדשת את כל האמצעים… הגיוני.


מהצד השני של המתרס הפוליטי נשמעת הטענה שנתניהו ואנשיו הם שקיבלו התרעות מהצבא והתעלמו. או שאפילו פעלו בשת"פ עם חמאס, כדי לחזק את המשילות שלהם, כל אחד באזורו, על ידי הגדלת הפחד, השנאה והתיעוב בין הפלסטינים ליהודים ובין פלגי העם השונים.

ולא בטוח שאני מייצגת נכונה את התיאוריות, את הטעמים שלפיהם הן פותחו, או את הטענות שבהן. צריך כנראה להיות עמוק בפוזיציה כדי לדעת להסביר או להבין את שורשי הטיעונים ואת הרציונל המופרך להם. צירפתי כמה מהגישות כדי שתתרשמו בעצמכם.

"אתם מאמינים שיש בעולם ישראלי שישתף פעולה עם חמאס כדי שיהרגו אותנו?"

העיתונאי בן כספית פרסם היום בחשבונו ברשתות החברתיות את הפנייה הבאה: "מתקשרים אלי לוחמים. טייסי קרב לפני ואחרי גיחה. מפקדים שסיימו יממה של לחימה מטורפת, פנים אל פנים, מול מחבלים. הם מתחננים שמישהו יעשה משהו שיפסיק את הטירוף. הטירוף שלנו. תיאוריית הקונספירציה שיש בתוכנו בוגדים.

איזה בוגדים? שמקבלים כסף מחמאס כדי שבנותינו ייאנסו עכשיו בעזה? שמבסוטים לראות את הילדים השבויים בעזה? שיש להם דיל סודי עם חמאס? מישהו בונה על ג'ובים בחמאס? על "תוכנית להגנת בוגדים" של גדודי עז אל-דין אל קסאם?

אתם השתגעתם?

ויתרתם באופן סופי על צלם האנוש המפוקפק שלכם?

אתם מאמינים שיש בעולם ישראלי שישתף פעולה עם חמאס (לא, אני לא מתכוון למזוודות הדולרים שהם מקבלים כל חודש) כדי שיהרגו אותנו?

שיש בצמרת צה"ל או השב"כ אנשים שהם בעצם שתולים של חמאס?

מה עקץ אתכם? מי הרעיל אתכם? יש לכם מראה בבית?" 

בנוסף, ברשתות החברתיות נשמעות גם שלל הערכות שאלו בכלל האיראנים העומדים מאחורי הדברים. כיצד? הם ערכו, כך טוענים מי שדוגלים ברעיון, קמפיין שמטרתו לזרוע בהלה והרס בישראל ובמסגרתו זה הם שמפיצים את תיאוריות הקונספירציה.

לדברי כספית אוסיף את השנקל שלי: שוב כולם נופלים ב"קסם" של תיאוריית קונספירציה חסרת כל הגיון, כל אחד מהפוזיציה שלו. אבל אם בצה"ל ידעו שהחמאס מתכונן, ושיתפו פעולה כדי לחסל את ממשלת נתניהו – זה עשרות בכירים בצבא שידעו, זה אלפי פקודיהם ששמעו בשיחות בחדרי המצב, זה בני משפחה של כל אלו ששמעו לבטח בשיחות פרטיות – איש מהם לא דיבר זה עם זה על כך? אפילו לא אחד בישראל הקטנה שהזהיר, שפטפט, שהתקומם על החלטה להסתיר כזה דבר עצום, הרסני ומטורף שמתגבש ומתגעש עלינו?

אם התצפיתניות, כפי ששמעתי שיש הגורסים, קיבלו כולן חופשת פתע וכל מערך ההתרעה על חדירות הגדר נוטרל במכוון – אף לא תצפיתנית אחת שיתפה את החבר/ה שלה שסיפר/ה לחבר/ה שלו שהגבול פרוץ, וזה סיפר רק לחבר נוסף וכן הלאה? יש לכם איזו אשליה שבמדינה קטנה כמו ישראל הידיעה הזו הייתה מהר מאוד חורכת את המדיה החברתית ואת שיחות הסלון?!

את מפיצי התיאוריה מהצד השמאלי אשאל: מכל מתנגדי הרפורמה שמשרתים בצבא – איש לא קלט שהממשלה הורתה לצבא לא להתייחס לכזו היערכות ועשה בזה שימוש כדי להראות שמדובר בממשלת איימים מסוכנת? אפילו לא נהג צבאי אחד, ששמע באקראי שיחה של מפקדים לידו? תחשבו שוב!

ליגוננו הרב, כפי שלא רצינו להאמין בכך ביום כיפור 1973, מדובר פשוט במדינה שבה הצבא אינו כשיר או מקבל הוראות להגן על כולנו. לא בשל מחסור ביכולות, ואפילו לא מפאת קונספציה שגויה והיבריס כמו אז, אלא פשוט כי צה"ל היה עסק בהגנה על מתנחלים – לדברי הפרשן הצבאי אלון בן דוד בטלוויזיה אתמול בשעות הבוקר, "שלושת רבעי צה"ל נמצא עכשיו בכלל ביו"ש". הממשלה העבירה את כל הצבא מהעוטף לאבטחת שמחת תורה. לצערנו ולמרבית האימה, שמחה לא הייתה בחלקים אחרים של ישראל אתמול. ספק אם תשוב אי פעם.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דודי

    מושחתים אתם יותר מאנשי הקונספירציות. לא יאומן שמצאתם את האשמים - המתנחלים. אנשים ומחשבים הוא עיתון שלא אפתח עוד.

  2. ר

    חשבתי שכותב הכתבה רשם כתבה שוויונית, עד שהגעתי למשפט לקראת הסוף: "פשוט כי צה"ל היה עסק בהגנה על מתנחלים...", וזה לא מוריד אם אתה מציין שזה לדברי אלון בן דוד... עם כל הכבוד, הצבא בשגרה לא מחולק 3/4 לאזור עזה וגם לא 1/2... עזה הרבה יותר קטנה מיו"ש, למרות שפוטנציאלית יותר מסוכנת. הפייק, אם הוא אכן כך (מאמין שכן, למרות שלא נובע מרוע אלא מספקות שאכן קיימות), קשור לגודל המחדל הבלתי נתפס. ואת הפייק מהצד השמאלי כמובן שפחות הדגשת, אבל גם משם יש כאלה שמנצלים אץ המצב להביע שהמחדל הוא של ביבי (הוא לא כזה, הוא קודם כל צבאי- ביטחוני). גם הרצי הלוי, שנושא באחריות למחדל הביטחון, אינו אשם במידה ישירה - הוא ירש את אותה קונספציה מהרמטכ"ל כוכבי שירש מקודמו וכד'. בכל התרחישים שהיו בצה"ל לגבי פלישות חמאס לישובים, אף תרחיש לא היה קשה כמו מה שהיה אתמול בפועל. וכעת צריך לתת להרצי הלוי ולראש אמ"ן, עם כל המחדל והאסון הכבד מנשוא, לנצח את המלחמה ואחרי זה לתחקר, להשתפר וכמובן לבקש התנצלות כנה ממשפחות הקורבנות.

אירועים קרובים