המערבולת הדיגיטלית – תמונת מצב מעודכנת לשנת 2023

מה ניתן ללמוד ממסקנות מחקר אמפירי שביצע המרכז הגלובלי לחקר הטרנספורמציה הדיגיטלית - בשיתוף בית הספר למנהל עסקים IMD וחברת סיסקו - על השפעת המערבולת הדיגיטלית (Digital Vortex) על הענפים השונים?

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

הטרנספורמציה הדיגיטלית ממשיכה להיות אחד הנושאים שנמצאים במקום גבוה בסדר היום של רוב הארגונים. כל הארגונים מחפשים דרכים לשילוב טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות בתחומי הפעילות השונים שלהם, שילוב המביא לשינויים משמעותיים בחוויית הלקוח, בתהליכים העסקיים וביישום מודלים עסקיים חדשניים, כלומר – התאמות בצורת עשיית העסקים בעידן הדיגיטלי.

אחת השאלות המרתקות היא כיצד הטרנספורמציה הדיגיטלית משפיעה על הענפים העסקיים השונים – מי הם הענפים המושפעים ביותר ומי הם המושפעים באופן חלש ואולי כלל לא.

המחקר של 2023 הציף את העובדה שענף מוצרי ושירותי הטכנולוגיה עבר למקום הראשון מבחינת הקרבה לעין המערבולת. טכנולוגיה כגון ChatGPT הגיעה ל-100 מיליון משתמשים בתוך חודשיים, ומאתגרת מודלים עסקיים מוכרים וענפים שממוקדים בייצור תוכן

המרכז הגלובלי לחקר הטרנספורמציה הדיגיטלית, בראשות פרופ' מייקל ווייד – בשיתוף פעולה עם בית הספר למנהל עסקים IMD וחברת סיסקו (Cisco) – ביצע מחקר אמפירי להבנת השפעת המערבולת הדיגיטלית (Digital Vortex) על הענפים השונים. תוצאות המחקר הראשון פורסמו בשנת 2015, תחת הכותרת Digital Vortex – How Digital Disruption is Redefining Industries. מאז, הם עוקבים אחר השינויים והדינמיקה של המערבולת הדיגיטלית ומפרסמים כל שנתיים, דו"ח מצב המעודכן. במאמר הנוכחי נציג את התמונה המעודכנת לשנת 2023.

תמונת המצב לשנת 2023

המחקר הראשון פורסם, כאמור, בשנת 2015 והתבסס על מידע משאלונים שהופצו ל-941 מנהלים, ב-13 מדינות, מ-12 ענפים עסקיים, בעלי מחזור מכירות שנע בטווח שבין כ-50 מיליון דולר ועד ליותר מ-10 מיליארד דולר.

המחקר השתמש במטאפורה של מערבולת ומדד את המרחק של כל ענף עסקי מעין המערבולת הדיגיטלית. לאחר פרסום המחקר כתבתי את המאמר "המערבולת הדיגיטלית", שפורסם במגזין אנשים ומחשבים. החוקרים המשיכו במעקב אחת התפתחות המערבולת הדיגיטלית, ופרסמו מחקרים ב-2019 ו-2021. בעקבות הדו"ח מ-2021, פרסמתי את המאמר "המערבולת הדיגיטלית – תמונת מצב ל-2021".

לאחרונה פורסם הדו"ח העדכני לשנת 2023. במחקר זה השתתפו 650 מנהלים בכירים ממספר מדינות. המנהלים התייחסו לתובנות שלהם באשר לשיבוש הצפוי בענפים שלהם, וסיפקו את עמדתם לגבי הקרבה של הארגון שלהם לעין המערבולת.

המערבולת הדיגיטלית.

המערבולת הדיגיטלית. צילום: אינפוגרפיקה: רז הייפרמן

המחקר של 2023 הציף את העובדה שענף מוצרי ושירותי הטכנולוגיה עבר למקום הראשון מבחינת הקרבה לעין המערבולת. טכנולוגיה כגון ChatGPT הגיעה ל-100 מיליון משתמשים בתוך חודשיים, ומאתגרת מודלים עסקיים מוכרים וענפים שממוקדים בייצור תוכן. רבים מאמינים שלטכנולוגיה זו יש פוטנציאל להופעה של גל חדש של ארגונים, בדומה לארגונים שצמחו לאחר הופעת הסמארטפון (כמו אובר, Airbnb ואחרים, שהצליחו לשבש ענפים גדולים).

במקום השני נמצא ענף החינוך (שהיה במקום השישי במחקר 2021). מגיפת הקורונה האיצה את השיבוש בענף זה, עם המעבר להוראה ולמידה מרחוק, וזאת לאחר שנים של התקדמות איטית של יישום טכנולוגיות דיגיטליות במוסדות החינוך. רובם משתמשים במוצרים כמו זום, AR, VR, ביג דאטה ואנליטיקה מתקדמת, המאפשרים שיפור בחוויית הלמידה וביכולת ההתאמה לקצב ההתקדמות המותאם אישית לכל לומד.

במקום השלישי נמצא ענף הפיננסי, שעובר שיבוש משמעותי עם הופעת חברות הפינטק (FinTech), המציעות שירותים פיננסים בצורה קלה ונוחה לעומת השחקנים הפיננסיים המסורתיים.

הרגולטורים בכל העולם מקדמים התפתחויות אלה להגברת התחרותיות בענף הפיננסי. בישראל החלו להופיע בנקים דיגיטליים כגון ONE ZERO, פפר (Pepper), ורבים אחרים. טכנולוגיות כגון בלוקצ'יין, מטבעות דיגיטליים ומטבעות של בנקים מרכזיים (CBDC), מאיימות להביא לשיבושים נוספים. 

השיבוש הדיגיטלי ממשיך גם בענפים אחרים. חלק מהענפים שהיו קרובים לעין המערבולת ב-2021, התרחקו ממנה, אבל עדיין נתונים לסיכוני שיבוש משמעותיים.

למשל, ענף המדיה והבידור עבר ממקום ראשון ב-2021 למקום שביעי ב-2023, כתוצאה מהתבגרות ומיזוגים ורכישות. ענף הקמעונאות, שעבר בחלקו למסחר אלקטרוני ויישום של עגלות וחנויות חכמות ללא קופות, עבר ממקום שני ב-2021 למקום שישי ב-2023.

טרנספורמציה דיגיטלית – הכרחית כדי לשרוד

המחקר מציג תמונה עדכנית ודינמית על פני השנים, וכן מציג את התזוזות של הענפים. גם ענפים רחוקים יחסית מעין המערבולת, כגון ענף התעשייה, הופכים לדיגיטליים במהירות יחסית (תוך אימוץ עקרונות Industry 4.0), שימוש בטכנולוגיות חכמות לבניית קווי ייצור חכמים, מדפסות תלת-מימד, IoT, Digital Twins ועוד. גם ענפי הבנייה, שהיו רחוקים יחסית מעין המערבולת, מאמצים טכנולוגיות דיגיטליות כגון רחפנים, עגורנים המופעלים מרחוק, משקפי AR ו-VR, מדפסות תלת-מימד שמדפיסות חלקי בניין ועוד. ענף האנרגיה וחברות הגז, שהיו רחוקים יחסית, עוברים שינוי ומשתמשים כיום במיטב הטכנולוגיה הדיגיטלית.

השורה התחתונה של המחקר המשתרע על פני מספר שנים ברורה – אין ענף חסין בפני השיבוש הדיגיטלי. כל ארגון, בלי קשר לענף שבו הוא פועל, חייב ליישם את הטרנספורמציה הדיגיטלית כדי להמשיך ולהצליח בשנים הבאות.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים