האם מחשוב מרחבי ישנה את חיינו?

מחשוב מרחבי מספק הדמיה תלת ממדית דינמית בזמן אמת של מוצרים, חללים תעשייתיים ועובדים והאינטראקציה ביניהם, ורוב הסיכויים שהוא יהיה השלב הבא של הטרנספורמציה הדיגיטלית

07/11/2022 13:09
אסף גרין, מנהל שותפויות טכנולוגיות במעבדת החדשנות של NTT ישראל

מגיפת הקורונה השפיעה בשנתיים וחצי האחרונות כמעט על כל התחומים בחיינו ובפרט על כלכלת העולם. התנהגותם של אנשים והרגלי הצריכה החדשים אילצו חברות לשקול מחדש את האסטרטגיות שלהן ואת האופן שבו הן מתייחסות ללקוחות, מה שהאיץ את הטרנספורמציה הדיגיטלית במגזרים שונים.

כצפוי, שוק המציאות המדומה (VR), שהיה בולט כבר לפני כן, המשיך לצמוח במספרים (מכירות חומרה, הפקת תוכן ופיתוח אפליקציות), ובעקבות הקורונה, תחומים בתעשייה שרחוקים מאוד מתעשיית הבידור החלו להשתמש בVR- גם כן. הסיבה לכך היא המספר הגדול של משתמשים חדשים, שגילו את אפשרויות ה-VR בתחום הבידור, אבל מחפשים סוגים אחרים של שירותים, כגון הדרכה, חינוך, קמעונאות, שירותי בריאות, תיירות ואחרים.

השלב הבא עם התפתחות הטכנולוגיה – מחשוב מרחבי

מחשוב מרחבי (Spatial Computing) הוא פעולת הדיגיטציה של פעילויות של מכונות, אנשים, אובייקטים והסביבות שבהן הם פועלים כדי לאפשר ולייעל פעולות ואינטראקציות. מחשוב מרחבי הוא שם נרדף למציאות מורחבת (XR – Extended Reality), שהינה שילוב של מציאות וירטואלית (VR – Virtual Reality), מציאות רבודה (AR – Augmented Reality) ומציאות מעורבת (MR – Mixed Reality). מדובר בשימוש במרחב הפיזי כממשק מחשב באופן שמכונות כבר לא צריכות להיות קשורות למיקום קבוע.

האם מחשוב מרחבי הוא מונח חדש?

התשובה הקצרה היא לא. מחשוב מרחבי כמונח קיים מאז תחילת שנות ה-2000. המונח הוגדר על ידי סיימון גרינוולד (בוגר מעבדת המדיה של MIT) בתזה שלו ב-2003, כ-"אינטראקציה אנושית עם מכונה, שבה המכונה מודעת למיקום שלה ומסוגלת לתמרן ביחס לחפצים ולמרחבים אמיתיים".

מחשוב מרחבי הוא השלב הבא במיזוג של העולמות הפיזיים והדיגיטליים, שכן הוא "מעצים" את המציאות והסביבה שלנו, אך גם מבין את המרחב, ועל ידי כך מאפשר לתוכן המוקרן לקיים אינטראקציה עם הסביבה.

מחשוב מרחבי עושה כל מה שאפליקציות VR ו-AR עושות ומשלב יכולות אלה עם מיפוי מרחבי ברמה גבוהה כדי לאפשר למחשב לעקוב ולשלוט בתנועות ובאינטראקציות של אובייקטים בזמן שאדם מנווט בעולם הדיגיטלי או הפיזי. מחשוב מרחבי יביא בקרוב אינטראקציות בין אדם-למכונה ומכונה-למכונה לרמות חדשות של יעילות בתחומי חיים רבים, בהם תעשייה, תחבורה, שירותי בריאות ובית חכם. ענקיות הטכנולוגיה, כולל מיקרוסופט ואמזון, כבר מושקעות בטכנולוגיה זו.

איך הטכנולוגיה הזאת תעצב את עתידנו? כנראה בהיבטים רבים, אבל בואו נתמקד בשניים: תאום דיגיטלי ומטאוורס.

קונספט התאום הדיגיטלי

כפי שנכון ל-VR ו-AR, מחשוב מרחבי מתבסס על תפיסת "התאומים הדיגיטליים" המוכרת מ-Computer Aided Design (CAD). ב-CAD, מהנדסים יוצרים ייצוג דיגיטלי של אובייקט. ניתן להשתמש בתאום זה להדפסה תלת ממדית של האובייקט, לעצב גרסאות חדשות שלו, לספק הדרכה וירטואלית עליו או לצרף אליו אובייקטים דיגיטליים אחרים כדי ליצור עולמות וירטואליים.

מחשוב מרחבי לא רק יוצר תאומים דיגיטליים של עצמים, אלא של אנשים ומקומות – באמצעות GPS, מכ"מים, וידיאו וטכנולוגיות מיקום אחרות כדי ליצור מפה דיגיטלית של חדר, בניין או עיר. אלגוריתמי תוכנה משלבים את המפה הדיגיטלית הזו עם נתוני חיישנים וייצוגים דיגיטליים של אובייקטים ואנשים כדי ליצור עולם דיגיטלי שניתן לצפות בו, לכמת ואף לתפעל אותו.

מחשוב מרחבי עושה כל מה שאפליקציות VR ו-AR עושות ומשלב יכולות אלה עם מיפוי מרחבי ברמה גבוהה כדי לאפשר למחשב לעקוב ולשלוט בתנועות ובאינטראקציות של אובייקטים בזמן שאדם מנווט בעולם הדיגיטלי או הפיזי

במילים אחרות, מחשוב מרחבי מספק את הכלים לייצור תאום דיגיטלי של כמעט כל תהליך, שבו המשתמש יכול בקלות לבקר את התהליך שוב ושוב, ובאמצעות טכנולוגיית VR לשנות את התהליך בהתאם לצורך בזמן קצר ביותר. זה יהיה עוד יותר קל  ומהיר כאשר רשתות דור 5 יהפכו לזמינות יותר תודות לשיפורים משמעותיים ברוחב הסרט, קיבולת הערוץ, השהיה, אמינות ועוד.

המטאוורס

ממשק המשתמש למחשוב מרחבי יהיה שונה לחלוטין בעתיד מהאופן שבו רובנו מתקשרים עם מחשבים כיום (כלומר באמצעות כתיבה או מגע ומסך). לדוגמה, אינטראקציות נשלטות באמצעות העיניים, תנועות גוף או ידיים ובקרות קוליות. החומרה תהיה בלתי נראית. הרעיון של מחשבים קבועים ובהייה במסך שטוח ייראה כאבסורדי, כנראה כפי שאנו מסתכלים היום על השימוש בדיסקטים לשיתוף קבצים.

העניין הקיים סביב מחשוב מרחבי, המיזוג של פרסונות פיזיות ודיגיטליות, זהויות ומרחבים, מונעת כיום עוד יותר על ידי כמה חברות טכנולוגיה גדולות, המבססות את החזון שלהן למטאוורס. חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו פייסבוק, גוגל ואפל, מתקדמת לעבר מחשוב מרחבי ומכשירי XR.

לאן אנחנו הולכים?

מחשוב מרחבי מספק הדמיה תלת ממדית דינמית בזמן אמת של מוצרים, חללים תעשייתיים ועובדים והאינטראקציה ביניהם. במילים אחרות, זוהי היכולת לעשות וירטואליזציה או דיגיטציה של האופן שבו מכונות, אובייקטים, אנשים וסביבות קשורות זה לזה במרחב.

רוב הסיכויים שמחשוב מרחבי יהיה השלב הבא של הטרנספורמציה הדיגיטלית. זה ישפיע כמעט על כולם – החל מצרכנים ועד קמעונאים, ממטופלים ועד רופאים, מעובדים ועד מנכ"לים וכו'. רובוטיקה בפרט – או תקשורת בין מכונה למכונה – תשתפר מאוד במונחים של פונקציונליות.

מקונספט התאומים הדיגיטליים ועד למטאוורס והזדמנויות רבות אחרות – האפשרויות לטכנולוגיית מחשוב מרחבי הן כמעט בלתי מוגבלות, כך שנראה כי זמנים מעניינים לפנינו.

 

הכותב הוא מנהל שותפויות טכנולוגיות במעבדת החדשנות של NTT ישראל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים