חמש המלצות לסטארט-אפים שרוצים לצלוח את המשבר

הכותב משתף בכמה תובנות מניסיונו כיזם של חברה שנולדה בתקופת משבר, וממשיכה לצמוח גם כעת

12/10/2022 17:52
רון אורן, מייסד שותף וסמנכ"ל השיווק באימג'ן.

המשבר בהיי-טק הוא הזדמנות לחברות לפתח הרגלים עסקיים ותרבות ארגונית שתהפוך אותם לחסונים ובני קיימא. יש כמה ערכים עסקיים חשובים שכל יזם.ת יכולים ליישם כדי להצליח גם שהמצב אינו אופטימלי. זו אפילו הזדמנות לבצע דברים באופן כזה שיבנה סביבנו חברות יציבות וחזקות. הנה כמה תובנות שלמדתי כיזם של חברה שנולדה בתקופת משבר וממשיכה לצמוח גם כעת.

ודאו התאמה של המוצר שלכם לשוק

מוצר טוב הוא כזה שמרגיש כמו כוס מים קרים למי שאבד במדבר. כזה שעונה לכאב אמיתי של קהל היעד המוגדר שלכם. כשהצלחתם לפתח מוצר כזה תצטרכו להשקיע הרבה פחות כסף בשיווק, כי ההתלהבות תהיה אורגנית. אנשים אוהבים לחלוק גילויים מרעישים שעשו להם טוב עם קולגות בתחום. במקרה של אימג'ן (Imagen), התוכנה שפיתחנו הקלה כל כך על צלמים מקצועיים, בתקופה שבה כמעט קרסו תחת נטל של צונאמי של אירועים שקרו בבת אחת כשהוסרו הגבלות הקורונה, שהם החלו לפרסם אותנו מיוזמתם לעוקבים ולקולגות והביאו לגידול אורגני במשתמשים ולהכנסות הרבה מעבר למה שאנחנו ציפינו. העיתונות המקצועית ראתה גם היא במוצר שלנו כחדשות מסעירות בתחום וזכינו לסיקור מדהים מבלי שדחפנו או השקענו משאבים ביחסי ציבור.

הלקוח.ה הם בראש סדר העדיפויות

כדי לבנות מוצר מותאם – צריך כל הזמן לשים את עצמך בנעליו של הלקוח ולחשוב על הצרכים שלו, אפילו אלה שהוא לא יודע עדיין לבטא. זה כמו זוגיות טובה שבה בני.ות הזוג מנסים כל הזמן להפתיע עם מתנות ומחוות שמראות את האכפתיות והמחשבה שלהם.ן על השני.ה. נשמע רומנטי? זה אכן כך! התחושה שחושבים עליך ומתחשבים כל הזמן בצרכיך היא מפתח לכל מערכת יחסים. עסקית או אישית.

"המשבר בהיי-טק הוא הזדמנות לחברות לפתח הרגלים עסקיים ותרבות ארגונית שתהפוך אותם לחסונים ובני קיימא. יש כמה ערכים עסקיים חשובים שכל יזם.ת יכולים ליישם כדי להצליח גם שהמצב אינו אופטימלי"

אז כדי להכיר את קהל לקוחותינו התחלנו קודם כל בהקשבה.  בנינו מתחילת הדרך קהילה של צלמים שמבסגרתה  נתנו להם להתנסות בפיצ'רים שלנו, לתת לנו פידבק, להציע שיפורים ולהציף צרכים. אנחנו מצידנו הקשבנו ובנינו את מוצרינו על פי הצורך של הלקוחות הפוטנציאליים. התוצאה היא מדהימה – לקוחותינו מספרים עלינו בהתלהבות כזו שכל מי ששומע לא יחשוב עוד רגע לפני שינסה אותנו בעצמו.

גיוס כסף הוא אמצעי לא מטרה

אם נשפוט לפי העיתונות בשנים האחרונות, היוקרה של חברות קשורה לכמות הכסף שגייסו. אם גייסת כמה מיליוני דולרים, זה לא חדשות. למי אכפת אם יש לך כבר הכנסות ממשתמשים אמיתיים וחוזים… המחשבה הזו מנוגדת לכל עיקרון כלכלי. בין אם אתם מנהלים קיוסק או את אמזון, ההכנסות של העסק הן מה שקובע. כשאנחנו גייסנו כסף זה היה מבחינתנו דחיפה פסיכולוגית והבעת אמון בנו ובמוצר שלנו. הכסף של המשקיעים בעבורנו הוא קודש הקודשים ושמור אך ורק למטרות צמיחה מוגדרות ביותר. אך ההתנהלות היומיומית של החברה היא תמיד בידינו וזה קריטי. היכולת להחזיק את העסק מהכנסותיו הריאליות הן מה שמפריד בין חברות שישרדו את המשבר וחברות שיקרסו מחוסר חמצן כלכלי.

התאימו את ההוצאות להכנסות

המשבר הנוכחי קשור לגורמי מאקרו שונים, אך הוא מועצם גם לא מעט מהתנהגות פזיזה של חלק מבעלי החברות והמנהלים. כולם התבוננו בהשתאות בנהרות הכסף שנשפכו כאן כאילו מדובר במעיינות בלתי נגמרים. המצב הזה הוציא את האקוסיסטם מאיזון. הייתה תחרות לא בריאה בין חברות ששפכו סכומי עתק על הפקות, פינוקים, משרדי ענק ועוד כל מני בזבוזים. אלו שהתעקשו על תרבות ארגונית טובה ויעילה אולי היו קצת משעממים, אבל עכשיו מהווים חוף מבטחים לעובדים בזמן שחברות אחרות נדרשות לקיצוצים כואבים.

הדבר הקבוע היחיד בחיים הוא שהם משתנים

המשבר הנוכחי הוא הרביעי בעשרים וקצת השנים האחרונות. משברים הם חלק ממערכת הכלכלה כנראה, ואנחנו צריכים להיערך אליהם כל עוד אנחנו נמצאים בצמיחה ובפריחה.

חוץ ממשבר עולמי יכולים להיות (ויהיו!) משברים ספציפיים לחברה שלכם, שיבחנו את אורך רוחכם ואת יכולתכם לנווט בסערות קטנות וגדולות. ככל שתתקדמו ותצליחו יתחילו לצוץ לכם מתחרים וחקיינים, שינסו לנגוס בשוק שלכם ויאתגרו אתכם. זה לא פשוט, אבל אם תשמרו על כללי החוסן שמנינו, תהיו רגועים ותפעלו מתוך תודעת גמישות והובלה – האתגרים הללו רק יחזקו אתכם, את המוצר ואת החברה שאתם מטפחים באהבה גדולה.

הכותב הוא מייסד שותף וסמנכ"ל השיווק באימג'ן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים