מה יהיו האתגרים של המנמ"רים בשנים הבאות?

תחזית של IDC מספקת תובנות מעניינות על הנושאים המרכזיים שיעסיקו את מנהלי ה-IT ואת הנהלות הארגונים בשנים הקרובות

(עוד) שנים של אתגרים למנמ"רים.

החודשים האחרונים, שלא לומר השנה האחרונה, מתאפיינים ביציבות ובחזרה לשגרת עסקים ופעילות בעידן הפוסט קורונה. מנמ"רים המשיכו וממשיכים בהתמודדותם עם השינויים בסביבות העבודה, ובמרכזם המעבר לעבודה היברידית, עם אתגרי אבטחת המידע והסייבר, ועם העבודה בסביבות הענן – בין אם הארגון שלהם נערך לכך ובין אם הוא כבר עושה את זה. כל זאת תוך התבוננות ומעקב אחרי התפתחויות שקרו בעולם בשנה האחרונה, ובמרכזן המלחמה באוקראינה ומשבר ההיי-טק בעולם, שבשלב זה ההשפעה שלו על ענף ה-IT מעטה. יש לקוות שכך יימשך.

בשבועות הקרובים יתחילו בהנהלות הארגונים דיונים על שנת 2023 ועל השנים שאחריה. אנליסטים של חברת המחקר IDC פרסמו בימים האחרונים כמה תחזיות שעוסקות במגמות שישפיעו על עבודת המנמ"ר והארגונים בכלל עד 2026. בהתחשב בגלובליות של ההיי-טק, יש יסוד סביר להניח שזה נכון גם לשוק הישראלי, עם התאמות מתבקשות.

קיוויתם שהעומס על אנשי ה-IT יפחת? זה לא יקרה

ובכן, בשנים הבאות, האחריות והעומס שיוטלו על כתפיהם של המנמ"רים ואנשי ה-IT בכלל ימשיכו להיות גדול ואולי אף יגדלו, כי ככל שהשנים חולפות, טכנולוגיות המידע מעמיקות את אחיזתן המרכזית בארגונים. הן מככבות בדיוני ההנהלה הרבה מעבר לעוד סעיף על סדר היום. לפי IDC, עד 2026 יצטרכו המנמ"רים למצוא מודלים חדשים של אספקת שירותים מוכווני תוצאות עסקיות. הם יהיו מחויבים יותר לעידן האג'ילי ושל הממשל התאגידי, שמשמעותו היא שיתופי פעולה חוצה מחלקות ואנשים. כהמשך לכך, האנליסטים צופים שבתוך שנתיים, המנמ"רים יימדדו על כישורים למצוא שיתופי פעולה פנים וחוץ ארגוניים.

בהיבט הפנים ארגוני וניהולי, האנליסטים של IDC סבורים שעד 2025, שלושה רבעים מהמנמ"רים יצטרכו לחדד את מערכת היחסים שלהם עם מנהלי הכספים. בין היתר, עליהם יהיה לתת מענה טכנולוגי לאתגרים כמו "חוב טכני", שעלול להיווצר כתוצאה מעיכובים או כשלים בפרויקטים.

המנמ"ר כמקדם של הגנת הסביבה

נושא האקולוגיה, האנרגיה הירוקה והסביבה הלא מזהמת יעסיקו יותר ויותר את המנמ"רים, כולל בארגונים שכיום זה כלל לא נמצא באג'נדה שלהם. רגולציות בשווקים שבהם פועלים חברות ההיי-טק הישראליות יחייבו את המנמ"רים לתת לכך מענה – גם טכנולוגי וגם תכנוני. לכאן נכנס הנושא של חדרי מחשב, שמארחים את המחשבים ואת המידע של הארגונים, ועל פי הערכות שונות, הם אחראים ל-20% מפליטת גזי החמצן בעולם.

בשנים הבאותף המנמ"ר צפוי לקבל חדר טוב יותר בקומת ההנהלה, ככל הנראה סמוך מאוד לחדרו של המנכ"ל

עוד תחזית היא שבעקבות הנהלות הארגונים שלהם, המנמ"רים יפנימו (אלה מהם שעדיין לא עשו זאת) שהעבודה ההיברידית כאן כדי להישאר, והיא לא גל הדף שיחלוף ממשבר הקורונה. ההערכה היא ש-60% ממנהלי מערכות המידע יצטרכו לארגן מחדש את סביבת התמיכה שלהם במשתמשים, את הדרך שבה הם מנהלים אותם. לצורך כך הם יצטרכו למנות צוותים שימפו את השטח וינחו את הארגונים אודות ההשקעות הנדרשות בטכנולוגיה ובתהליכים אלה.

מה עוד? ובכן, בשלוש השנים הבאות תתגבר המגמה שבה המנמ"רים מבינים ששיטות ניהול המידע שבהן הם נוקטים מעכבות את האסטרטגיות העסקיות והתפעוליות שלהם. לכן, בלית ברירה, הם יעצימו את תהליכי ההשקעות חוצות הארגונים בממשל נתונים, איכות ותאימות.

האם ארגוני ה-IT יכולים לספק לארגונם את התשתיות המודרניות?

האתגרים החדשים שיעמדו בפני הארגונים מוכווני התחרות, אלה שמונעים על ידי הצורך להתייעל, יעלו שאלה משמעותית: האם ארגוני ה-IT יכולים לספק את התשתיות הדיגיטליות המודרניות שהארגונים יידרשו להן? כמו במקרים רבים, החסם לכך יהיה בעיקר תקציבי, בהינתן שהנהלות לא יוכלו להגדיל עוד את תקציבי מערכות המידע, כפי שעשו בקורונה, אבל יגבירו את הלחץ על ה-IT להתקדם ולפתח פתרונות שיביאו התייעלות. כלומר: לעשות יותר בפחות. ההערכה היא שבלית ברירה, תתחזק המגמה, שאף אחד בארגון לא אוהב אותה, של העמסת חלק מתקציבי ה-IT על הגופים העסקיים. זה קיים כבר כיום, אבל במינון נמוך יחסית. עקב ההתפתחויות בעולם, חלק מפרויקטי טכנולוגיות המידע יועמסו על תקציבי היחידות שהם אמורים לשרת אותן. זה עלול לגרום לחיכוכים ואולי אף ל-ויתורים על פרויקטים, בהעדר היכולת של אותן היחידות לשאת בהוצאות אלה – דבר שישפיע, כמובן, גם על ארגוני ה-IT.

התמודדות עם חדשנות משבשת

מגפת הקורונה האיצה מאוד את הטרנספורמציה הדיגיטלית ויצרה מקרו-כלכלה, מיקרו-כלכלה וזרמים טכנולוגיים משבשים, שמשפיעים זה על זה בדרכים מורכבות. בהמשך לשנים קודמות, גם בשלוש השנים הבאות ארגוני IT יצטרכו להתמודד עם חדשנות משבשת, שתחולל מהפיכה של ממש בתוך הארגון.

השורה התחתונה: סדר היום של המנמ"רים ימשיך בשנים הבאות להיות עתיר אתגרים ודרישות מצד הנהלות, שרוצות להתאים את עצמן למציאות של מקסום רווחים והתייעלות. בתקופה זו, המנמ"ר צפוי לקבל חדר טוב יותר בקומת ההנהלה, ככל הנראה סמוך מאוד לחדרו של המנכ"ל.

עוד על אתגרי הטכנולוגיה של הארגונים ניתן יהיה לשמוע וללמוד בוועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים, שתתקיים ב-30 באוקטובר במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון. לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים