אנשים ומחשבים ואני: מנחם שלגי, מוותיקי ההיי-טק הישראלי

מממר"ם ועד אמדוקס, מקבוצת יעל ועד להתנדבות בעל"ם - מנחם שלגי, מוותיקי הענף, מספר על הקריירה הארוכה והעשירה שלו, ומציין מה זה אנשים ומחשבים בעיניו

15/08/2022 14:59
במרכז: מנחם שלגי ובת זוגו, מרב, ביחד עם פלי הנמר ודליה פלד.

מי אני? "מנחם שלגי. התחלתי בקורס תכנות בממר"ם ב-1968. העדפתי את ממר"ם, שהייתה אז יותר נחשקת מ-8200 של היום, על פני עתודה אקדמית, כי כבר מגיל 16 התעניינתי במחשבים. סיימתי את הקורס כחניך מצטיין ושובצתי למדור הכי נחשק – מערכות הפעלה, של רס"ן ברוך איינהורן, בענף תכנות והדרכה.

במדור זה ביצענו דברים גדולים: קיבלנו לשירות צה"ל את מחשבי יבמ שהחליפו את מחשבי הפילקו הישנים, שיפרנו את מערכת ההפעלה של הענק הכחול, וכן את את קצב ההדפסות, על ידי H2TTP, ואת קצב הניקוב, באמצעות מערכת רנ"י – רישום נתונים ישיר, שב-1971 קיבלה את פרס איל"א. פיתחנו גם את מערכת הטלה-קומיוניקיישן של צה"ל לפני מלחמת יום כיפור (H2TELE), וביצענו עוד דברים שקידמו את הצבא מבחינה טכנולוגית.

קורס תכנות בממר"ם, 1968.

קורס תכנות בממר"ם, 1968. צילום: פרטי

מנחם שלגי, מיכה רוטר וגדי מינץ בבנייני האומה בירושלים.

מנחם שלגי, מיכה רוטר וגדי מינץ בבנייני האומה בירושלים. צילום: פרטי

מנחם שלגי מדריך.

מנחם שלגי מדריך. צילום: פרטי

כשהשתחררתי, הקמתי עם יהודה נוף, אבינועם פלטין וגדי מינץ חברה (אז לא קראו לזה סטארט-אפ) ומכרנו אותה לחילן. משם עברתי לבנק ישראל ומוניתי למנהל יחידת המחשב של הבנק בתל אביב. לאחר מכן עברתי לאחת מחברות התוכנה הגדולות ביותר בעולם דאז – ADR. לצורך כך עשיתי רילוקיישן – כשעוד לא קראו לזה רילוקיישן – לפרינסטון, ניו ג'רזי, ופיתחתי שם דטה בייס ומחולל יישומים.

אחרי שחזרתי לארץ הצטרפתי ל-אאא, שפעלה בתחום מחוללי היישומים. הייתי גם מרכז מחוז המרכז וחבר בהנהלת איל"א, ואחר כך הצטרפתי לקבוצת יעל, כסמנכ"ל.

מנחם שלגי ומפקדים לשעבר של ממר"ם: מירי קדמיאל, האישה הראשונה בתפקיד, וצביקה גלייכמן.

מנחם שלגי ומפקדים לשעבר של ממר"ם: מירי קדמיאל, האישה הראשונה בתפקיד, וצביקה גלייכמן. צילום: פלי הנמר

מנחם שלגי עם אבי כוכבא בתקופתו כמפקד ממר"ם ושאול לביא, לשעבר עוזר מפקד ממר"ם.

מנחם שלגי עם אבי כוכבא בתקופתו כמפקד ממר"ם ושאול לביא, עוזר מפקדי ממר"ם לדורותיהם. צילום: פרטי

מנחם שלגי ודיוויד אסיא.

מנחם שלגי ודיוויד אסיא. צילום: פלי הנמר

בסוף 1985 הצטרפתי לאמדוקס ונסעתי לאוסטרליה, על מנת לפתוח את הסניף שלה שם. אחרי שנתיים הסניף מנה כ-400 איש, והיה הכי גדול והכי ריווחי באמדוקס.

עם חזרתי לארץ הפכתי לממונה גם על יפן ודרום קוריאה באמדוקס, ומכרנו שם פרויקטי טלפוניה גדולים. לאחר מכן פרשתי על מנת לנהל חברת בת של דיגיטל בשם דקסיס, שלימים נמכרה לקונברג'יס. בהמשך חזרתי לאמדוקס והייתי במשך שש שנים סמנכ"ל מיזוגים ורכישות בחברה. בתקופה הזאת ביצענו שלוש רכישות ענק, שעיצבו את החברה וממשיכות לעצב אותה עד עצם היום הזה. פרשתי מאמדוקס ב-2003 והקמתי, יחד עם חברים ממנה ומתעשיית ההיי-טק בכלל, קרן הון-סיכון בשם אפטרדוקס, ששבע מ-17 החברות שהיא השקיעה בהן עשו אקזיטים.

בנוסף, אני מתנדב כבר 17 שנים בעמותת על"ם למען נוער במצוקה – בתחילה כיו"ר ועדת הכספים וכיום כחבר בוועד המנהל".

מנחם שלגי עם לייזי אורן ומוטי גוטמן ממטריקס.

מנחם שלגי עם לייזי אורן ומוטי גוטמן ממטריקס. צילום: פלי הנמר

מנחם שלגי עם אשר יובל ממתודה.

מנחם שלגי עם אשר יובל ממתודה. צילום: פלי הנמר

מה זה אנשים ומחשבים בעיניך?
"מתעדי ההיסטוריה של המחשוב בארץ. אנשים ומחשבים סיקרו שלבים שונים בקריירה שלי, לרבות את חזרתי מ-ADR לארץ. בתחילה, אנשים ומחשבים היה עיתון מוביל בתחום, ולאחר שפחתו העיתונים המודפסים, החברה מיהרה להמציא את עצמה, והמשיכה וממשיכה להיות מקור מידע מרכזי וחשוב בענף – הן דרך הניוזלטר היומי DailyMaily, הן דרך האתר שבו אתם.ן קוראים.ות עכשיו והן דרך גוף הכנסים והאירועים שלה, שהוא המוביל בתעשייה. בעיניי, אנשים ומחשבים הם לא פחות מאבן יסוד בתעשייה. המידע שהם מביאים, היכולת שלהם לייצר קשרים והחשיפות שהם יוצרים מהווים בסיס להצלחה עבור מנהלים וארגונים".

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוטי שלגי

    יישר כח, אח יקר! על דברים רבים ידעתי אבל הסקירה כאן הוסיפה לי מידע אב.

אירועים קרובים