תוכן שיווקי

ענף ההיי-טק במשבר זמני: גוון של אופטימיות והזדמנויות מעבר לפינה

השנה הקרובה תהיה מאתגרת עבור החברות על רקע הירידה בשוויין והירידה בגיוסי הון, אבל מנגד, המשבר מזמן הזדמנויות מעניינות בהיבטים של גיוס עובדים מוכשרים בעלויות אטרקטיביות יותר, או בהיבטי מיזוגים ורכישות

25/07/2022 12:27
עידו ופנר, סמנכ"ל טכנולוגיות, ארכיטקט ראשי וחבר הנהלה בקינדריל

כתב: עידו ופנר.

גל הפיטורים שפקד אותנו בחודשים האחרונים פגע קשות בצמיחה בענף שמוביל את החדשנות והמשגשג ביותר – ענף ההיי-טק הישראלי. בעקבות עליית הריבית ע"י הבנק הפדרלי, ירידות החדות במדד נאסד"ק והשמועות על מיתון כלכלי עולמי, הבריחו קרנות הון סיכון ומשקיעים לאפיקי השקעה אחרים, וכתוצאה מכך אלפי עובדי הייטק מוכשרים מצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה.

המשבר לא פסח על אף חברה – חברות תוכנה גדולות, חברות סטארט-אפ ואף רשתות חברתיות ספגו מכה קשה, כשכמעט חצי משוויין התפוגג במהלך החודשים האחרונים. חברי הנהלה עוצרים את ברז ההוצאות, מקפיאים משרות, חלק מהחברות עוברות לעבודה מהבית כדי לא לחדש את הסכמי השכירות מאחר שבימים אלו קשה מאוד להציג רווחים במיוחד במצב של אינפלציה ועליית הריבית. הקברניטים מעדיפים להתייעל, לקצץ בהוצאות היכן שניתן, וכתוצאה מכך אלפי עובדי היי-טק מצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה.

כל אותן חברות ששוויין האמיתי היה מנופח ולא פרופורציונאלי ייאלצו להיפרד מעשרות עד מאות עובדים במגוון התחומים, כי הן לא יצליחו לשלם לכולם שכר גבוה ללא השקעות וצמיחה כלכלית. בעקבות חוסר היציבות בענף מפוטרים רבים יורדים בציפיות השכר ומחפשים יציבות תעסוקתית בחברות גלובליות גדולות. הם מוכנים לשלם את המחיר עבור ביטחון תעסוקתי ויציבות.

חברות סטארט-אפ שימשיכו להתנהל כרגיל, סביר להניח שלא ישרדו את המשבר עוד זמן רב. צפויה שנה מאתגרת במיוחד, שנה של חוסר בהירות, מיתון כלכלי שיפגע בצמיחה, גיוס כספים יהיה כמעט בלתי אפשרי ולכן אותן חברות יצטרכו לנקוט תהליכי התייעלות, גם אם זה אומר לקצץ בעובדים המוכשרים ביותר בחברה כדי לשרוד את השנה הקרובה.

גיוס עובדים טובים בשכר ריאלי

מנגד, למרות המצב הקודר, ישנן לא מעט חברות שהאיצו את תהליכי הגיוס והתחילו לקלוט אותם מפוטרי היי-טק מוכשרים בעלות שכר מופחתת. אותן חברות רואות תהליך זה כמהלך אסטרטגי בגיוס עובדים מוכשרים ברמת שכר הרבה יותר אטרקטיבית מלפני המשבר בלפחות 10%-15% פחות.

חברות ממשלתיות, ביטחוניות וחברות גלובליות גדולות הפכו להיות הרבה יותר אטרקטיביות מאחר שהן מציעות יציבות ואיתנות כלכלית. הן בטח לא הולכות לשום מקום, הן כאן להישאר' ולעוד זמן רב. לכן מפוטרי היי-טק מחפשים חברות שיוכלו לשרוד את המשבר.

אם ניקח לדוגמה את מהנדסי ה-DevOps המוכשרים, שעד לפני כמה חודשים היו דורשים שכר של יותר מ-40 אלף שקלים, כיום המצב שונה, ואותם מפוטרי היי-טק מוכנים לעבוד בשכר ריאלי יותר בכ-10% פחות בגלל החוסר בהירות וחיפוש אחרת יציבות.

דוגמה נוספת אפשר לציין בתחום אבטחת המידע והסייבר: עשרות מועמדים שראיינתי לאחרונה דרשו שכר נמוך יותר בכ12% מלפני ארבעה-חמישה חודשים.

מיזוגים ורכישות

ישנן חברות שנפגעו קשות מהמשבר וכיום הן שוות כ-50% פחות משוויין בתחילת השנה, ולכן הן הופכות יעד אטרקטיבי לרכישה. חברות גלובליות יוכלו ליהנות מכוח אדם איכותי ומשילוב מוצר או כמה מוצרים בעלות אטרקטיבית בארסנל הפתרונות/המוצרים שלהן.

למיטב הערכתי ושיפוטי, בשנת 2023 יהיו הרבה יותר מיזוגים ורכישות בעקבות המשבר. אין לי ספק שזאת תהיה שנה מאתגרת עבור כולם. מדד ה-S&P נפל לשוק "דובי" כבר מהחודש שעבר, ולכן אנחנו צפויים לירידות של כ-20% לפחות. אני מעריך, כי המשבר הנוכחי ילווה אותנו במשך כמה חודשים עד כשנה, ואז נתחיל לראות שוב צמיחה, גיוסים נוספים והנפקות.

 

הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות, ארכיטקט ראשי וחבר הנהלה בקינדריל.

אירועים קרובים