חוזים חכמים – על מה ולמה?

החוזה החכם הוא קבוצת פקודות והתניות, הכתובה בשפת מחשב ומוטמעת בבלוקצ'יין, ונועד לאפשר באופן דיגיטלי את קיום המשא ומתן ולאמת ו/או לאכוף את מימוש/קיום החוזה

ד"ר מילי פרי, מייסדת DAOs4DAO, מומחית מדיניות בלוקצ'יין בארגונים בינלאומיים, ועוסקת במשילות וב-DAO.

חוזים עסקיים הם אבן בניין מרכזית בעולם הכלכלי. תפקידם להסדיר את הקשר בין נותן השירות או המוצר לבין הרוכש ולבסס את תנאי העסקה. על פי סקר של איגוד המסחר והקבלנות העולמי, כשליש מעובדי הארגון מעורבים בגיבוש ובניהול הסכמים הקשורים לפעילות העסקית שבאחריותם. אבל שלא כמו טכנולוגיות בתחומים אחרים, ההתקדמות והחדשנות בתחום זה בעולם העסקי מועטה. ברוב המקרים הביצוע של רוב החוזים והמעקב אחריהם עדיין נעשים בתהליכים ידניים, הגורמים לטעויות אנוש רבות. ניהול לקוי של מחזור חיי החוזה גורם הפסד בשיעור של כ-10%, וכן לחיכוכים בין שותפים עסקיים ולעלויות רבות של ייעוץ משפטי בטרם גיבוש החוזה, במהלך הגיבוש וגם לאחר החתימה. הללו נובעים מהזנה שגויה של נתונים, אי כיבוד חשבונות, אתגרים בניהול לקוחות, דיווחים שגויים והנחות מוטעות.

חוזה חכם (Smart Contract) הוא רכיב מרכזי בכלכלה המתוכננת המבוססת בלוקצ'יין. החוזה החכם הוא פרוטוקול מחשב, המיועד לאפשר באופן דיגיטלי את קיום המשא ומתן ולאמת ו/או לאכוף את מימוש/קיום החוזה. חוזה כזה הוא למעשה קבוצת פקודות והתניות, הכתובה בשפת מחשב ומוטמעת בבלוקצ'יין. החוזים החכמים מאפשרים להעביר כספים, נכסים, מניות וכל סוג נכס או ערך בצורה שקופה ומבוזרת, בנקודות זמן ממוקדות מראש באופן לוגי, ללא צורך בצד שלישי או במתווך, וכך לבצע עסקאות אמינות, הניתנות למעקב ואינן הפיכות מבחינת התנאים עצמם. היעילות והאמון הם הצד החיובי של המטבע, כשבצידו האחר נמצאים אתגרים טכנולוגיים ומשפטיים מורכבים. החוזים החכמים מטמיעים בקוד שלושה רכיבים מרכזיים של החוזה העסקי: התנאים המסחריים בין הצדדים; מערך תנאי הקדם לביצוע המחויבויות; ביצוע (Execution) החוזה עצמו.

"חוזים חכמים יכולים לאכוף את תנאי החוזים המשפטיים באופן אוטומטי, הפוטר כל אחד מהצדדים מלזכור את ההסכם ואת אבני הדרך, מה שמבטיח ביצוע בטוח, פשוט ומוגדר מראש"

עיצובם וביצועם של החוזים החכמים הוא תהליך בן כמה שלבים: גיבוש ההסכם, התניית התנאים, קידוד, בקרה וביקורת, הטמעה בבלוקצ'יין, ביצוע ושמירת המידע.

חוזים חכמים מבוצעים באמצעות קוד

חוזים חכמים מאוחסנים אפוא בבלוקצ'יין, ובשונה מחוזים מסורתיים הם מבוצעים באמצעות הקוד ולא על ידי אדם. חוזים חכמים יכולים לאכוף את תנאי החוזים המשפטיים באופן אוטומטי, הפוטר כל אחד מהצדדים מלזכור את ההסכם ואת אבני הדרך, מה שמבטיח ביצוע בטוח, פשוט ומוגדר מראש. השימוש בחוזים חכמים מטייב את תהליך ההתקשרות העסקית והופך אותה ליעילה ואוטומטית. עובדים יכולים להתמקד בעבודתם ולהיות פרודוקטיביים יותר מבעבר. באמצעות חוזים כאלה עובדים, לקוחות, ספקים וגורמים אחרים שצריכים לקבל שכר, תגמול או פיצוי, מקבלים אותו ישירות לארנקם האלקטרוני בהתבסס על ביצוע חלקם, ובאופן חסר פניות מצד מעסיק או שותף עסקי.

טכנולוגיית החוזים החכמים מעלה גם אתגרים חדשים. כמו בכל חוזה, במקרה שיש פרצות בהסכם, כל אחד מהצדדים יכול לנצל אותו. פרצות או טעויות לוגיות בקוד עלולים לאפשר להאקרים לנצל הזדמנויות באופן לא חוקי. באופן אידיאלי, מהנדס תוכנה ועורך דין צריכים לעבוד יחד כדי להבטיח שהבסיס של החוזה נכון וכי ננקטו כל אמצעי הזהירות המשפטיים הדרושים. על ידי שיתוף פעולה בשלבים ההתחלתיים של יצירת חוזה חכם, עורך דין יכול להבטיח שהתנאים שנקבעו מראש יהיו ברורים, מדויקים ומוסכמים. עורך הדין יכול גם להבטיח שהחוזה המסורתי מתורגם בצורה נאותה ומדויקת לקוד של החוזה החכם. לאחר מכן מהנדס התוכנה יכול ליצור את הקוד לביצוע התנאים, ולצמצם את הסיכון באמצעות בדיקות מקיפות (Audeting) כדי לאתר פגמים.

השימוש העתידי בחוזים חכמים עתיד להשפיע משמעותית על הפרופסיה של אנשי החוק. חוזים חכמים יכולים לשנות את הדרך שבה עסקים מטפלים בהסכמים משפטיים ומבצעים תשלומים, אך הם גם עלולים להיות חרב פיפיות. יש להקדיש זמן להתאמת הפרוטוקול המתאים ולבחון את הקוד שבו הוא מוטמע. לעיתים כדאי להשתמש בחוזים חכמים כחלק ממערך חוזי סטנדרטי, שייצור מארג משולב והיברידי בין פעולות מסוימות בחוזה, שיתבצעו באמצעות הקוד, לבין פעולות אחרות שהן מורכבות יותר או דורשות שיקול דעת אנושי (לדוגמה, משא ומתן או גישור). על כל פנים, אין ספק שנכונו לחוזים חכמים שימושים רבים ומגוונים בעולם העסקי הגלובלי.

הכותבת היא יועצת חדשנות ומדיניות בלוקצ'יין בארגונים בינלאומיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים