הכול נשאר במשפחה; והפעם: משפחות אדן ומיטווך

מדור חדש באנשים ומחשבים, שבו מובאים בקצרה סיפורי המשפחות הבולטות בהיי-טק ● והפעם: אב ובן - מולי וד"ר ערן אדן, וארבעה דורות במשפחה מיתולוגית אחת - מיטווך

מולי אדן.

מולי אדן הוא אחד האנשים הצבעוניים בהיי-טק הישראלי, ומזה כמה עשורים משפיע עליה השפעה רבה. עיקר פרסומו והשפעתו של האיש, שתמיד מופיע עם כובע ברט חבוש לראשו, היה באינטל, שם הוא עבד במשך 32 שנים – בין 1982 ל-2015. אבל עוד קודם, וזאת אנקדוטה נחמדה, הוא המציא את האנטי מחיקון: כשאנשי רשות השידור מחקו בשנות ה-70 ותחילת ה-80 את שידורי הצבע מערוץ הטלוויזיה היחיד ששידר אז במדינה, והציבור רצה לראות את התוכניות בצבעים טבעיים ולא בשחור לבן – אדן המציא עבורם את הפתרון, שהפך לפופולרי מאוד. הוא התייתר כשהטלוויזיה עברה לשידור מלא בצבע בתחילת 1983.

באינטל, מיודענו שימש בשורה של תפקידים טכניים, ולאחר מכן גם ניהוליים. אדן הוא בין החתומים על מעבדי הפנטיום של החברה, שהיו ידועים מאוד בזמנו. במרוצת השנים הוא ניהל את קבוצת הפלטפורמות הניידות, קבוצת לקוחות המחשבים האישיים וארגון המחשוב התפיסתי של החברה. הוא זה שהקים את הארגון האחרון ב-2011 ומונה למנכ"ל שלו ב-2012 – באותה השנה שבה הוא מונה לנשיא אינטל ישראל. עוד באותה השנה בחר בו המגזין פורבס לאחד מעשרת המוחות המבריקים בתחום הטכנולוגיה.

אדן עזב את אינטל ב-2015, כאמור, וכמה חודשים לאחר מכן הצטרף לבנק הפועלים כיועץ חדשנות וטכנולוגיה ראשי. במשך כשנתיים, בין 2017 ל-2019, הוא היה יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה.

במקרה שלו, כמו בלא מעט משפחות היי-טק, התפוח לא נופל רחוק מהעץ: בנו, ד"ר ערן אדן, הוא בין המייסדים והמנכ"ל של MeMed – חברה שכשמה כן היא, פועלת בתחום המד-טק (או ביו-טק). הטכנולוגיה שלה מסייעת לאבחן מחלות זיהומיות ודלקות, באמצעות פענוח של אותות מורכבים ממערכת החיסון.

סבא רבא ונין: יצחק אויגן ואמיר מיטווך.

סבא רבא ונין: יצחק אויגן ואמיר מיטווך. צילום: פרטי ויח"צ

משפחת מיטווך – יצחק אויגן, דדי, עלי ואמיר

אם כבר מדברים על תפוח, ובמקרה הזה תפוחים, שלא נופל(ים) רחוק מהעץ ביער ההיי-טק הישראלי, אי אפשר שלא לדבר על משפחת מיטווך. י.א. מיטווך ובניו היא חברת ה-IT הוותיקה בישראל. החברה נוסדה עוד ב-1906, בגרמניה, ועלתה לארץ עם מייסדה, יצחק אויגן מיטווך, ב-1933, קצת אחרי שהיטלר עלה לשלטון.

החברה ייצגה את הפעילות של נשיונל, שלימים הפכה ל-NCR, בארץ ישראל, כמו גם בסוריה ובלבנון. היו ימים. בכך היא סייעה מאוד להטמעת והתפתחות המחשוב המשרדי בארץ ישראל, ולאחר מכן במדינת ישראל. היא סיפקה במשך השנים מחשבים גדולים למשרדים ממשלתיים ולמוסדות מרכזיים אחרים במדינה, והיא גם זו שהביאה לארץ את הכספומטים, שעד שהומצאו התשלומים הדיגיטליים אי אפשר היה לדמיין את החיים בלעדיהם.

בהמשך התרחבו המיטווכים לתחומי מחסני הנתונים, ציוד ועזרי המחשוב, המדפסות, העמדות הרפואיות הממוחשבות ועוד.

בהיותה חברה משפחתית, י.א. מיטווך ובניו נוהלה במשך השנים על ידי דורות ההמשך של המייסד, יצחק אויגן. נכדיו, עלי ודדי מיטווך, משמשים כיום כמנכ"לים משותפים של החברה, ולפני כשש שנים מונה הנין, אמיר מיטווך, למנהל הפיתוח העסקי שלה. בהחלט ייתכן שהמשפחתיות וההמשכיות הן אלה שמעניקות ל-י.א. מיטווך ובניו את היציבות שממנה היא נהנית מזה כמעט 90 שנה – או 116, אם מחשיבים את התקופה בגרמניה.

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב ורטיקובסקי

    ישר כח גדול, בע"ה בהצלחה לאורך ימים.

  2. רונן

    אין ספק שמיטווך חברה ערכית , בעלת יכולות מקצועיות מהרמה הראשונה , שרות מעולה ולא בכדי החברה קיימת כבר כמעט 120 שנים . אמיר מיטווך דור ההמשך יקח את החברה להשגים חדשים ומרשימים !!!

אירועים קרובים