פיטורי לא מחוסנים: גוגל הלכה צעד אחד רחוק מדי

החברה החליטה שלא לשלם שכר, ובסופו של דבר לפטר, עובדים שמסרבים להתחסן ● הנימוק שלה הוא הזכות של העובדים האחרים לבריאות - שזה כמובן חשוב, אבל גם הזכות להתפרנס חשובה, בפרט כשיש חלופה: עבודה מהבית

עדכונים חדשים. גוגל.

רבים ממתנגדי חיסוני הקורונה ומהאנשים שלא התחסנו אבל לא מתנגדים לכך באופן כללי טוענים שהם מופלים בגלל ההחלטה הלגיטימית שלהם. לדבריהם, מדובר בציד מכשפות מהזן הגרוע ביותר. הם טועים. נכון, הלא מחוסנים, ובפרט מתנגדי החיסונים, לא מתקבלים באהדה אצל רוב הציבור, שכן מגן על עצמו, אבל ברוב המדינות במערב, הזכויות הבסיסיות שלהן נשמרות.

אחת הזכויות הבסיסיות היא הזכות להתפרנס. גוגל החליטה באחרונה לשלול את הזכות הזאת מאלה מעובדיה שאינם מחוסנים – עד שימצאו עבודה חדשה. זה לא יבוצע מיד: בתזכיר שהיא שלחה לעובדיה, ושפורסם בתקשורת השבוע, היא דרשה מהם לדווח על סטטוס החיסון שלהם עד ל-3 בדצמבר, ולהתחסן עד ה-18 בינואר. אלה מהם שלא יעשו זאת יקבלו, על פי התזכיר, שכר למשך 30 יום, אך לא יגיעו למשרדים, ואם גם לאחר מכן הם עדיין יסרבו להתחסן, הם יוצאו לחל"ת למשך חצי שנה. במידה שגם אז יעמדו בהחלטתם – הם יפוטרו. יוצאי דופן הם עובדים שהגישו בקשה לפטור מטעמים בריאותיים או דתיים ושבקשתם אושרה.

אגב, גם החלופה שמוצעת בתו הירוק במדינות רבות, כולל ישראל – בדיקות קורונה תכופות – לא מקובלת על גוגל. היא הורתה לעובדיה להתחסן, נקודה. ולא – הם לא יקבלו שכר, ובסופו של דבר יפוטרו, כאמור.

נכון, העובדים סרבני החיסונים ייגרעו ממצבת העובדים של גוגל אחרי תהליך ארוך, ונכון גם שהחברה הולכת אחרי הבית הלבן – נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הורה לחברות אמריקניות שיש להן יותר מ-100 עובדים לוודא שהעובדים שלהן מחוסנים באופן מלא עד ה-18 בינואר – התאריך שבו גם גוגל נקבה. ולגוגל יש 150 אלף עובדים גלובלית, כך שמן הסתם, היא בין החברות שהדרישה של ביידן מופנית אליהן. אלא שבחודש שעבר, בית משפט פדרלי הוציא צו מניעה זמני נגד ההחלטה של הנשיא.

חשוב לשמור על הבריאות של העובדים, אבל לא פחות לשמור על זכויות אדם, ובהן הזכות שלא להיות מפוטר בגלל החלטה לגיטימית שהחלטת בנוגע לגוף שלך. בפרט כאשר יש חלופה ראויה

הנימוק שגוגל תולה בו את החלטתה הוא בריאות העובדים האחרים, המחוסנים. זה נימוק כבד משקל, ראוי ושאין לזלזל בו, אבל הוא לפחות שווה ערך לזכות הבסיסית של אנשים להתפרנס. מה גם שיש לגוגל חלופה: העבודה מרחוק. רבים מעובדי ההיי-טק, כולל בארצות הברית, עדיין עובדים מהבית, וחלק גדול מהחברות מתרגל לעידן העבודה ההיברידית. זה לא המצב בגוגל: החברה החלה לדרוש מעובדיה להגיע למשרד לפחות שלושה ימים בשבוע, ככל הנראה בדרך לחזור לעבודה מלאה במתקני החברה. אלא שמחקרים שנעשו בעידן הקורונה מוכיחים שהעבודה מהבית דווקא מגבירה את התפוקה של העובדים, משפרת את האיזון שבין הבית לעבודה (ואת זה יכול מאוד להיות שבגוגל לא ממש אוהבים) והופכת את העובדים למרוצים יותר. ועובד מרוצה, וגם את זה מראים מחקרים, הוא יותר פרודוקטיבי, יותר יוזם ויותר מניע חדשנות.

מה רע בעבודה מהבית?

מה רע בעבודה מהבית? צילום: אילוסטרציה - BigStock

לעומת לא מעט חברות, נראה שבגוגל לא לקחו את זה בחשבון ובחרו בהחלטה שרירותית, שכאמור, פוגעת בזכויות בסיסיות. גם חלק לא קטן מהעובדים של גוגל עצמה חושבים כך, ויצאו בחודשים האחרונים במחאות נגד מדיניות החיסונים של החברה. זה לא עזר להם.

חשוב להתחסן. חשוב מאוד. זה הכלי היעיל ביותר שיש לנו כרגע נגד מגפת הקורונה, גם אם הוא לא יעיל ב-100%. החתום מטה מחוסן בעצמו, וגם מחלים מקורונה. חשוב גם לשמור על בריאותם של עובדי גוגל והבאים למשרדיה. בנוסף, זכותה של החברה להחליט שלא להכניס אליהם אנשים שאינם מחוסנים. אבל חשוב לא פחות לשמור על זכויות אדם, ובהן הזכות שלא להיות מפוטר בגלל החלטה לגיטימית שאדם החליט בנוגע לגוף שלו. בפרט כאשר יש חלופה ראויה. אם היא לא הייתה, ייתכן שהייתי חושב אחרת – לא בטוח. אבל החלופה, כאמור, קיימת, ויש לקוות שגוגל תתעשת, תחזור בה ממה שכתבה בתזכיר ותאמץ אותה.

תגובות

(20)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איך אתה קובע את זה? קוקו

    אם באמת היתה מגיפה, אף אחד מהמגיבים כאן לא היה מגיב. זה א' ב'. אם אתה מוזרק, אז אתה חסין כבר, לא? אז מה הבעיה שלך בדיוק? ג'. אתה ודומיך היפוכונדרים. חפש את יורם גאון, אולי תגורו יחד באי האספירין והתרופות. ככה תקחו כל הזמן תרופות ולא תחלו לעולם. אההה.. רגע..

  2. האם החיסונים אכן ממלאים את ייעודם ?

    מילא אם החיסון היה באמת ממלא את החלק של מניעת הדבקה והידבקות אז זה היה אולי ספק לגיטימי. החיסונים נכון להיום לצערנו לא עושים זאת. מקסימום מונעים מחלה קשה. ניתן לראות זאת בבירור באחוזי ההידבקות בוריאנט החדש (75% מהנדבקים הם "מוגנים" ... ). ניתן לראות גם עוד לפני הוריאנט החדש, בדשבורד משרד הבריאות בישראל שיש הבדלים שוליים מאוד בין ה"מוגנים" ל"מוגנים חלקית".

  3. מתנגד לפשיזם, גם אם הוא רפואי

    צעד מביש של גוגל אם היה ניתן - הייתי קורא להחרימם..

    1. תמיד ניתן

      פשוט אתה בוחר שלא כי זה לא נוח

  4. איקס

    הכוונה טובה אבל מציע לבדוק שוב את כל הנחות היסוד במאמר. 1. לא מחוסנים אינם יותר מדבקים מהמחוסנים 2. הפרת חסיון רפואי היא הפרת חוק 3. החיסון אינו תרופה ובטח לא היחידה ובטח לא הטובה ביותר. שאר התרופות בטוחות לחלוטין והחיסון רחוק מכך. 4. גוגל יתנו את הדין בהמשך על מה שעשו.

  5. רענן

    זו לא כתיבה עיתונאית - זו הבאת דעה של הכתב. "גוגל הלכה רחוק מידי" ממש לא לכל מעסיק יש את הפררוגטיבה להרחיק מהעבודה אדם בעיתי , מסוכן לסביבתו . ומי שלא מתחסן מסוכן לסביבתו.

  6. אדם

    צודקת גוגל לחלוטין והיה רצוי שגם הממשלה תכפה החיסונים על כלל האזרחים , התובנה היא שכפי שהמדינה יכולה לשלוח האזרחים שלה למלחמה ,לגיס אותם למלחמה עם אפשרות ברורה למות בה , על אותו המשקל למדינה יש הזכות המלאה לדרוש חיסון מלא מכל האזרחים בדיוק כמו החובות לשלם מיסים ולעשות מילואים. זה לא דיקטטורה משהוא כאן התבלבל, לאזרחים עדין חופש רב ,כלומר מי שלא ירצה להתחסן הדלת פתוחה מוזמן לעזוב את המדינה לכל יעד שיחפוץ. אין אפשרי להפוך מדינה שלמה לבת ערובה לקבוצת אנשים חששנים , הססנים , לונטיקים...

  7. בקי

    בקיצור - גם הכותב הוא מתנגד לחיסון.

  8. גיא

    נראה לי שהחברה תפסיד לעובדים בבית משפט אם הם יתבעו.

  9. אין היום עבודה מלאה מהבית

    בדרך כלל המתכונת היא היברידית. ונניח שירחיבו את העבודה מהבית עדיין עובד צריך להגיע מדי פעם למשרדי החברה. הזכות להגן על חיי עובדי החברה גדולה מהזכות לפרנסה

  10. שלום

    השקר והפשע שגוגל נותנת לה יד עכשיו יהיה בעוכריה. לא ישאר מהאימפריה הזאת בלוק על בלוק.

  11. אריק

    אם החלמת, למה הזרקת? אם הזרקת וחלית, למה אתה חושב שהזריקה מועילה? אני אישית לא הזרקתי, והתאמצתי להידבק ולחלות. היתה מחלה קלילה ברמת שפעת חלושה. תענוג של מגיפה קטלנית. סתם שואל לדעתך למה חשוב להזריק ולהגן מהקורונה?

  12. חיים

    גוגל גם לא מרשה לעובדים לעשן בקיוביקלז. אין לקובידיוטים זכות לסכן עובדים אחרים, זכותם לחפש חברה שמאפשרת עבודה רק מהבית ולהתפרנס בכבוד.

  13. אמיר

    לא הלכת צעד יותר מידי בכלל. וטוב שכל החברות ילכו בעקבותיה.

  14. אלי

    בראש ובראשונה חשוב להפנים שהחיסון לא מונע הדבקה... אולי החיסון מונע מחלה קשה, והדגש על אולי... אבל הוא בטוח לא מונע הדבקה.. אישית התאכזבתי ומאד הופתעתי מגוגל ...

  15. שקרים הזויים

    איך אדם לא מחוסן מסכן אדם מחוסן?!? מספיק פעמים תחזרו על השקר אנשים יחשבו שזה אמת

  16. אריה

    "אחת הזכויות הבסיסיות היא הזכות להתפרנס." מנין מצצתם את ה"זכות" הזאת? לשום חברה אין חובה להעסיק מי שלא נשמע לחוקי החברה, וזה כולל את גוגל.

  17. אלי ויסברט

    מר הטוני נכבד, חבל ממש שהמאמר נכתב. חברה פרטית / ציבורית רשאית לפטר עובד מכל סיבה שתמצא לנכון: פרודוקטיביות, היעדר אקטואליות, התייעלות, הופעה, לבוש, שירותיות ובריאות. בשונה מהוראת הבית הלבן, שייתכן שאינה חוקתית, החברה אינה כפופה לחוקה והשיקול שמנחה אותה, כמובן אם מנוהלת כראוי, הוא טובת בעלי המניות. אין שום קשר הכרחי בין מודל ההעסקה לבין ההחלטה. עובד אפילו מועסק מהבית כשיידבק לא יהיה פרודוקטיבי, מה לא ברור פה? ממליץ בחום שתקרא את המאמר שקישורו מצורף מה אומרת הפסיקה במקומותינו https://www.maariv.co.il/corona/corona-israel/Article-868624 שבת שלום

אירועים קרובים