יזם, סטארט-אפיסט – כך תפרוץ מהר יותר לשוק

למה סטארט-אפים נכשלים? היכן הנקודה הקריטית שתקבע האם המיזם יצליח או ירד לטמיון? ומהם שמונת השלבים ההכרחיים כדי להביא אותו להבשלה? סדרת מאמרים חדשה

סאבו טיילור-דיאב, מייסד שותף בקריסטל8.

מרביתנו פוגשים סטארט-אפים דרך התקשורת, בנקודות הזוהר שלהם ובכותרות נוצצות, אבל לא תמיד נחשפים למאבקים שהיזמים נדרשו אליהם על מנת להביא להצלחת החברה שהקימו. בין אם מדובר בסטארט-אפ שעשה אקזיט או מיזם שגייס סכומי עתק ואף הנפיק בנאסד"ק, הסיפורים עושים לרבים מאתנו חשק לקדם מיזם אחד משלנו ולגעת באבק הכוכבים הנחשק. אולם, חייו של יזם תלולים ומלאי מכמונות בדרך לכיבוש הפסגה, ובחלק גדול מהזמן הוא עסוק בניעור הבגדים ובמאבק בטעויות, שאחריו עליו לזקוף את הראש ולהמשיך קדימה. שלא לדבר על כך שרבים מהסטארט-אפים נכשלים ולא יוצאים בכלל עם מוצר, או נסגרים מהר מאוד.

כוחות רבים מופעלים על מיזם מתחילתו ולאורך השלבים שהוא עובר מהיותו רעיון עד למוצר בשוק עם לקוחות משלמים. חלק נכבד מהכוחות המופעלים על סטארט-אפ לא תלויים ביזמים או ברעיון, אלא במנגנוני השפעה המורכבים מתנועות שוק – בין אם כלכליים או חברתיים, כמו איפה הכסף מושקע או ההיצע של כוח אדם מקצועי, איכותי וזמין. ובכזה יש בתקופה האחרונה מחסור.

בסדרת מאמרים זו נעבור יחד את המסע של הסטארט-אפיסט המתחיל משלב הסיד ועד לסבב A דרך שמונת השלבים הללו. תוכלו לקבל ממנה השראה איך לבסס את המיזם ברמה העסקית ולמצוא את הנתיב הנכון, תוך דגש על פעולות שיכולות לאפשר פריצה מהירה לשוק ולהביא להצלחתו

אחת הנקודות החשובות היא שבעוד שכוחות ההשפעה החיצוניים שמופעלים על הסטארט-אפ נתפסים כלא ניתנים לניתוב, הרבה מההחלטות שנמצאות בידי היזמים הן בעלות השפעה ואף יכולות להטות את הכף לטובת המיזם שלהם.

איך מונעים כישלון?

השלב הקריטי ביותר להישרדותו של מיזם נמצא בין סבב הסיד לסבב A, מאחר שאז הוא יוצא לשוק. קרוב למחצית מהסטארט-אפים עלולים ליפול בשלב זה, בעקבות קריאה לא נכונה של השוק ואי התאמה של המוצר לצרכי לקוחות היעד, או חוסר יכולת לנתב את הטכנולוגיה למוצר שניתן למכירה. לכן, בשלב זה היזם צריך ליזום מהלכים ולאמץ שיטות עבודה שיאפשרו לו למצב את המוצר תוך הבנת הערך העסקי שלו בשוק.

יש שמונה שלבים עיקריים שסטארט-אפ צריך לבצע על מנת למצב את המוצר שלו בשוק כהלכה: ביצוע מחקר שוק, בדיקת היתכנות עסקית והתאמת המוצר לשוק (Product-Market-Fit), הצעת ערך (Value Proposition), בניית מותג (Branding), בניית תוכנית עסקית (Business Plan), פיתוח כלים ועזרי מכירה, בניית תוכנית שיווקית (Marketing Plan) ובניית אופרציית שיווק ומכירות (Marketing & Sales Ops).

בסדרת מאמרים זו נעבור יחד את המסע של הסטארט-אפיסט המתחיל משלב הסיד ועד לסבב A דרך שמונת השלבים הללו. תוכלו לקבל ממנה השראה איך לבסס את המיזם ברמה העסקית ולמצוא את הנתיב הנכון, תוך דגש על פעולות שיכולות לאפשר פריצה מהירה לשוק ולהביא להצלחתו.

הכותב הינו מייסד שותף בקריסטל8, שמתמחה בבניה ויישום אסטרטגיות פריצה לשוק עבור סטארט-אפים. הכתוב אינו מהווה ייעוץ מסוג כלשהו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    אינני בטוח שסטיב ג'וב פעל לפי התפריט המוצע...

אירועים קרובים